Wyjeżdżasz na wakacje? Pamiętaj o tych 3 rzeczach przed podróżą autem

Wyjeżdżasz na wakacje? Pamiętaj o tych 3 rzeczach przed podróżą autem

0 przez

Sezon urlopowy trwa w najlepsze, a związane z tym przygotowania do wyjazdów często bywają dla właścicieli pojazdów stresujące. Przed dłuższą podróżą warto odwiedzić warsztat samochodowy i zweryfikować, czy samochód jest w pełni sprawny. Mechanicy sieci Q Service Castrol zwracają uwagę na trzy ważne elementy auta, które należy sprawdzić podczas takiego przeglądu.

Lato to szczególnie wymagający okres dla pojazdów. Często muszą pokonać setki kilometrów po drogach w różnym stanie – od lokalnych po autostrady. Ważne jest, by samochód przed podróżą był w jak najlepszej kondycji. Eksperci sieci serwisów Q Service Castrol wymieniają 3 kwestie, dzięki którym kierowca bez problemu dojedzie do miejsca odpoczynku.

Serwis klimatyzacji to podstawa

Zdaniem mechaników, układ klimatyzacji należy przeglądać co najmniej raz w roku. Jednym z ważniejszych etapów serwisu jest wymiana filtra kabinowego, w którym gromadzą się wszelkie zanieczyszczenia. Sprawnie działający filtr oczyszcza powietrze w samochodzie, co zwiększa komfort jazdy.

– To naturalne, że podczas eksploatacji samochodu, w układzie klimatyzacji pojawiają się ubytki. Szacuje się, że rocznie pozostają na poziomie 5-10%. Regularny serwis pozwala uniknąć sytuacji, w której przestaje on być w pełni wydajny. Dzieje się tak szczególnie przy panujących zbyt dużych temperaturach – wtedy klimatyzacja nie spełnia swojej podstawowej roli. Dlatego tak ważna jest wizyta w warsztacie przed dłuższym wyjazdem – twierdzi Paweł Zaręba, właściciel serwisu Polauto w Markach, należącego do sieci Q Service Castrol.

W nowszych modelach samochodów kompresor klimatyzacji jest stale napędzany od silnika, a wyłączenie układu nie ma na to wpływu. Co więcej, jazda z tzw. pustym układem klimatyzacji grozi zatarciem kompresora i niepotrzebnymi wydatkami.

Mechanicy podczas przeglądu oprócz wymiany filtra dokładnie sprawdzają szczelność układu, a w razie potrzeby uzupełniają też poziom czynnika.

Sprawdź poziom płynów w samochodzie – płyn hamulcowy, płyn chłodniczy

Regularna kontrola płynów eksploatacyjnych pozwala utrzymać samochód w dobrej kondycji. Przydaje się to szczególnie wtedy, gdy wybieramy się w dłuższą podróż.

– Wysokie temperatury panujące na zewnątrz latem mocniej obciążają układ hamulcowy. Gdy płyn osiąga zbyt dużą temperaturę wrzenia, kierowca napotyka problemy z właściwym hamowaniem, co może stanowić zagrożenie na drodze – wyjaśnia Paweł Zaręba.

Płyn chłodniczy jest niezbędny do prawidłowej pracy układu chłodzenia i w konsekwencji również działania silnika. Jego brak może doprowadzić m.in. do przegrzania silnika czy uszkodzenia klimatyzacji. Takie naprawy mogą być bardzo kosztowne, z tego względu warto regularnie sprawdzać poziom płynów i na bieżąco wymieniać i uzupełniać je w warsztacie.

Nie zapomnij o oponach

Kierowca przed dłuższym wyjazdem powinien pamiętać o weryfikacji stanu opon. Najlepiej tego dokonać w warsztacie. Mechanicy podczas przeglądu opon sprawdzają trzy elementy: ciśnienie, głębokość bieżnika oraz zbieżność i wyważenie kół. Ważna jest też weryfikacja stanu ogumienia ze względu na możliwość popękania czy sparcenia. Dodatkowo, eksperci zalecają sprawdzanie stanu opon co 5 000 km, zgodnie z dobrymi praktykami.

Co ważne, ciśnienie opon powinno być kontrolowane, gdy te są ostygłe – w innym przypadku odczyt z manometru może okazać się fałszywy. Odpowiedni poziom ciśnienia w oponach pozwala obniżyć zużycie paliwa oraz przedłuża ich trwałość. Z kolei właściwa głębokość bieżnika w oponach powinna być nie mniejsza niż 1,6 mm. Jazda na oponach z płytszym bieżnikiem jest nie tylko niebezpieczna, ale też niezgodna z obowiązującym prawem.

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.