„Na drodze – patrz, słuchaj” i połóż „Łapki na kierownicę” – przypominają kierowcom Yanosik oraz Policja

0 przez

Jazda z telefonem w ręku może przyczynić się do tragedii! I jak co roku, Yanosik wspólnie z Komendą Główną Policji oraz firmą Screen Network przypominają o tym kierowcom, apelując „Łapki na kierownicę”. Ta akcja społeczna stanowi element większych działań „Na drodze – patrz i słuchaj”.

Jazda z telefonem jest niezwykle kosztowna

I nie jest to tylko kwestia kary, która po zmianie przepisów wynosi 500 zł oraz 12 punktów karnych. Rozmowa przez telefon w sposób niezgodny z przepisami, pisanie wiadomości sms czy przeglądanie mediów społecznościowych w trakcie jazdy, jest porównywalne z prowadzeniem pojazdu pod wpływem alkoholu!

  • Mandat karny i naliczone punkty są dotkliwe dla kierujących ale najgorsze jest spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza przyczynienie się do wypadku, w którym ktoś ginie albo odnosi obrażenia i to tylko dlatego że kierowca patrzył w wyświetlacz telefonu. Należy pamiętać, że telefon zajmuje nie tylko ręce kierowcy, ale przede wszystkim ogranicza świadomość i w znaczący sposób wpływa na percepcję, a wtedy łatwo może dojść do tragedii – przestrzega nadkom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

Te czynności mocno obniżają koncentrację kierowcy, a wraz z nią także czas reakcji na to, co dzieje się na drodze. Kierujący, który nie patrzy na drogę, nie zauważy w porę wielu zagrożeń, a to może doprowadzić do wypadku!

Zgodnie z danymi ONZ, aż 90% wypadków powstaje z powodu błędu kierowcy, który nie dostrzegł w porę zagrożenia i nie wyhamował na czas.

  • Użytkowanie telefonu podczas prowadzenia pojazdu mocno dekoncentruje kierowcę, który zamiast skupiać się na drodze, kieruje swój wzrok na ekran smartfona, który całkowicie pochłania jego uwagę. Takie zachowanie jest niezwykle niebezpieczne i może doprowadzić do tragedii. Niestety wciąż wielu kierowców ma manierę sięgania po telefon „na chwilę” lub w oczekiwaniu na zielone światło czy otwarcie przejazdu kolejowego. Niestety zdarza się to także w trakcie jazdy. Naszym celem jest przypomnienie kierowcom o tym, by uwagę koncentrować na trasie, wzrok kierować na drogę, a czujność zachować zawsze na najwyższym poziomie. Dzięki temu, wspólnie uda nam się zminimalizować ryzyko powstawania wypadków, w wyniku używania telefonu w czasie jazdy i niedostrzeżenia w porę zagrożenia – informuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Odłóż telefon i połóż swoje „Łapki na kierownicę”

Akcja „Łapki na kierownicę” to specjalne działania, które stanowią element większej akcji „Na drodze – patrz i słuchaj”, którą organizuje Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wraz z Yanosik oraz firmą Screen Network S.A.

Celem ogólnopolskich działań jest uświadomienie kierowców o zagrożeniach, które powoduje używanie telefonu komórkowego, trzymanego w ręku w trakcie prowadzenia pojazdu. Akcja „Łapki na kierownicę” wystartuje 1 marca i potrwa do 31 marca.

Yanosik aktywizuje kierowców w swojej aplikacji

W ramach działań, Yanosik przygotował specjalny quiz sprawdzający wiedzę kierowców, w zakresie prowadzenia pojazdu oraz używania telefonu. Odpowiadając poprawnie na wszystkie pytania, można uzyskać specjalny certyfikat oraz dodatkowo 50 punktów do swojego konta kierowcy. 

W ubiegłorocznej edycji quizu w aplikacji Yanosik, w ramach działań „Łapki na kierownicę”, wzięło udział 59 318 kierowców, z czego 42 700 zdało poprawnie, a 11 256 osób udostępniło swój certyfikat w mediach społecznościowych.

Marka, korzystając ze swoich możliwości zasięgowych, komunikowała o akcji zarówno w swoich mediach społecznościowych, jak i za pomocą mailingów, wiadomości push, informacji prasowych oraz poprzez dedykowane banery i kupony w aplikacji. Zasięg informacji medialnej o ubiegłorocznej edycji „Łapki na kierownicę” wyniósł 153 253 261.

  • Yanosik to ogromna społeczność zaangażowanych kierowców, którzy już niejednokrotnie pokazali, że tkwi w nich niesamowita siła. W takich akcjach, jak „Łapki na kierownicę” społeczność Yanosik ma bardzo duże znaczenie, bowiem im więcej zaangażowanych kierowców weźmie udział w quizie i udostępni swój wynik w mediach społecznościowych, tym większa szansa na to, że zaangażuje kolejnych uczestników. W efekcie – więcej zmotoryzowanych wzmocni swoją wiedzę, w zakresie bezpiecznej jazdy samochodem, a na drogach spadnie liczba wypadków, spowodowanych rozproszeniem uwagi, w wyniku korzystania z telefonu w trakcie prowadzenia auta – informuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Czy korzystanie z telefonu w trakcie jazdy samochodem jest absolutnie niedozwolone?

Zgodnie z artykułem 45 ust. 2 pkt 1 Ustawa Prawo o ruchu drogowym: „Kierującemu pojazdem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku”.

Nie oznacza to, że korzystanie z telefonu, umieszczonego na specjalnym uchwycie lub z zestawu głośnomówiącego czy słuchawkowego, w samochodzie jest niedozwolone. To o wiele bezpieczniejsza forma, ale trzeba pamiętać o tym, by nie rozpraszać swojej uwagi i nie ograniczać widoczności.

Niewiele osób o tym pamięta, ale również piesi nie mogą dowolnie korzystać z telefonu. Zgodnie art. 14 pkt 8 ustawy Prawo o ruchu drogowym, pieszym zabrania się „korzystania z telefonu lub innego urządzenia elektronicznego podczas wchodzenia lub przechodzenia przez jezdnię, drogę dla rowerów lub torowisko, w tym również podczas wchodzenia lub przechodzenia przez przejście dla pieszych – w sposób, który prowadzi do ograniczenia możliwości obserwacji sytuacji na jezdni, drodze dla rowerów, torowisku lub przejściu dla pieszych”.

Za nieprzestrzeganie tego przepisu, piesi mogą zostać ukarani mandatem w wysokości 300 zł.

Sprawdź się w quizie w aplikacji Yanosik

Ogólnopolska akcja „Łapki na kierownicę”, organizowana przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji, Yanosik oraz firmę Screen Network, rozpocznie się 1 marca. W ramach działań kierowcy mogą spodziewać się wzmożonych kontroli na polskich drogach i niezwłocznych reakcji funkcjonariuszy policji na widok trzymanego telefonu w ręku, podczas prowadzenia pojazdu.

Tych, którzy nie są pewni dozwolonych i niedozwolonych czynności w zakresie kierowania samochodem i używania telefonu, zapraszamy do wzięcia udziału w quizie Yanosik, w ramach którego można sprawdzić swoją wiedzę.

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.