CUPRA Tavascan – nowy poziom projektowania samochodów

CUPRA Tavascan – nowy poziom projektowania samochodów

0 przez
  • Dział projektowy marki CUPRA do powstania najnowszego modelu Tavascana wykorzystał zaawansowane techniki parametryczne.
  • Postawiono zarówno na autentyczność projektu, jak i wzmocnienie sensorycznych odczuć we wnętrzu auta. Dzięki nowemu podejściu, produkcja nowego modelu hiszpańskiej marki stała się bardziej zrównoważona.

Dział projektowy marki CUPRA tworząc nową koncepcję projektową dla modelu CUPRA Tavascan wykorzystał nowoczesne i zaawansowane techniki projektowania parametrycznego. Francesca Sangalli, szefowa Działu Barw, Kroju i Strategii w CUPRA wyjaśnia, w jaki sposób jej zespół wykreował świat dotykowych i wizualnych wrażeń. Nowe podejście stanowi i kształtuje przyszły design hiszpańskiej marki.

– Podczas prac nad najnowszym modelem CUPRY czerpaliśmy inspirację z innych dziedzin funkcjonujących poza przemysłem motoryzacyjnym, takich jak moda i architektura, które już wykorzystują technologię parametryczną. Stworzyliśmy nowe wrażenia sensoryczne w Tavascanie – zarówno dotykowe, jak i wizualne. Odwzorowaliśmy grafikę 3D na różnych powierzchniach auta za pomocą projektowania parametrycznego, które przekształcają wnętrze pojazdu w lekką strukturę – wyjaśnia projektantka.

Pojęcie projektowania parametrycznego powstało w latach 80. XX w. dzięki zaangażowaniu Hugh Whiteheada, Roberta Aisha, Johna Parrisha i Larsa Hesselgrena, którzy opracowali metodologię z myślą o branży architektonicznej. Dotychczas technika była wykorzystywana w motoryzacji, lotnictwie i branży okrętowej, jak również w tworzeniu produktów przemysłowych.

Elementy wnętrza, takie jak deska rozdzielcza samochodu, zostały połączone w unikalny projekt, który dopasowuje się do różnych kształtów, tworząc wrażenie ewoluującego ruchu i unikalnej muskulatury pojazdu, spójnej z nadwoziem auta. Zespołowi zależało przede wszystkim na autentyczności projektu. Nową koncepcję zastosowano również w przypadku miękkich powierzchni, takich jak fotele.

– Projekt siedzeń powstaje poprzez łączenie elementów graficznych z perforacjami, które dodają wyrafinowania częściom wewnątrz pojazdu. Wraz z miedzianą barwą i charakterystycznymi detalami tworzą prawdziwą wizytówkę marki oraz nadają jej dodatkowej wartości. To dla nas odważne i innowacyjne podejście, dzięki któremu zapewniamy zmniejszenie naszego śladu węglowego – podsumowuje Sangalli.

Warto wiedzieć

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe.