Model SEAT-a do zadań specjalnych. Nietypowa historia polskiej Alhambry

Model SEAT-a do zadań specjalnych. Nietypowa historia polskiej Alhambry

0 przez
  • Fundacja Polskiego Zespołu Humanitarnego niesie wsparcie dla osób pokrzywdzonych w wyniku wojny w Ukrainie m.in. dzięki modelowi SEAT Alhambra z 2006 roku.
  • Według PZH fundacyjna Alhambra pokonuje około 50 tys. kilometrów rocznie.
  • Wyremontowany i odnowiony przez markę SEAT pojazd trafił z powrotem w ręce fundacji 16 lipca 2023 roku.

SEAT Alhambra to model hiszpańskiej marki, który trafił do oferty już w 1996 roku. Samochód osobowy w typie vana klasy średniej produkowany był nieprzerwanie do wybuchu pandemii COVID-19 w 2020 roku. Wówczas SEAT poinformował, że produkcja modelu Alhambra nie będzie wznawiana i samochód zniknie z oferty na stałe. Mimo to, hiszpański minivan ma za sobą ciekawą historię nietypowego wykorzystywania w różnych dziedzinach i celach. Jedną z nich jest wieloletnia służba Polskiemu Zespołowi Humanitarnemu w niesieniu pomocy m.in. podczas wojny w Ukrainie.

Jak to się zaczęło?

Fundacja Polskiego Zespołu Humanitarnego została założona w 2016 roku z inicjatywy Artura Niemczyka, który już wcześniej angażował się w działania charytatywne. Od samego początku Fundacja pomaga osobom w trudnej sytuacji materialnej, poszkodowanym w wyniku wojen, katastrof naturalnych i epidemii. PZH realizuje również projekty pomocy Polonii w krajach byłego Związku Sowieckiego. Po wybuchu tzw. dużej wojny w Ukrainie w 2022 roku największa ilość wsparcia trafia do obywateli poszkodowanych w czasie trwania rosyjskiej agresji.

– Nasze działania wymagają częstej obecności w Ukrainie, a głównym środkiem transportu są samochody osobowe, którymi dysponuje Fundacja albo które grzecznościowo i bezpłatnie użyczają nam przyjaciele PZH. Trasy, które pokonują nasze pojazdy to nawet kilka tysięcy kilometrów miesięcznie, dlatego ulegają szybkiemu zużyciu. Fundacja nie dysponuje środkami, które pozwoliłyby wyposażyć nasz “park maszynowy” w nowe samochody – wyjaśnia Bożydar Pająk, działacz fundacji PZH.

Alhambra, samochód do zadań specjalnych

Jednym z fundacyjnych pojazdów jest model SEAT Alhambra z 2006 roku, który może wydawać się niepozorny, a mimo to przez lata niósł pomoc nawet w najtrudniejszych warunkach. Według PZH, samochód ten pokonywał corocznie trasę około 50 tys. km. Jednak żaden samochód nie jest niezniszczalny. Trudne warunki, tysiące kilometrów i lata użytkowania, sprawiły, że pojazd wymagał renowacji.

– Postanowiliśmy poszukać pomocy i zgłosiliśmy się do marki SEAT w Polsce. I udało się! SEAT zaproponował nam gruntowny remont samochodu, wyceniony na kwotę, której sami nie bylibyśmy w stanie ponieść. Auto przeszło solidną renowację, a już wkrótce nasz “pomocowy bolid” wyruszy w kolejną trasę – dodaje Pająk.

Zasłużona pomoc

Największym wyzwaniem okazał się fakt zakończenia produkcji modelu Alhambra niemal 3 lata wcześniej. Dodatkowo fundacja nie mogła pozwolić sobie na pokrycie kosztów związanych z zakupem części do wymiany oraz koniecznym serwisowaniem.

– W SEAT stawiamy na wartości społeczne i dlatego nie pozostajemy obojętni na inicjatywy, które są ważne dla ludzi i im służą. Dziękujemy Polskiemu Zespołowi Humanitarnemu za ich nieustające i wieloletnie niesienie pomocy najbardziej potrzebującym. Jesteśmy wdzięczni, że mogliśmy wesprzeć te działania poprzez renowację ich fundacyjnej Alhambry. Mam nadzieję, że samochód będzie wiózł wsparcie przez kolejne długie lata – mówi Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA.

Naprawiony model SEAT-a Alhambra trafił z powrotem w ręce Polskiego Zespołu Humanitarnego 16 lipca 2023 roku, a już wkrótce wyruszy w pierwszą podróż w swojej wyremontowanej wersji, aby nieść pomoc humanitarną do obwodu chersońskiego. To tam domy mieszkańców zostały zniszczone przez powódź, w wyniku wysadzenia tamy w Nowej Kachowce, co spowodowało katastrofę ekologiczną oraz humanitarną w tym regionie.

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.