Model SEAT-a do zadań specjalnych. Nietypowa historia polskiej Alhambry

Model SEAT-a do zadań specjalnych. Nietypowa historia polskiej Alhambry

0 przez
  • Fundacja Polskiego Zespołu Humanitarnego niesie wsparcie dla osób pokrzywdzonych w wyniku wojny w Ukrainie m.in. dzięki modelowi SEAT Alhambra z 2006 roku.
  • Według PZH fundacyjna Alhambra pokonuje około 50 tys. kilometrów rocznie.
  • Wyremontowany i odnowiony przez markę SEAT pojazd trafił z powrotem w ręce fundacji 16 lipca 2023 roku.

SEAT Alhambra to model hiszpańskiej marki, który trafił do oferty już w 1996 roku. Samochód osobowy w typie vana klasy średniej produkowany był nieprzerwanie do wybuchu pandemii COVID-19 w 2020 roku. Wówczas SEAT poinformował, że produkcja modelu Alhambra nie będzie wznawiana i samochód zniknie z oferty na stałe. Mimo to, hiszpański minivan ma za sobą ciekawą historię nietypowego wykorzystywania w różnych dziedzinach i celach. Jedną z nich jest wieloletnia służba Polskiemu Zespołowi Humanitarnemu w niesieniu pomocy m.in. podczas wojny w Ukrainie.

Jak to się zaczęło?

Fundacja Polskiego Zespołu Humanitarnego została założona w 2016 roku z inicjatywy Artura Niemczyka, który już wcześniej angażował się w działania charytatywne. Od samego początku Fundacja pomaga osobom w trudnej sytuacji materialnej, poszkodowanym w wyniku wojen, katastrof naturalnych i epidemii. PZH realizuje również projekty pomocy Polonii w krajach byłego Związku Sowieckiego. Po wybuchu tzw. dużej wojny w Ukrainie w 2022 roku największa ilość wsparcia trafia do obywateli poszkodowanych w czasie trwania rosyjskiej agresji.

– Nasze działania wymagają częstej obecności w Ukrainie, a głównym środkiem transportu są samochody osobowe, którymi dysponuje Fundacja albo które grzecznościowo i bezpłatnie użyczają nam przyjaciele PZH. Trasy, które pokonują nasze pojazdy to nawet kilka tysięcy kilometrów miesięcznie, dlatego ulegają szybkiemu zużyciu. Fundacja nie dysponuje środkami, które pozwoliłyby wyposażyć nasz “park maszynowy” w nowe samochody – wyjaśnia Bożydar Pająk, działacz fundacji PZH.

Alhambra, samochód do zadań specjalnych

Jednym z fundacyjnych pojazdów jest model SEAT Alhambra z 2006 roku, który może wydawać się niepozorny, a mimo to przez lata niósł pomoc nawet w najtrudniejszych warunkach. Według PZH, samochód ten pokonywał corocznie trasę około 50 tys. km. Jednak żaden samochód nie jest niezniszczalny. Trudne warunki, tysiące kilometrów i lata użytkowania, sprawiły, że pojazd wymagał renowacji.

– Postanowiliśmy poszukać pomocy i zgłosiliśmy się do marki SEAT w Polsce. I udało się! SEAT zaproponował nam gruntowny remont samochodu, wyceniony na kwotę, której sami nie bylibyśmy w stanie ponieść. Auto przeszło solidną renowację, a już wkrótce nasz “pomocowy bolid” wyruszy w kolejną trasę – dodaje Pająk.

Zasłużona pomoc

Największym wyzwaniem okazał się fakt zakończenia produkcji modelu Alhambra niemal 3 lata wcześniej. Dodatkowo fundacja nie mogła pozwolić sobie na pokrycie kosztów związanych z zakupem części do wymiany oraz koniecznym serwisowaniem.

– W SEAT stawiamy na wartości społeczne i dlatego nie pozostajemy obojętni na inicjatywy, które są ważne dla ludzi i im służą. Dziękujemy Polskiemu Zespołowi Humanitarnemu za ich nieustające i wieloletnie niesienie pomocy najbardziej potrzebującym. Jesteśmy wdzięczni, że mogliśmy wesprzeć te działania poprzez renowację ich fundacyjnej Alhambry. Mam nadzieję, że samochód będzie wiózł wsparcie przez kolejne długie lata – mówi Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA.

Naprawiony model SEAT-a Alhambra trafił z powrotem w ręce Polskiego Zespołu Humanitarnego 16 lipca 2023 roku, a już wkrótce wyruszy w pierwszą podróż w swojej wyremontowanej wersji, aby nieść pomoc humanitarną do obwodu chersońskiego. To tam domy mieszkańców zostały zniszczone przez powódź, w wyniku wysadzenia tamy w Nowej Kachowce, co spowodowało katastrofę ekologiczną oraz humanitarną w tym regionie.

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.