W jaki sposób poznać czy auto jest powypadkowe? Praktyczne wskazówki mechaników

W jaki sposób poznać czy auto jest powypadkowe? Praktyczne wskazówki mechaników

0 przez

Rynek ogłoszeniowy samochodów używanych pełen jest pojazdów będących w różnym stanie technicznym. Często kierowcy poszukują aut bez przeszłości wypadkowej. Zdarza się jednak, że trafiają na nieuczciwych sprzedawców, którzy tuszują historię samochodu. Mechanicy sieci Q Service Castrol prezentują zestaw wskazówek, które pomogą zweryfikować, czy dany pojazd faktycznie nie przeszedł w przeszłości żadnej kolizji.

Zakup używanego samochodu często bywa stresujący. Kierowcom zazwyczaj zależy na wyborze modelu, który pozostaje w jak najlepszym stanie technicznym. Jednak nawet z pozoru bardzo dobrze prezentujący się egzemplarz może mieć za sobą powypadkową przeszłość. Jak uniknąć tego typu sytuacji? Eksperci Q Service Castrol zwracają uwagę na kilka aspektów, które pomogą w rozpoznaniu auta po kolizji.

Sprawdź karoserię pojazdu

Mechanicy w warsztacie zazwyczaj rozpoczynają pracę od sprawdzenia samochodu z zewnątrz. Weryfikują m.in. geometrię pojazdu, kół, czy kontrolują stan lakieru. W ten sposób mogą doszukać się np. nałożonej dodatkowej warstwy produktu, która ma zakryć powstałe wcześniej w wyniku wypadku uszkodzenia. W większości samochodów fabryczna grubość powłoki lakierniczej mieści się w granicach od 90 do 150 mikronów.

– Dobrą praktyką jest sprawdzenie każdego z elementów karoserii w kilku punktach oraz kontrola stanu podzespołów nośnych nadwozia. W sytuacji gdy grubość lakieru przekracza 150 mikronów, świadczy to zazwyczaj o naprawie lakierniczej. Gdy wartość ta jest kilkukrotnie większa, to najprawdopodobniej element nadwozia był naprawiany za pomocą szpachli – przyznaje Paweł Zaręba, właściciel serwisu Polauto w Markach, należącego do sieci Q Service Castrol.

Weryfikuj oznaczenia

Pracownicy serwisu kontrolują również oryginalność wszystkich elementów pojazdu, w tym lamp i przednich szyb. Często sprzedający decydują się na wybór tańszych zamienników, które, choć z pozoru wyglądają tak samo, nie są one równie trwałe, co oryginalne podzespoły. Wiedza na temat oznaczeń pojawiających się na powyższych elementach pojazdu jest bardzo przydatna podczas weryfikacji. Dzięki temu kierowca ma pewność, czy nie były one w samochodzie już wymieniane. W przypadku szyb należy zwrócić uwagę na oznaczenie producenta auta oraz szyby, datę jej produkcji, homologację elementu oraz informacje dotyczące rodzaju szkła, które zastosowano przy produkcji. Z kolei lampy warto sprawdzić pod kątem homologacji, nazwy producenta i widniejącego w widocznym miejscu jego logo.

– Naklejki na szyby samochodowe dostarczają wielu cennych informacji, w tym na temat daty produkcji danego elementu. Nie powinna ona odbiegać zbytnio od daty wyprodukowania danego egzemplarza pojazdu. Zdarza się tak, że szyba jest często produkowana u innego wytwórcy. W takiej sytuacji ten element może być nieco starszy od auta. W przypadku gdy jednak na oznaczeniu widnieje informacja, że szyba powstała kilka lat po pojeździe, kierowca może być pewny, że była wymieniana – dodaje Paweł Zaręba.

Numer VIN kopalnią informacji o samochodzie

Eksperci sieci Q Service Castrol radzą również, by przed zakupem auta sprawdzić numery VIN oraz rejestracyjny pojazdu. Taka praktyka jest często stosowana w przypadku samochodów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych i Kanady. Numer pozwala na weryfikację historii samochodu w autoryzowanym serwisie, bądź w płatnych bazach danych. Dzięki temu kierowca może za niewielką opłatą zweryfikować dane i historię szkód auta pochodzącego z USA oraz Kanady.

Dobrym rozwiązaniem jest również możliwość uzyskania raportu stanu technicznego pojazdu, w którym znajdują się szczegółowe informacje dotyczące danego samochodu. Jeśli sprzedawca nie ma nic do ukrycia, powinien zgodzić się na przygotowanie takiego dokumentu bądź go udostępnić. Może go również wydać biuro ubezpieczeń.

– Zdarza się, że osoby sprzedające pojazd są w posiadaniu sfałszowanego raportu. Często dotyczy to modeli europejskich samochodów. Warto więc być w tej kwestii czujnym i stosować zasadę ograniczonego zaufania – podsumowuje Paweł Zaręba.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.