W jaki sposób poznać czy auto jest powypadkowe? Praktyczne wskazówki mechaników

W jaki sposób poznać czy auto jest powypadkowe? Praktyczne wskazówki mechaników

0 przez

Rynek ogłoszeniowy samochodów używanych pełen jest pojazdów będących w różnym stanie technicznym. Często kierowcy poszukują aut bez przeszłości wypadkowej. Zdarza się jednak, że trafiają na nieuczciwych sprzedawców, którzy tuszują historię samochodu. Mechanicy sieci Q Service Castrol prezentują zestaw wskazówek, które pomogą zweryfikować, czy dany pojazd faktycznie nie przeszedł w przeszłości żadnej kolizji.

Zakup używanego samochodu często bywa stresujący. Kierowcom zazwyczaj zależy na wyborze modelu, który pozostaje w jak najlepszym stanie technicznym. Jednak nawet z pozoru bardzo dobrze prezentujący się egzemplarz może mieć za sobą powypadkową przeszłość. Jak uniknąć tego typu sytuacji? Eksperci Q Service Castrol zwracają uwagę na kilka aspektów, które pomogą w rozpoznaniu auta po kolizji.

Sprawdź karoserię pojazdu

Mechanicy w warsztacie zazwyczaj rozpoczynają pracę od sprawdzenia samochodu z zewnątrz. Weryfikują m.in. geometrię pojazdu, kół, czy kontrolują stan lakieru. W ten sposób mogą doszukać się np. nałożonej dodatkowej warstwy produktu, która ma zakryć powstałe wcześniej w wyniku wypadku uszkodzenia. W większości samochodów fabryczna grubość powłoki lakierniczej mieści się w granicach od 90 do 150 mikronów.

– Dobrą praktyką jest sprawdzenie każdego z elementów karoserii w kilku punktach oraz kontrola stanu podzespołów nośnych nadwozia. W sytuacji gdy grubość lakieru przekracza 150 mikronów, świadczy to zazwyczaj o naprawie lakierniczej. Gdy wartość ta jest kilkukrotnie większa, to najprawdopodobniej element nadwozia był naprawiany za pomocą szpachli – przyznaje Paweł Zaręba, właściciel serwisu Polauto w Markach, należącego do sieci Q Service Castrol.

Weryfikuj oznaczenia

Pracownicy serwisu kontrolują również oryginalność wszystkich elementów pojazdu, w tym lamp i przednich szyb. Często sprzedający decydują się na wybór tańszych zamienników, które, choć z pozoru wyglądają tak samo, nie są one równie trwałe, co oryginalne podzespoły. Wiedza na temat oznaczeń pojawiających się na powyższych elementach pojazdu jest bardzo przydatna podczas weryfikacji. Dzięki temu kierowca ma pewność, czy nie były one w samochodzie już wymieniane. W przypadku szyb należy zwrócić uwagę na oznaczenie producenta auta oraz szyby, datę jej produkcji, homologację elementu oraz informacje dotyczące rodzaju szkła, które zastosowano przy produkcji. Z kolei lampy warto sprawdzić pod kątem homologacji, nazwy producenta i widniejącego w widocznym miejscu jego logo.

– Naklejki na szyby samochodowe dostarczają wielu cennych informacji, w tym na temat daty produkcji danego elementu. Nie powinna ona odbiegać zbytnio od daty wyprodukowania danego egzemplarza pojazdu. Zdarza się tak, że szyba jest często produkowana u innego wytwórcy. W takiej sytuacji ten element może być nieco starszy od auta. W przypadku gdy jednak na oznaczeniu widnieje informacja, że szyba powstała kilka lat po pojeździe, kierowca może być pewny, że była wymieniana – dodaje Paweł Zaręba.

Numer VIN kopalnią informacji o samochodzie

Eksperci sieci Q Service Castrol radzą również, by przed zakupem auta sprawdzić numery VIN oraz rejestracyjny pojazdu. Taka praktyka jest często stosowana w przypadku samochodów pochodzących ze Stanów Zjednoczonych i Kanady. Numer pozwala na weryfikację historii samochodu w autoryzowanym serwisie, bądź w płatnych bazach danych. Dzięki temu kierowca może za niewielką opłatą zweryfikować dane i historię szkód auta pochodzącego z USA oraz Kanady.

Dobrym rozwiązaniem jest również możliwość uzyskania raportu stanu technicznego pojazdu, w którym znajdują się szczegółowe informacje dotyczące danego samochodu. Jeśli sprzedawca nie ma nic do ukrycia, powinien zgodzić się na przygotowanie takiego dokumentu bądź go udostępnić. Może go również wydać biuro ubezpieczeń.

– Zdarza się, że osoby sprzedające pojazd są w posiadaniu sfałszowanego raportu. Często dotyczy to modeli europejskich samochodów. Warto więc być w tej kwestii czujnym i stosować zasadę ograniczonego zaufania – podsumowuje Paweł Zaręba.

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.