Elektryczny SUV w rękach rajdowego zwycięzcy

Elektryczny SUV w rękach rajdowego zwycięzcy

0 przez
  • Sébastien Loeb za kierownicą CUPRA Tavascan przed startem w CUPRA Tavascan XE podczas udziału w Island X Prix na Sardynii.
  • 9-krotny zwycięzca Rajdowych Mistrzostw Świata podkreśla szybką reakcję przepustnicy w samochodach elektrycznych.
  • Loeb uważa, że motorsport musi podążać ścieżką elektryfikacji.

Sébastien Loeb, dziewięciokrotny zwycięzca Rajdowych Mistrzostw Świata, podzielił się swoimi wrażeniami za kierownicą samochodów elektrycznych, w tym przede wszystkim CUPRY Tavascan XE, którym brał udział w zmaganiach podczas zawodów z serii Extreme E na Sardynii w wyścigu Island X Prix. Pomimo decyzji o rezygnacji z udziału w mistrzostwach w tym roku, Seb przyjął wyzwanie zaproponowane przez ABT CUPRA XE Team i wziął udział w dwóch wyścigach elektrycznych SUV’ów.

Przed ściganiem się CUPRA Tavascan XE Loeb miał okazję odbyć jazdę próbną seryjnym Tavascanem po wyspie.

– Jeśli chodzi o osiągi i reakcję przepustnicy, samochody elektryczne są niesamowite. Prowadzenie ich to czysta przyjemność – zapewnia Sébastien Loeb. – Ich reakcja jest czymś, czego nie mamy w samochodach z silnikiem spalinowym.

Sébastien widzi również wyraźną drogę do elektryfikacji w zakresie mobilności i uważa, że sporty motorowe powinny podążać za tą ewolucją.

CUPRA w Extreme E

Formuła Extreme E stanowi odpowiedź na trwający kryzys klimatyczny. To pierwsza tego typu inicjatywa sportowa, która zwraca uwagę na zagrożenia wokół ekosystemów na całym świecie. Lokalizacje wyścigów zostały dobrane tak, by przybliżyć wpływ zmian klimatycznych na środowisko, zachęcając w ten sposób do podjęcia pozytywnych działań w celu ochrony przyszłości naszej planety. Pomysłodawcy zawodów współpracują z lokalnymi organizacjami (Ba’a Foundation, Oceanium, The Nature Conservancy) oraz UNICEF-em w ramach projektu „Program Legacy”. Celem jest wspieranie w szerszym zakresie miejsc, w których odbywają się wyścigi.

Extreme E jest połączeniem ekscytujących wyścigów bezemisyjnych samochodów terenowych, edukacji klimatycznej i działań, które mają przyspieszyć popularyzację pojazdów elektrycznych na rynku motoryzacyjnym. To kolejny krok na drodze do zmniejszenia emisji CO2 i osiągnięcia bardziej zrównoważonego stylu życia. Extreme E to także jedne z nielicznych dużych zawodów wyścigowych, w których uczestniczą zespoły złożone z kierowców różnych płci, co odpowiada zaangażowaniu CUPRA w ich równouprawnienie.

CUPRA jest częścią Extreme E od samego początku – jako pierwsza marka motoryzacyjna ogłosiła swój udział w 2021 roku, łącząc siły z ABT Sportsline jako głównym partnerem zespołu.

Kalendarz wyścigów 2023

11-12 marca: Neom, Arabia Saudyjska (Desert X-Prix)

13-14 maja: Dumfries & Galloway, Szkocja (Hydro X-Prix)

8-9 lipca: Sardynia, Włochy (Island X-Prix)

16-17 września: Stany Zjednoczone lub Amazonia (TBC X-Prix)

2-3 grudnia: Antofagasta, Chile (Copper X-Prix)

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.