Elektryczny SUV w rękach rajdowego zwycięzcy

Elektryczny SUV w rękach rajdowego zwycięzcy

0 przez
  • Sébastien Loeb za kierownicą CUPRA Tavascan przed startem w CUPRA Tavascan XE podczas udziału w Island X Prix na Sardynii.
  • 9-krotny zwycięzca Rajdowych Mistrzostw Świata podkreśla szybką reakcję przepustnicy w samochodach elektrycznych.
  • Loeb uważa, że motorsport musi podążać ścieżką elektryfikacji.

Sébastien Loeb, dziewięciokrotny zwycięzca Rajdowych Mistrzostw Świata, podzielił się swoimi wrażeniami za kierownicą samochodów elektrycznych, w tym przede wszystkim CUPRY Tavascan XE, którym brał udział w zmaganiach podczas zawodów z serii Extreme E na Sardynii w wyścigu Island X Prix. Pomimo decyzji o rezygnacji z udziału w mistrzostwach w tym roku, Seb przyjął wyzwanie zaproponowane przez ABT CUPRA XE Team i wziął udział w dwóch wyścigach elektrycznych SUV’ów.

Przed ściganiem się CUPRA Tavascan XE Loeb miał okazję odbyć jazdę próbną seryjnym Tavascanem po wyspie.

– Jeśli chodzi o osiągi i reakcję przepustnicy, samochody elektryczne są niesamowite. Prowadzenie ich to czysta przyjemność – zapewnia Sébastien Loeb. – Ich reakcja jest czymś, czego nie mamy w samochodach z silnikiem spalinowym.

Sébastien widzi również wyraźną drogę do elektryfikacji w zakresie mobilności i uważa, że sporty motorowe powinny podążać za tą ewolucją.

CUPRA w Extreme E

Formuła Extreme E stanowi odpowiedź na trwający kryzys klimatyczny. To pierwsza tego typu inicjatywa sportowa, która zwraca uwagę na zagrożenia wokół ekosystemów na całym świecie. Lokalizacje wyścigów zostały dobrane tak, by przybliżyć wpływ zmian klimatycznych na środowisko, zachęcając w ten sposób do podjęcia pozytywnych działań w celu ochrony przyszłości naszej planety. Pomysłodawcy zawodów współpracują z lokalnymi organizacjami (Ba’a Foundation, Oceanium, The Nature Conservancy) oraz UNICEF-em w ramach projektu „Program Legacy”. Celem jest wspieranie w szerszym zakresie miejsc, w których odbywają się wyścigi.

Extreme E jest połączeniem ekscytujących wyścigów bezemisyjnych samochodów terenowych, edukacji klimatycznej i działań, które mają przyspieszyć popularyzację pojazdów elektrycznych na rynku motoryzacyjnym. To kolejny krok na drodze do zmniejszenia emisji CO2 i osiągnięcia bardziej zrównoważonego stylu życia. Extreme E to także jedne z nielicznych dużych zawodów wyścigowych, w których uczestniczą zespoły złożone z kierowców różnych płci, co odpowiada zaangażowaniu CUPRA w ich równouprawnienie.

CUPRA jest częścią Extreme E od samego początku – jako pierwsza marka motoryzacyjna ogłosiła swój udział w 2021 roku, łącząc siły z ABT Sportsline jako głównym partnerem zespołu.

Kalendarz wyścigów 2023

11-12 marca: Neom, Arabia Saudyjska (Desert X-Prix)

13-14 maja: Dumfries & Galloway, Szkocja (Hydro X-Prix)

8-9 lipca: Sardynia, Włochy (Island X-Prix)

16-17 września: Stany Zjednoczone lub Amazonia (TBC X-Prix)

2-3 grudnia: Antofagasta, Chile (Copper X-Prix)

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.