SEAT dba o komfort i bezpieczeństwo nawet na najbardziej wymagających drogach

SEAT dba o komfort i bezpieczeństwo nawet na najbardziej wymagających drogach

0 przez
  • SEAT Ateca w wersji Xperience oraz FR w standardzie zawierają system asystenta pasa ruchu (Lane Assist), który pomaga w utrzymaniu właściwej pozycji pojazdu na drodze.
  • Standardowe wersje Leona Style i FR wyposażone zostały w pakiet systemów takich jak: układ kontroli trakcji (TCS), elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC), układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) oraz hydrauliczne wspomaganie hamowania (HBA).
  • SEAT Tarraco posiada opcjonalne adaptacyjne zawieszenie DCC, dzięki czemu pojazd dostosowuje się automatycznie do wszelkich nierówności podłoża.

Lato to czas wakacyjnych wyjazdów i długich przejażdżek samochodem. To także okazja do sprawdzenia swoich umiejętności za kierownicą na różnego rodzaju trasach. Marka SEAT podpowiada trzy kierunki, które mogą okazać się wyzwaniem nawet dla najlepszych kierowców. Trasy te można jednak z przyjemnością pokonać dzięki zaawansowanym rozwiązaniom dostępnym w samochodach hiszpańskiej marki.

Prosto do celu z DSG

Najdłuższym prostym odcinkiem drogi w Polsce jest fragment DW nr 673, który mierzy 26 km. Trasa rozciąga się między miejscowościami Sokółka a Dąbrowa Białostocka w województwie podlaskim. Mając do czynienia z tego typu monotonnymi odcinkami jeszcze mocniej docenia się samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów.

SEAT Ateca w wersji z silnikiem o mocy 150 KM oraz 190 KM posiada automatyczną skrzynię DSG, umożliwiającą błyskawiczną oraz płynną zmianę biegów. Przekładnia dwusprzęgłowa pozwala również na niższe zużycie paliwa niż w tradycyjnej skrzyni automatycznej. Dodatkowo w wersji Xperience oraz FR standardowym wyposażeniem jest asystent pasa ruchu Lane Assist, kontrolujący pozycje samochodu. W momencie przekroczenia linii na drodze system przekazuje sygnał do układu kierowniczego. W odpowiedzi kierownica wykonuje subtelny ruch, który skutkuje przywróceniem pojazdu na odpowiednią ścieżkę.

Asystenci kierowcy na drogowe serpentyny

Najdłuższą i jedną z najbardziej malowniczych dróg w Polsce jest fragment drogi wojewódzkiej nr 893 prowadzący przez urokliwe tereny Bieszczadzkiego Parku Narodowego oraz Pogórza Przemyskiego. Jej najbardziej kręty odcinek liczy około 35 km.

Przy tego typu trasach niezastąpiony może okazać się pakiet systemów wspomagania hamowania i kontroli trakcji, w które wyposażone zostały standardowe wersje Leona Style i FR. W skład pakietu wchodzi m.in. układ kontroli trakcji TCS, którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania. Natomiast dzięki połączeniu systemów ESC (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ABS (układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) oraz HBA (Hydrauliczne wspomaganie hamowania), pakiet stanowi idealnie zgrane wspomaganie kierowcy nawet przy najbardziej ostrych zakrętach.

DCC na wyboiste drogi

Za najbardziej wyboistą drogą w Polsce kierowcy uważają fragment DW nr 264. Trasa prowadzi przez miejscowość Kleczew, łącząc ją ze Sławoszewkiem. Podróż tą trasą nie musi być jednak wyzwaniem, ponieważ ze wszelkimi nierównościami idealnie poradzi sobie SEAT Tarraco, który wyposażony został w system adaptacyjnego zawieszenia DCC. Dzięki niemu SUV hiszpańskiej marki dostosowuje się automatycznie do nierówności na drodze, zapewniając płynniejszą jazdę i minimalizując wibracje.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.