SEAT dba o komfort i bezpieczeństwo nawet na najbardziej wymagających drogach

SEAT dba o komfort i bezpieczeństwo nawet na najbardziej wymagających drogach

0 przez
  • SEAT Ateca w wersji Xperience oraz FR w standardzie zawierają system asystenta pasa ruchu (Lane Assist), który pomaga w utrzymaniu właściwej pozycji pojazdu na drodze.
  • Standardowe wersje Leona Style i FR wyposażone zostały w pakiet systemów takich jak: układ kontroli trakcji (TCS), elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESC), układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania (ABS) oraz hydrauliczne wspomaganie hamowania (HBA).
  • SEAT Tarraco posiada opcjonalne adaptacyjne zawieszenie DCC, dzięki czemu pojazd dostosowuje się automatycznie do wszelkich nierówności podłoża.

Lato to czas wakacyjnych wyjazdów i długich przejażdżek samochodem. To także okazja do sprawdzenia swoich umiejętności za kierownicą na różnego rodzaju trasach. Marka SEAT podpowiada trzy kierunki, które mogą okazać się wyzwaniem nawet dla najlepszych kierowców. Trasy te można jednak z przyjemnością pokonać dzięki zaawansowanym rozwiązaniom dostępnym w samochodach hiszpańskiej marki.

Prosto do celu z DSG

Najdłuższym prostym odcinkiem drogi w Polsce jest fragment DW nr 673, który mierzy 26 km. Trasa rozciąga się między miejscowościami Sokółka a Dąbrowa Białostocka w województwie podlaskim. Mając do czynienia z tego typu monotonnymi odcinkami jeszcze mocniej docenia się samochody wyposażone w automatyczną skrzynię biegów.

SEAT Ateca w wersji z silnikiem o mocy 150 KM oraz 190 KM posiada automatyczną skrzynię DSG, umożliwiającą błyskawiczną oraz płynną zmianę biegów. Przekładnia dwusprzęgłowa pozwala również na niższe zużycie paliwa niż w tradycyjnej skrzyni automatycznej. Dodatkowo w wersji Xperience oraz FR standardowym wyposażeniem jest asystent pasa ruchu Lane Assist, kontrolujący pozycje samochodu. W momencie przekroczenia linii na drodze system przekazuje sygnał do układu kierowniczego. W odpowiedzi kierownica wykonuje subtelny ruch, który skutkuje przywróceniem pojazdu na odpowiednią ścieżkę.

Asystenci kierowcy na drogowe serpentyny

Najdłuższą i jedną z najbardziej malowniczych dróg w Polsce jest fragment drogi wojewódzkiej nr 893 prowadzący przez urokliwe tereny Bieszczadzkiego Parku Narodowego oraz Pogórza Przemyskiego. Jej najbardziej kręty odcinek liczy około 35 km.

Przy tego typu trasach niezastąpiony może okazać się pakiet systemów wspomagania hamowania i kontroli trakcji, w które wyposażone zostały standardowe wersje Leona Style i FR. W skład pakietu wchodzi m.in. układ kontroli trakcji TCS, którego głównym zadaniem jest niedopuszczenie do nadmiernego poślizgu kół pojazdu podczas przyspieszania. Natomiast dzięki połączeniu systemów ESC (elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy), ABS (układ zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) oraz HBA (Hydrauliczne wspomaganie hamowania), pakiet stanowi idealnie zgrane wspomaganie kierowcy nawet przy najbardziej ostrych zakrętach.

DCC na wyboiste drogi

Za najbardziej wyboistą drogą w Polsce kierowcy uważają fragment DW nr 264. Trasa prowadzi przez miejscowość Kleczew, łącząc ją ze Sławoszewkiem. Podróż tą trasą nie musi być jednak wyzwaniem, ponieważ ze wszelkimi nierównościami idealnie poradzi sobie SEAT Tarraco, który wyposażony został w system adaptacyjnego zawieszenia DCC. Dzięki niemu SUV hiszpańskiej marki dostosowuje się automatycznie do nierówności na drodze, zapewniając płynniejszą jazdę i minimalizując wibracje.

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.