SEAT Coches Históricos – ukryte dziedzictwo hiszpańskiej marki

SEAT Coches Históricos – ukryte dziedzictwo hiszpańskiej marki

0 przez
  • W ciągu 75-letniej historii, SEAT wyprodukował ponad 20 milionów pojazdów w blisko 70 różnych modelach.
  • Największa na świecie kolekcja samochodów i prototypów marki SEAT, mieści się w dawnej hali produkcyjnej o nazwie A122.
  • Budynek nie jest dostępny dla zwiedzających, jednak przy specjalnych okazjach i dla wybranych gości, możliwe jest wejście do muzeum.
  • Pośród 300 niezwykłych modeli znajduje się m.in. jeden z pierwszych pojazdów marki SEAT 1400, a także Papamobile, stworzony w kilka dni przed przybyciem Papieża Jana Pawła II.

Niemal 75 lat historii hiszpańskiej marki zgromadzono w niezwykłym muzeum dziedzictwa, znanym jako SEAT Coches Históricos. To największa na świecie kolekcja samochodów i prototypów, mieszcząca się w dawnej hali produkcyjnej o nazwie A122. Budynek ukrywający wspaniałe motoryzacyjne skarby nie jest dostępny dla zwiedzających. Jedynie przy specjalnych okazjach, dla wybranych gości, w tym m.in. podczas prezentacji najważniejszych dla marki modeli.

– Ten, kto ma przyjemność przekroczyć próg muzeum, trafia pod opiekę pracowników, którzy są prawdziwymi pasjonatami motoryzacji, mogącymi nie tylko godzinami opowiadać o unikatowych egzemplarzach SEAT-a, ale na co dzień utrzymują je w nienagannej kondycji. Dodatkowym zajęciem ekspertów SEAT Coches Históricos jest poszukiwanie, odkupowanie i doprowadzenie do stanu produkcyjnego historycznych modeli marki – mówi Katarzyna Dziomdziora, PR Manager marek SEAT i CUPRA.

Białe kruki

W kolekcji przeszło 300 modeli znajduje się także SEAT 1400 z 1953 roku, który jako pierwszy model marki zjechał z hali produkcyjnej. W zbiorach jest także drugi egzemplarz słynnego SEAT-a 600 oraz milionowy samochód wyprodukowany przez firmę, czyli SEAT 124.  W muzeum jest także pierwszy elektryczny model marki, przygotowany na Igrzyska Olimpijskie w Barcelonie z 1992 roku – Toledo. Nie brakuje także kilkudziesięciu prototypów i concept-carów, których produkcyjne wersje trafiły na rynek. W ciągu 75-letniej historii, SEAT wyprodukował ponad 20 milionów pojazdów w blisko 70 modelach.

Samochód papieski

W kolekcji barcelońskiego muzeum znajduje się między innymi słynny Papamobile Jana Pawła II. Sytuacja, która doprowadziła do stworzenia tego niezwykłego pojazdu, miała miejsce w 1982 roku, gdy Papież planował swoją wizytę w Hiszpanii. Okazało się, że oryginalny samochód nie mógłby bez problemu wjechać na stadiony Camp Nou i Santiago Bernabéu, gdzie miały odbywać się główne uroczystości. W reakcji na to, inżynierowie z SEAT-a w ciągu kilku dni zaadaptowali model Marbella do roli zwrotnego Papamobile.

Warto wiedzieć

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.