Nowy model pokazowy CUPRA DarkRebel zadebiutował na światowych targach IAA w Monachium

Nowy model pokazowy CUPRA DarkRebel zadebiutował na światowych targach IAA w Monachium

0 przez
  • Pokazowy model CUPRA DarkRebel zadebiutował na scenie światowych targów IAA w Monachium.
  • Pierwszy w 100% elektryczny sportowy samochód marki został stworzony we współpracy ze społecznością CUPRA Tribe przy użyciu interaktywnego konfiguratora Hyper w przestrzeni Metahype.
  • DarkRebel to samochód sportowy typu shooting brake, łączący świat wirtualny z rzeczywistym.

Model CUPRA DarkRebel wyróżnia się najbardziej prowokującym designiem spośród wszystkich modeli hiszpańskiej marki. Jest pierwszym pojazdem, który pierwotnie został stworzony w przestrzeni wirtualnej, a już teraz można podziwiać jego rzeczywisty wygląd na własne oczy.

Wirtualny pierwowzór

W Metahype powstało ponad 270 tys. konfiguracji modelu DarkRebel, wykonanych przez społeczność CUPRA Tribe, w tym ambasadorów marki – piłkarzy FC Barcelona, Alexię Putellas, Marca ter Stegena, a także aktora Daniela Brühla. Dane zebrane z internetowego konfiguratora Hyper zostały wykorzystane do stworzenia finalnego projektu pokazowej wersji modelu DarkRebel, która została zaprezentowana podczas targów IAA w Monachium.

Rezultatem prac jest w 100% elektryczny dwumiejscowy samochód sportowy w typie shooting brake, który odzwierciedla pasję i przełomowy sposób myślenia hiszpańskich designerów. Nadwozie zostało stworzone z materiałów pozyskanych w sposób zrównoważony, a jego kolor zmienia się pod wpływem światła.

Dzięki pasji i kreatywności społeczności CUPRA Tribe, udało nam się przenieść pierwszy wirtualny samochód do rzeczywistości. CUPRA DarkRebel jest maksymalnie prowokujący, jeżeli chodzi o design. To buntownik, który ma cel: udowodnić, że przyszłe samochody elektryczne mogą być sportowe, emocjonujące oraz z pazurem – tłumaczy Wayne Griffiths, prezes zarządu marki CUPRA.

Prowokujący design zewnętrzny

Kluczowym elementem modelu pokazowego jest oświetlenie. Designerzy marki chcieli podkreślić, jak bardzo światło może wspierać i przekształcać kolory oraz materiały. Dzięki temu radykalnie ostry wygląd przedniej części pojazdu został podkreślony przez kultową trójkątną sygnaturę świetlną CUPRA. Ponadto konstrukcja świateł do jazdy dziennej stworzona została z rozbicia logotypu marki na trzy trójkąty.

Koła w modelu DarkRebel nawiązują do samochodów wyścigowych CUPRA, których wyróżnikami są doskonałe osiągi oraz wysoka wydajność. Także tutaj trójkątne logo marki zostało umieszczone na feldze i stanowi przyciągający oko element osłony aerodynamicznej. Obręcz koła zachowała charakterystyczne dla CUPRY miedziane detale.

CUPRA DarkRebel to prawdziwy wyraz naszego sportowego DNA. Wszystko za sprawą m.in. podłużnej maski i nisko zawieszonej kabiny. Model DarkRebel powstał z myślą o nowym pokoleniu kierowców. Naszą ambicją jest wejście w nowy motoryzacyjny wymiar, w którym pożądanie, emocje i przekraczanie granic są ważnym elementem doświadczenia użytkowania auta – powiedział Jorge Diez, dyrektor ds. projektowania marki CUPRA.

Futurystyczne wnętrze

Kluczowym elementem kabiny jest centralnie umieszczona deska rozdzielcza o asymetrycznych kształtach i rzeźbiarskim wyglądzie. Wyprodukowana została przy użyciu najnowocześniejszej technologii druku 3D z użyciem metalu.

Kolejnym ważnym elementem wnętrza w modelu DarkRebel jest kierownica, która wyglądem nawiązuje do świata motorspotru, a jednocześnie przypomina konsolę używaną w grach wideo. Jej konstrukcja sprawia, że kierowca może poczuć pełną kontrolę nad pojazdem. Ponadto do budowy wnętrza zastosowano materiały pozyskane w sposób zrównoważony, wykonane w 90% z biodegradowalnego bambusa.

Wirtualne doświadczenie

CUPRA DarkRebel oferuje najnowocześniejsze doświadczenie użytkownika (UX) i przyjazny interfejs (UI), nawiązując do swojego cyfrowego DNA. Pokazowy model hiszpańskiej marki na nowo definiuje doświadczenie motoryzacyjne, płynnie łącząc świat rzeczywisty z wirtualnym. Zastosowanie cyfrowych praktyk UX/UI sprawia, że CUPRA DarkRebel oferuje trzy unikalne doświadczenia z jazdy: Exponential Square, Exponential Cube i Exponential Infinite:

  • Exponential Square: wzmacnia wrażenia dzięki nowoczesnemu cyfrowemu kokpitowi z futurystyczną grafiką, a także konfigurowalnemu awatarowi 3D.
  • Exponential Cube: pojazd wykorzystuje swój wyścigowy charakter, oferując elektryzujące wrażenia inspirowane wyczynowymi samochodami sportowymi i światem gier wideo. Wszystko to dzięki funkcji pozycjonowania toru jazdy w czasie rzeczywistym, pomiarze czasu okrążenia i danych dotyczących wydajności.
  • Exponential Infinite: dzięki tej funkcji pojazd wkracza na niezbadane dotąd terytorium mobilności. Podczas gdy samochód jest zaparkowany i ładuje się, użytkownicy mogą skorzystać z przestrzeni Metahype, gdzie mają możliwość interakcji ze społecznością CUPRA Tribe. Jest to kolejny sposób na połączenie świata wirtualnego z rzeczywistością.

Samochód pokazowy CUPRA DarkRebel został odsłonięty podczas Volkswagen Group Night 3 września 2023 r., a następnie zostanie zaprezentowany szerszej publiczności podczas CUPRA Open Space na targach IAA Mobility 2023 w Monachium (4-10 września).

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.