Fabryka SEAT-a kontynuuje proces elektryfikacji. Trzy spojrzenia pracowników na transformację zakładu

Fabryka SEAT-a kontynuuje proces elektryfikacji. Trzy spojrzenia pracowników na transformację zakładu

0 przez
  • Główna fabryka SEAT S.A. do 2025 roku rozpocznie produkcję w pełni elektrycznych pojazdów dla różnych marek w ramach Grupy Volkswagen.
  • Pracownicy zakładu dzielą się swoimi poglądami na temat transformacji oraz tego, co ona dla nich oznacza.
  • Według wiceprezesa ds. produkcji i logistyki transformacja w kierunku elektryfikacji jest niezbędna do utrzymania innowacyjnego ducha firmy SEAT S.A. oraz fabryki w Martorell.

Zakład produkcyjny w Martorell od zawsze pozostawał w czołówce pod względem technologii i produktywności. W tym roku fabryka obchodzi 30. rocznicę powstania, która zbiega się z rozpoczęciem transformacji elektrycznej i związaną z tym inwestycją o łącznej wartości 3 miliardów euro. Od 2025 roku w fabryce w Martorell produkowane będą wyłącznie w pełni elektryczne pojazdy dla różnych marek z Grupy Volkswagen. Markus Haupt, wiceprezes ds. produkcji i logistyki w SEAT S.A. wspomina, że jest to największa transformacja w historii działalności fabryki. W planach firmy jest przyspieszenie produkcji samochodów elektrycznych od 2025 roku w Barcelonie dla Grupy Volkswagen. Wraz z rozwojem projektu „Future: Fast Forward”, Hiszpania zostanie największym centrum mobilności elektrycznej w Europie.

Wzorzec technologiczny

Miałem zaledwie 25 lat, kiedy rozpocząłem pracę w fabryce w Martorell. Pomyślałem, że to bardzo wyjątkowe miejsce, nowe, przestronne i zgodne z erą technologiczną, w którą mieliśmy wkroczyć. Przez całą moją karierę widziałem, jak fabryka dostosowywała się do czasów, wyprzedzając technologię, ale nigdy nie doświadczyłem takiej transformacji jak ta – przyznaje Ramón Casas, który rozpoczął pracę jako kierownik w fabryce tuż po jej inauguracji.

Dla Haupta zmiana związana z elektryfikacją branży motoryzacyjnej obejmuje trzy kluczowe aspekty: produkt, czyli samochód elektryczny, proces jego produkcji oraz organizację firmy/fabryki pod względem umiejętności, sposobu myślenia oraz kultury.

Nowe możliwości

Efektywna transformacja technologiczna wymaga stałego szkolenia pracowników. Firma SEAT S.A. stawia na indywidualny postęp, co ma pozytywny wpływ na transformację zbiorową. Aida Pérez pracuje w dziale konserwacji druku 3D w SEAT S.A. Wcześniej studiowała w szkole technicznej, a po czterech latach pracy w introligatorni w Martorell zdała sobie sprawę, że projektowanie i drukowanie 3D to jej pasja.

Zaproponowano mi szkolenie w tej dziedzinie, które umożliwiło mi rozwój zawodowy w kierunku tego, co naprawdę lubię robić. Bycie częścią tak wielkiego zespołu to ogromna odpowiedzialność, a jednocześnie szansa, z której warto skorzystać – wspomina Pérez.

Przyszłość jest elektrycznością

Oprócz dostosowania działań fabryki do rynku motoryzacyjnego, transformacja w kierunku elektryfikacji jest niezbędna do utrzymania innowacyjnego ducha SEAT S.A. i zakładu w Martorell. Elektryczna, cyfrowa, zrównoważona i napędzana przez ludzi przyszłość jest jedynym sposobem, dzięki któremu Hiszpania stanie się centrum elektromobilności – podkreśla Markus Haupt.

Zdaniem Ramóna Casasa, największym osiągnięciem po 30 latach znaczących kamieni milowych w historii zakładu, jest ujrzenie nowej linii samochodów elektrycznych w działaniu.

Możesz osiągnąć wszystko, czego chcesz, jeśli jesteś ambitny i napędzasz się do działania. Teraz jest czas, by iść w kierunku przyszłości – podsumowuje Aida Pérez.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.