Fabryka SEAT-a kontynuuje proces elektryfikacji. Trzy spojrzenia pracowników na transformację zakładu

Fabryka SEAT-a kontynuuje proces elektryfikacji. Trzy spojrzenia pracowników na transformację zakładu

0 przez
  • Główna fabryka SEAT S.A. do 2025 roku rozpocznie produkcję w pełni elektrycznych pojazdów dla różnych marek w ramach Grupy Volkswagen.
  • Pracownicy zakładu dzielą się swoimi poglądami na temat transformacji oraz tego, co ona dla nich oznacza.
  • Według wiceprezesa ds. produkcji i logistyki transformacja w kierunku elektryfikacji jest niezbędna do utrzymania innowacyjnego ducha firmy SEAT S.A. oraz fabryki w Martorell.

Zakład produkcyjny w Martorell od zawsze pozostawał w czołówce pod względem technologii i produktywności. W tym roku fabryka obchodzi 30. rocznicę powstania, która zbiega się z rozpoczęciem transformacji elektrycznej i związaną z tym inwestycją o łącznej wartości 3 miliardów euro. Od 2025 roku w fabryce w Martorell produkowane będą wyłącznie w pełni elektryczne pojazdy dla różnych marek z Grupy Volkswagen. Markus Haupt, wiceprezes ds. produkcji i logistyki w SEAT S.A. wspomina, że jest to największa transformacja w historii działalności fabryki. W planach firmy jest przyspieszenie produkcji samochodów elektrycznych od 2025 roku w Barcelonie dla Grupy Volkswagen. Wraz z rozwojem projektu „Future: Fast Forward”, Hiszpania zostanie największym centrum mobilności elektrycznej w Europie.

Wzorzec technologiczny

Miałem zaledwie 25 lat, kiedy rozpocząłem pracę w fabryce w Martorell. Pomyślałem, że to bardzo wyjątkowe miejsce, nowe, przestronne i zgodne z erą technologiczną, w którą mieliśmy wkroczyć. Przez całą moją karierę widziałem, jak fabryka dostosowywała się do czasów, wyprzedzając technologię, ale nigdy nie doświadczyłem takiej transformacji jak ta – przyznaje Ramón Casas, który rozpoczął pracę jako kierownik w fabryce tuż po jej inauguracji.

Dla Haupta zmiana związana z elektryfikacją branży motoryzacyjnej obejmuje trzy kluczowe aspekty: produkt, czyli samochód elektryczny, proces jego produkcji oraz organizację firmy/fabryki pod względem umiejętności, sposobu myślenia oraz kultury.

Nowe możliwości

Efektywna transformacja technologiczna wymaga stałego szkolenia pracowników. Firma SEAT S.A. stawia na indywidualny postęp, co ma pozytywny wpływ na transformację zbiorową. Aida Pérez pracuje w dziale konserwacji druku 3D w SEAT S.A. Wcześniej studiowała w szkole technicznej, a po czterech latach pracy w introligatorni w Martorell zdała sobie sprawę, że projektowanie i drukowanie 3D to jej pasja.

Zaproponowano mi szkolenie w tej dziedzinie, które umożliwiło mi rozwój zawodowy w kierunku tego, co naprawdę lubię robić. Bycie częścią tak wielkiego zespołu to ogromna odpowiedzialność, a jednocześnie szansa, z której warto skorzystać – wspomina Pérez.

Przyszłość jest elektrycznością

Oprócz dostosowania działań fabryki do rynku motoryzacyjnego, transformacja w kierunku elektryfikacji jest niezbędna do utrzymania innowacyjnego ducha SEAT S.A. i zakładu w Martorell. Elektryczna, cyfrowa, zrównoważona i napędzana przez ludzi przyszłość jest jedynym sposobem, dzięki któremu Hiszpania stanie się centrum elektromobilności – podkreśla Markus Haupt.

Zdaniem Ramóna Casasa, największym osiągnięciem po 30 latach znaczących kamieni milowych w historii zakładu, jest ujrzenie nowej linii samochodów elektrycznych w działaniu.

Możesz osiągnąć wszystko, czego chcesz, jeśli jesteś ambitny i napędzasz się do działania. Teraz jest czas, by iść w kierunku przyszłości – podsumowuje Aida Pérez.

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.