CUPRA przechodzi na model agencyjny dla samochodów elektrycznych

CUPRA przechodzi na model agencyjny dla samochodów elektrycznych

0 przez
  • Volkswagen Group Polska wdraża nowy model sprzedaży, tzw. agencyjny. Pierwszą marką z Grupy, której samochody będą sprzedawane w ramach nowego rozwiązania jest hiszpańska CUPRA.
  • Od 1 lipca 2023 r. w modelu agencyjnym będzie sprzedawany pierwszy samochód elektryczny marki – CUPRA Born, a w trakcie 2024 r.  dołączą do niego kolejne modele, zgodnie ze strategią hiszpańskiego producenta.
  • Zmiana docelowo obejmie prawie całe portfolio samochodów elektrycznych marek dostępnych w Volkswagen Group Polska, począwszy od zamówień przyjmowanych od grudnia 2023 r.

Branża motoryzacyjna przechodzi dużą transformację, w tym także samego procesu sprzedaży. Zachowania klientów zmieniają się, coraz więcej z nich rozpoczyna swoje doświadczenie z marką czy produktem w obszarze online. Zakup samochodu nie jest wyjątkiem. Dlatego swobodna, łatwa interakcja klienta z marką, zarówno online, jak i offline, ma kluczowe znaczenie w procesie zakupowym. Wprowadzenie modelu sprzedaży agencyjnej łączy to, co najlepsze z obu światów: kompleksową sieć wysoko wykwalifikowanych partnerów detalicznych oraz płynną i jeszcze wygodniejszą podróż online poprzez wszystkie punkty styku klienta z marką, jak np. strona www, konfigurator czy wyszukiwarka aut dostępnych od ręki. W ten sposób oferujemy właściwe podejście dla wszystkich naszych klientów. Niezależnie od tego, czy będzie to kontakt online, czy offline, zawsze będą mieli dostęp do tej samej oferty produktów.

 W modelu agencyjnym zmianie ulega rola podmiotów bezpośrednio zaangażowanych w sprzedaż. W aktualnym, klasycznym procesie dealer kupuje pojazd od Volkswagen Group Polska i sprzedaje go do pozyskanego klienta we własnym imieniu. W modelu agencyjnym dealer stanie się agentem, który także będzie odpowiedzialny za pozyskanie i obsługę klienta, ale proces sprzedaży samochodu będzie wykonywał na rzecz Volkswagen Group Polska. Zmieni się zatem rola partnerów marki CUPRA.

Do pracy w nowym modelu sprzedaży przygotowany jest także Volkswagen Financial Services (VWFS), partner odpowiedzialny za finansowanie zakupu i użytkowania samochodów dla klientów marek należących do VGP.

Dla klienta największą różnicą będzie to, że sprzedającym samochód będzie Volkswagen Group Polska, tzn. umowa sprzedaży auta będzie zawierana z VGP, fakturę za samochód wystawi VGP. Odpowiedzialność z tytułu sprzedaży produktu będzie również po stronie VGP.

Branża motoryzacyjna dynamicznie się zmienia, a potrzeby klientów detalicznych i flotowych są inne niż 10 lat temu. Chcemy zapewnić większą transparentność cen samochodów oferowanych naszym klientom, a także oferować płynną ścieżkę klienta zarówno w kanale offline jak i online. Stojąc u progu ery elektromobilności, odpowiadamy sprawnie na aktualne otoczenie rynkowe i potrzeby naszych klientów. CUPRA z każdym nowym projektem udowadnia, że nie boi się wychodzić poza schemat – komentuje Daria Zielaskiewicz, dyrektorka marek SEAT i CUPRA.

Pierwszym samochodem, który będzie sprzedawany w nowym modelu przez Grupę Volkswagen w Polsce jest elektryczna CUPRA Born. Docelowo, model agencyjny będzie dotyczył wszystkich pojazdów elektrycznych w ramach marek Volkswagen Samochody Osobowe, Volkswagen Samochody Dostawcze, Audi, Skoda, a także wszystkich modeli CUPRA (także spalinowych).

W czerwcu 2022 r. Grupa Volkswagen z powodzeniem wdrożyła model agencyjny dla klientów korporacyjnych, tzw. flotowy agencyjny model sprzedaży obejmuje wszystkie modele samochodów marek Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze, Skoda, SEAT i Audi.

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.