Amerykański sen czy koszmar? Cała prawda o stanie importowanych aut z USA według mechaników Q Service Castrol

Amerykański sen czy koszmar? Cała prawda o stanie importowanych aut z USA według mechaników Q Service Castrol

0 przez

W Polsce w okresie od stycznia do maja 2023 roku sprowadzono 15 409 samochodów ze Stanów Zjednoczonych, co stanowi niemal 5% wszystkich importowanych pojazdów z drugiej ręki. Wzrost w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku wynosi natomiast 6%[1]. Kierowców przyciąga zarówno atrakcyjna cena, jak również szeroki dostęp i wybór modeli oraz wyposażenia. Eksperci sieci serwisowej Q Service Castrol alarmują – nie zawsze wybór samochodu importowanego z USA się opłaca.

Według tegorocznych danych Instytutu SAMAR blisko 5% samochodów używanych sprowadzanych jest ze Stanów Zjednoczonych[2]. Kierowców do takiego wyboru skłaniają przede wszystkim atrakcyjne oferty i ceny pojazdów. Mechanicy przyznają jednak, że samochody, które trafiają do ich warsztatów, są w większości przypadków w stanie określanym jako średni. Wpływ ma na to m.in. ich bogata historia powypadkowa.

– Najczęściej samochody sprowadzane ze Stanów są np. po pożarze lub zalaniu. Ich średni stan spowodowany jest pewnym poziomem uszkodzeń, jaki posiadają i który kwalifikuje je do wystawienia po okazyjnej cenie. Natomiast ze względu na to, że w Polsce posiadamy dużo części zamiennych z rynku wtórnego, proces napraw jest opłacalny — przyznaje Piotr Blachura z warsztatu AMB Blachura Bielsko.

Samochód samochodowi nierówny

Bogata oferta dostępnych samochodów używanych z USA może być dla osób poszukujących własnych czterech kółek bardzo kusząca. Trzeba jednak wiedzieć, że pojazdy produkowane na rynek europejski i amerykański mają różne specyfikacje techniczne, a komponenty i części samochodowe nie są wymienne.

Podstawowa różnica między samochodami europejskimi a amerykańskimi związana jest z oświetleniem zewnętrznym, które nie spełnia norm unijnych: światłami mijania, kierunkowskazami oraz tylnymi światłami przeciwmgielnymi.

Kolejne rozbieżności pojawiają się w przypadku nawigacji samochodu, która jest przygotowana na rynek amerykański. Wiąże się to z koniecznością konwersji na Europę, co bardzo często kończy się wymianą pojedynczego modułu bądź całego sterowania albo radia.

Niezgodności wynikają też z innego zakresu fal radiowych w USA i w Europie, co prowadzi do konwersji anteny, jej modułu lub odbiornika odpowiedzialnego za odbiór sygnału. Zmiany w pojazdach dotyczą również innych kwestii technicznych, np. instalacji elektrycznej. Ze względu na inne dopuszczenia konstrukcyjne konieczna jest poważniejsza naprawa pojazdu w warsztacie.

Samochody sprowadzane z USA mogą wymagać przeprowadzenia drobnych modyfikacji mechanicznych, np. wskaźnika prędkości. Ze względu na to, że obecnie większość samochodów sprowadzanych ze Stanów posiada urządzenia wyświetlające wartości zarówno w milach, jak i kilometrach, wymiana zegarów nie w każdym przypadku jest konieczna. Wiele aut amerykańskich wyposażonych jest również w opony wielosezonowe, które w niektórych przypadkach nie spełniają europejskich norm.

 – Często klienci nie mają świadomości, że wiele komponentów czy podzespołów na rynek amerykański jest wykonana w inny sposób, np. instalacje elektryczne posiadają inne wtyczki i nie wszystkie podzespoły z rynku europejskiego do takiego pojazdu pasują. Jeżeli kierowca decyduje się na zakup samochodu ze Stanów, musi liczyć się z koniecznością wykonania konwersji przede wszystkim oświetlenia, nawigacji czy radia – przypomina Piotr Blachura.

Sprawdź pojazd, zanim go kupisz

Problemy pojawiają się również w momencie, gdy samochód wymaga poważniejszej naprawy. Ze względu na różnice techniczne różnych komponentów i podzespołów, często konieczne jest sprowadzanie pasujących części z rynku amerykańskiego, co wydłuża proces naprawy do nawet kilku miesięcy. Mechanicy przyznają, że istnieje bardzo wiele czynników na określenie kosztów. Wśród nich wymieniają m.in. wiek pojazdów lub model samochodu.

Zdaniem ekspertów sieci Q Service Castrol, dobrym rozwiązaniem dla klientów rozważających zakup auta pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych jest weryfikacja stanu samochodu przed zakupem w serwisie warsztatowym. Mechanicy i warsztaty specjalizujące się w naprawach takich pojazdów są w stanie oszacować jego stan i wskazać klientowi, czy zakup wybranego samochodu się opłaca. Jak przyznają, nie istnieje idealny sposób na zakup w pełni sprawnego pojazdu, jednak z pomocą ekspertów można to prawdopodobieństwo zwiększyć.

– W obecnych czasach klienci skupiają się głównie na kwestiach finansowych i minimalizowaniu ryzyka zakupu samochodu, który będzie miał ukryte wady zmuszające do dużych inwestycji. Zauważamy dość duży trend i wzrost chęci weryfikowania samochodów przed zakupem. To dobra praktyka – podsumowuje Piotr Blachura.


[1] Instytut SAMAR: IMPORT w maju 2022 roku – kolejny rekord: https://www.samar.pl/__/3/3.a/114920/3.sc/11/IMPORT-w-maju-2022-roku—kolejny-rekord.html?locale=pl_PL

[2] Instytut SAMAR – Import w maju 2023 roku – znowu spadek: https://www.samar.pl/__/3/3.a/117617/3.sc/11/Import-w-maju-2023-roku—znowu-spadek.html?locale=pl_PL

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.