Amerykański sen czy koszmar? Cała prawda o stanie importowanych aut z USA według mechaników Q Service Castrol

Amerykański sen czy koszmar? Cała prawda o stanie importowanych aut z USA według mechaników Q Service Castrol

0 przez

W Polsce w okresie od stycznia do maja 2023 roku sprowadzono 15 409 samochodów ze Stanów Zjednoczonych, co stanowi niemal 5% wszystkich importowanych pojazdów z drugiej ręki. Wzrost w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku wynosi natomiast 6%[1]. Kierowców przyciąga zarówno atrakcyjna cena, jak również szeroki dostęp i wybór modeli oraz wyposażenia. Eksperci sieci serwisowej Q Service Castrol alarmują – nie zawsze wybór samochodu importowanego z USA się opłaca.

Według tegorocznych danych Instytutu SAMAR blisko 5% samochodów używanych sprowadzanych jest ze Stanów Zjednoczonych[2]. Kierowców do takiego wyboru skłaniają przede wszystkim atrakcyjne oferty i ceny pojazdów. Mechanicy przyznają jednak, że samochody, które trafiają do ich warsztatów, są w większości przypadków w stanie określanym jako średni. Wpływ ma na to m.in. ich bogata historia powypadkowa.

– Najczęściej samochody sprowadzane ze Stanów są np. po pożarze lub zalaniu. Ich średni stan spowodowany jest pewnym poziomem uszkodzeń, jaki posiadają i który kwalifikuje je do wystawienia po okazyjnej cenie. Natomiast ze względu na to, że w Polsce posiadamy dużo części zamiennych z rynku wtórnego, proces napraw jest opłacalny — przyznaje Piotr Blachura z warsztatu AMB Blachura Bielsko.

Samochód samochodowi nierówny

Bogata oferta dostępnych samochodów używanych z USA może być dla osób poszukujących własnych czterech kółek bardzo kusząca. Trzeba jednak wiedzieć, że pojazdy produkowane na rynek europejski i amerykański mają różne specyfikacje techniczne, a komponenty i części samochodowe nie są wymienne.

Podstawowa różnica między samochodami europejskimi a amerykańskimi związana jest z oświetleniem zewnętrznym, które nie spełnia norm unijnych: światłami mijania, kierunkowskazami oraz tylnymi światłami przeciwmgielnymi.

Kolejne rozbieżności pojawiają się w przypadku nawigacji samochodu, która jest przygotowana na rynek amerykański. Wiąże się to z koniecznością konwersji na Europę, co bardzo często kończy się wymianą pojedynczego modułu bądź całego sterowania albo radia.

Niezgodności wynikają też z innego zakresu fal radiowych w USA i w Europie, co prowadzi do konwersji anteny, jej modułu lub odbiornika odpowiedzialnego za odbiór sygnału. Zmiany w pojazdach dotyczą również innych kwestii technicznych, np. instalacji elektrycznej. Ze względu na inne dopuszczenia konstrukcyjne konieczna jest poważniejsza naprawa pojazdu w warsztacie.

Samochody sprowadzane z USA mogą wymagać przeprowadzenia drobnych modyfikacji mechanicznych, np. wskaźnika prędkości. Ze względu na to, że obecnie większość samochodów sprowadzanych ze Stanów posiada urządzenia wyświetlające wartości zarówno w milach, jak i kilometrach, wymiana zegarów nie w każdym przypadku jest konieczna. Wiele aut amerykańskich wyposażonych jest również w opony wielosezonowe, które w niektórych przypadkach nie spełniają europejskich norm.

 – Często klienci nie mają świadomości, że wiele komponentów czy podzespołów na rynek amerykański jest wykonana w inny sposób, np. instalacje elektryczne posiadają inne wtyczki i nie wszystkie podzespoły z rynku europejskiego do takiego pojazdu pasują. Jeżeli kierowca decyduje się na zakup samochodu ze Stanów, musi liczyć się z koniecznością wykonania konwersji przede wszystkim oświetlenia, nawigacji czy radia – przypomina Piotr Blachura.

Sprawdź pojazd, zanim go kupisz

Problemy pojawiają się również w momencie, gdy samochód wymaga poważniejszej naprawy. Ze względu na różnice techniczne różnych komponentów i podzespołów, często konieczne jest sprowadzanie pasujących części z rynku amerykańskiego, co wydłuża proces naprawy do nawet kilku miesięcy. Mechanicy przyznają, że istnieje bardzo wiele czynników na określenie kosztów. Wśród nich wymieniają m.in. wiek pojazdów lub model samochodu.

Zdaniem ekspertów sieci Q Service Castrol, dobrym rozwiązaniem dla klientów rozważających zakup auta pochodzącego ze Stanów Zjednoczonych jest weryfikacja stanu samochodu przed zakupem w serwisie warsztatowym. Mechanicy i warsztaty specjalizujące się w naprawach takich pojazdów są w stanie oszacować jego stan i wskazać klientowi, czy zakup wybranego samochodu się opłaca. Jak przyznają, nie istnieje idealny sposób na zakup w pełni sprawnego pojazdu, jednak z pomocą ekspertów można to prawdopodobieństwo zwiększyć.

– W obecnych czasach klienci skupiają się głównie na kwestiach finansowych i minimalizowaniu ryzyka zakupu samochodu, który będzie miał ukryte wady zmuszające do dużych inwestycji. Zauważamy dość duży trend i wzrost chęci weryfikowania samochodów przed zakupem. To dobra praktyka – podsumowuje Piotr Blachura.


[1] Instytut SAMAR: IMPORT w maju 2022 roku – kolejny rekord: https://www.samar.pl/__/3/3.a/114920/3.sc/11/IMPORT-w-maju-2022-roku—kolejny-rekord.html?locale=pl_PL

[2] Instytut SAMAR – Import w maju 2023 roku – znowu spadek: https://www.samar.pl/__/3/3.a/117617/3.sc/11/Import-w-maju-2023-roku—znowu-spadek.html?locale=pl_PL

Warto wiedzieć

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe.