CEVA Logistics i Toyota Motor Europe rozpoczną testy nowego samochodu ciężarowego napędzanego wodorem

CEVA Logistics i Toyota Motor Europe rozpoczną testy nowego samochodu ciężarowego napędzanego wodorem

0 przez

Program pilotażowy między oddziałami Toyota Motor Europe (TME) będzie realizowany przez pięć lat, od końca 2023 roku.

– CEVA planuje podczas testów zmniejszyć swój ślad węglowy o 690 ton CO2

– Zakup przez CEVA ciężarowego samochodu z wodorowymi ogniwami paliwowymi częściowo sfinansowany przez Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu Niemiec.

(Warszawa, 30.06.2023) CEVA Logistics, w ramach partnerstwa z Toyota Motor Europe (TME), będzie testować jeden z pierwszych dostępnych na rynku ciężarowych samochodów z wodorowymi ogniwami paliwowymi (HFC). Prototyp, zaprojektowany dla TME przez holenderskiego producenta VDL Groep, ma być eksploatowany na podstawie pięcioletniej umowy, dekarbonizując łańcuch dostaw TME i dostarczając cennych informacji na temat wydajności technologii HFC.

CEVA przejmie prototyp testowanego samochodu i włączy go do swoich operacji w drugiej połowie 2023 roku. Program pilotażowy pozwoli firmie ocenić korzyści wynikające z wykorzystania ciężarówek napędzanych wodorowymi ogniwami paliwowymi, jeszcze przed globalnym uprzemysłowieniem tej technologii przewidywanym na koniec tej dekady.

Częściowo sfinansowany przez niemieckie Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu

Zakup prototypu przez CEVA będzie częściowo sfinansowany kwotą 383 923,20 euro przez niemieckie Ministerstwo Cyfryzacji i Transportu, w ramach programu „Pojazdy użytkowe i infrastruktura przyjazne dla klimatu (KsNI)”. Program finansowania jest koordynowany przez fNOW GmbH, a wnioski zatwierdzane przez Federalny Urząd Logistyki i Mobilności.

Długoterminowy test ma odegrać ważną rolę w ocenie korzyści wynikających z użycia wodoru w transporcie lądowym oraz rozwoju zrównoważonej infrastruktury wodorowej w Europie. CEVA będzie badać wydajność technologii wodorowych ogniw paliwowych w porównaniu do samochodów ciężarowych z silnikami diesla oraz identyfikować potencjalne przypadki ich zastosowania. Ciężarówka z ogniwami paliwowymi ma być wykorzystywana do realizacji dedykowanych dostaw między dwoma lokalizacjami TME i będzie zasilana wodorem pochodzącym z położonych między nimi stacji. Wykorzystanie samochodu HFC w czasie trwającego 5 lat testu pozwoli CEVA na zmniejszenie jej śladu węglowego o co najmniej 690 ton CO2.

Część szerszego podejścia dla „Better Ways”

Test z wykorzystaniem samochodów HFC jest częścią działań CEVA Logistics mających na celu wdrażanie różnych inicjatyw w transporcie naziemnym ukierunkowanych na redukcję emisji. Dotyczą one większego wykorzystywania samochodów elektrycznych (EV), biogazu, biopaliw, testowania wodorowych ogniw paliwowych i innych niskoemisyjnych samochodów ciężarowych oraz stosowania rozwiązań kolejowych do przewozu przesyłek całopojazdowych. Oprócz testów samochodów HFC, firma planuje zwiększenie swojej floty pojazdów elektrycznych (EV) do 1450 do końca 2025 roku. CEVA Logistics jest częścią grupy CMA CGM, która postawiła sobie za cel osiągnięcie neutralności węglowej do 2050 roku. Grupa angażuje się w transformację energetyczną w transporcie morskim i jest pionierem w stosowaniu paliw alternatywnych.

Luc Nadal, dyrektor zarządzający na Europę, CEVA Logistics, powiedział: „Długoletnie partnerstwo z Toyota Motor Europe i aktywne zaangażowanie w projekt dekarbonizacji jest ważnym momentem nas i dla naszej branży. Niedawno, wraz firmami Sanef i Engie, zawarliśmy sojusz ECTN (European Clean Transport Network), ogłosiliśmy także nasze globalne zobowiązanie do rozbudowy floty pojazdów elektrycznych. Obecne porozumienie jest kolejnym przykładem zaangażowania CEVA we współpracę z wiodącymi markami w celu znalezienia lepszych metod transportu towarów drogą lądową. Wszyscy chcemy wykorzystać każdą możliwą okazję do dekarbonizacji transportu naziemnego w Europie i na świecie”.

Warto wiedzieć

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.