BENTLEY SPEED EDITION 12 – HOŁD DLA IKONY BRYTYJSKIEJ INŻYNIERII

BENTLEY SPEED EDITION 12 – HOŁD DLA IKONY BRYTYJSKIEJ INŻYNIERII

0 przez
  • Nowa, limitowana edycja od marki Bentley celebruje powstanie kultowego silnika Bentley W12.
  • Modele Bentayga, Flying Spur, Continental GT i Continental GTC, zostaną zaprezentowane w wersji Speed Edition 12.
  • Unikalne elementy stylistyczne obejmują m.in. emblemat „Edition 12”, ozdobne listwy podłogowe, hafty na siedzeniach oraz wstawki na desce rozdzielczej.
  • Produkcja silnika W12 zakończy się w kwietniu 2024 roku po przekroczeniu liczby 100 000 wyprodukowanych pojazdów, wyposażonych w ten kultowy 12-cylindrowy silnik brytyjskiego producenta.

Aby uczcić silnik W12, który napędzał flagowe modele brytyjskiej marki od 2003 roku, Bentley stworzy limitowaną edycję Speed Edition 12. Samochody z tej serii, napędzane będą 12-cylindrowym silnikiem, który jest uważany za najdoskonalszy układ napędowy współczesnej inżynierii motoryzacyjnej.

Bazujący na modelach Bentayga, Flying Spur, Continental GT i Continental GTC w specyfikacji Speed, pakiet Edition 12 charakteryzuje się wieloma unikalnymi udoskonaleniami stylistycznymi. Obejmuje on numerowaną tabliczkę silnika, hafty i kontrastowe obszycia siedzeń oraz deskę rozdzielczą w okleinie Grand Black z wygrawerowaną plakietką „Edition 12”.

Wyprodukowanych zostanie jedynie 120 sztuk każdego z czterech modeli, co sprawi, że wersje Speed Edition 12 staną się rzadkimi i poszukiwanymi pojazdami, hołdującymi silnikowi, który napędzał samochody firmy oraz jej sukces przez dwie dekady.

Bentley W12 historycznie

W 2003 r. silnik Bentley W12 zapoczątkował nową erę marki. Powstał wtedy pierwszy układ napędowy modelu należącego do Grupy Volkswagen – Continental GT. Unikalny kształt litery „W” 6-litrowego silnika W12 z podwójnym turbodoładowaniem umożliwił zmniejszenie go o 24% w porównaniu z innymi ówczesnymi silnikami, bez uszczerbku dla mocy i wydajności. Od tego czasu, dzięki ciągłej ewolucji i pracy inżynierów, moc napędowa wzrosła o 37%, moment obrotowy o 54%, a emisja spalin została zmniejszona o 25% w porównaniu z pierwotną wersją W12. Ten legendarny silnik zapewnia moc do 650 KM oraz moment obrotowy ze szczytowym poziomem 900 Nm już przy 1500 obr./min.

Brytyjska dostojność

Zewnętrzne cechy modeli Speed Edition 12 są subtelne i starannie dobrane, dzięki czemu można go łatwo zidentyfikować. Wśród charakterystycznych detali należy wyróżnić niedostępne w innych modelach brytyjskiej marki srebrne zaciski hamulcowe. Samochody Continental GT i Convertible zostaną uhonorowane  dodatkową plakietką „Speed Edition 12” na przednim błotniku, natomiast modele Bentayga i Flying Spur posiadać będą plakietki umieszczone w tylnej części nadwozia.

Dodatkowo, limitowana edycja zostanie wzbogacone elementami wyposażenia w specyfikacji Blackline: 22-calowymi, czarnymi felgami Speed oraz samopoziomującymi nakładkami na koła. Klienci będą mogli również wybrać nowy kolor karoserii – Opalite, dostępny jako opcja dodatkowa. Jasny szaro-zielony lakier charakteryzuje się subtelnym efektem miedzi, który połyskuje w promieniach słonecznych.

Mistrzowskie rzemiosło

Podświetlana listwa podłogowa powita kierowcę i pasażerów we wnętrzu o indywidualnym charakterze. Wszystkie modele Edition 12 dostępne będą w wersjach kolorystycznych Speed. Dominującym kolorem będzie czarny odcień Beluga, który może zostać wybrany jako jedyny kolor tapicerki lub zostać uzupełniony o niebieski Brunel, czerwony Cricketball, lniany lub pomarańczowy. Całość zostanie także wzbogacona o okleinę Grand Black, która zapewnia wysoki połysk elementów wnętrza.

Kolejnymi unikalnymi komponentami tej limitowanej edycji będą również siedzenia z lamówką Mulliner Silver i haftowaną nazwą „Edition 12”. Górne, pikowane partie foteli zostaną obszyte kontrastowym trójkolorowym szwem.

Uwagę zwraca także  okładzina w kolorze Grand Black wraz z wygrawerowaną plakietką Speed Edition 12. Ozdobione będą również nawiewy, które uhonoruje cyfra „12” wykonana maszynowo z litego materiału na powierzchni elementu sterującego.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.