BENTLEY SPEED EDITION 12 – HOŁD DLA IKONY BRYTYJSKIEJ INŻYNIERII

BENTLEY SPEED EDITION 12 – HOŁD DLA IKONY BRYTYJSKIEJ INŻYNIERII

0 przez
  • Nowa, limitowana edycja od marki Bentley celebruje powstanie kultowego silnika Bentley W12.
  • Modele Bentayga, Flying Spur, Continental GT i Continental GTC, zostaną zaprezentowane w wersji Speed Edition 12.
  • Unikalne elementy stylistyczne obejmują m.in. emblemat „Edition 12”, ozdobne listwy podłogowe, hafty na siedzeniach oraz wstawki na desce rozdzielczej.
  • Produkcja silnika W12 zakończy się w kwietniu 2024 roku po przekroczeniu liczby 100 000 wyprodukowanych pojazdów, wyposażonych w ten kultowy 12-cylindrowy silnik brytyjskiego producenta.

Aby uczcić silnik W12, który napędzał flagowe modele brytyjskiej marki od 2003 roku, Bentley stworzy limitowaną edycję Speed Edition 12. Samochody z tej serii, napędzane będą 12-cylindrowym silnikiem, który jest uważany za najdoskonalszy układ napędowy współczesnej inżynierii motoryzacyjnej.

Bazujący na modelach Bentayga, Flying Spur, Continental GT i Continental GTC w specyfikacji Speed, pakiet Edition 12 charakteryzuje się wieloma unikalnymi udoskonaleniami stylistycznymi. Obejmuje on numerowaną tabliczkę silnika, hafty i kontrastowe obszycia siedzeń oraz deskę rozdzielczą w okleinie Grand Black z wygrawerowaną plakietką „Edition 12”.

Wyprodukowanych zostanie jedynie 120 sztuk każdego z czterech modeli, co sprawi, że wersje Speed Edition 12 staną się rzadkimi i poszukiwanymi pojazdami, hołdującymi silnikowi, który napędzał samochody firmy oraz jej sukces przez dwie dekady.

Bentley W12 historycznie

W 2003 r. silnik Bentley W12 zapoczątkował nową erę marki. Powstał wtedy pierwszy układ napędowy modelu należącego do Grupy Volkswagen – Continental GT. Unikalny kształt litery „W” 6-litrowego silnika W12 z podwójnym turbodoładowaniem umożliwił zmniejszenie go o 24% w porównaniu z innymi ówczesnymi silnikami, bez uszczerbku dla mocy i wydajności. Od tego czasu, dzięki ciągłej ewolucji i pracy inżynierów, moc napędowa wzrosła o 37%, moment obrotowy o 54%, a emisja spalin została zmniejszona o 25% w porównaniu z pierwotną wersją W12. Ten legendarny silnik zapewnia moc do 650 KM oraz moment obrotowy ze szczytowym poziomem 900 Nm już przy 1500 obr./min.

Brytyjska dostojność

Zewnętrzne cechy modeli Speed Edition 12 są subtelne i starannie dobrane, dzięki czemu można go łatwo zidentyfikować. Wśród charakterystycznych detali należy wyróżnić niedostępne w innych modelach brytyjskiej marki srebrne zaciski hamulcowe. Samochody Continental GT i Convertible zostaną uhonorowane  dodatkową plakietką „Speed Edition 12” na przednim błotniku, natomiast modele Bentayga i Flying Spur posiadać będą plakietki umieszczone w tylnej części nadwozia.

Dodatkowo, limitowana edycja zostanie wzbogacone elementami wyposażenia w specyfikacji Blackline: 22-calowymi, czarnymi felgami Speed oraz samopoziomującymi nakładkami na koła. Klienci będą mogli również wybrać nowy kolor karoserii – Opalite, dostępny jako opcja dodatkowa. Jasny szaro-zielony lakier charakteryzuje się subtelnym efektem miedzi, który połyskuje w promieniach słonecznych.

Mistrzowskie rzemiosło

Podświetlana listwa podłogowa powita kierowcę i pasażerów we wnętrzu o indywidualnym charakterze. Wszystkie modele Edition 12 dostępne będą w wersjach kolorystycznych Speed. Dominującym kolorem będzie czarny odcień Beluga, który może zostać wybrany jako jedyny kolor tapicerki lub zostać uzupełniony o niebieski Brunel, czerwony Cricketball, lniany lub pomarańczowy. Całość zostanie także wzbogacona o okleinę Grand Black, która zapewnia wysoki połysk elementów wnętrza.

Kolejnymi unikalnymi komponentami tej limitowanej edycji będą również siedzenia z lamówką Mulliner Silver i haftowaną nazwą „Edition 12”. Górne, pikowane partie foteli zostaną obszyte kontrastowym trójkolorowym szwem.

Uwagę zwraca także  okładzina w kolorze Grand Black wraz z wygrawerowaną plakietką Speed Edition 12. Ozdobione będą również nawiewy, które uhonoruje cyfra „12” wykonana maszynowo z litego materiału na powierzchni elementu sterującego.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.