Hiszpańska marka ujawnia CUPRA Raval – nowy miejski model elektryczny stworzony z miłości do Barcelony

Hiszpańska marka ujawnia CUPRA Raval – nowy miejski model elektryczny stworzony z miłości do Barcelony

0 przez
  • CUPRA Raval to zaproszenie dla nowego pokolenia, które szuka czegoś nietuzinkowego: miejskiego, buntowniczego i w 100% elektrycznego samochodu.
  • Producent z Martorell ogłosił publiczności swój nowy koncept podczas targów Automobile Barcelona 2023.
  • Zaprezentowany początkowo jako UrbanRebel, model CUPRA Raval trafi na rynek w 2025 r.

Po raz kolejny hiszpańska marka powraca na targi Automobile Barcelona, prezentując swoje najnowsze innowacje oraz silne zaangażowanie firmy w rozwój pojazdów elektrycznych. Podczas pierwszego dnia targów motoryzacyjnych Wayne Griffiths, dyrektor generalny marek SEAT i CUPRA, potwierdził nazwę nowego miejskiego samochodu elektrycznego – CUPRA Raval. Nazwa modelu, stanowi hołd dla dzielnicy Raval, znajdującej się w samym sercu Barcelony, o której można było usłyszeć w ostatniej kampanii realizowanej we współpracy z hiszpańską artystką ROSALÍĄ.

Raval to jedna z najbardziej zaskakujących części Barcelony. Tamtejsze ulice wypełniają bary, cyganerie, sklepy designerskie i uliczni artyści, a to wszystko sprawia, że miejsce to tętni życiem. Jesteśmy dumni, że przyszły miejski samochód elektryczny będzie nosił jej nazwę i reprezentował jej ducha. Tak jak zrobiliśmy to z modelem CUPRA Born, tak teraz chcemy wyrazić istotę Raval-a i nadal inspirować świat niepowtarzalnym klimatem Barcelony – wyjaśnił Wayne Griffiths, dyrektor generalny CUPRA.

Z myślą o nowym pokoleniu kierowców

Producent z Martorell stworzy najbardziej radykalną interpretację miejskiego samochodu elektrycznego, inspirowanego światem wyścigów. Firma zainwestuje 3 mld euro w transformację hiszpańskiego zakładu, który do tej pory przystosowany był w dużej mierze do produkcji pojazdów spalinowych. CUPRA chce w ten sposób przybliżyć realizację swojego celu, którym jest pełna elektryfikacja i wyłączna produkcja aut z napędem elektrycznym od 2025 roku w oparciu o platformę MEB Small Grupy Volkswagen. SEAT S.A. jest liderem klastra Small BEV dla różnych marek Grupy Volkswagen.

CUPRA Raval nie jest po prostu kolejnym zwykłym samochodem. To zaproszenie dla nowego pokolenia, które oczekuje czegoś innego i lepszego. Miejski, buntowniczy i w 100% elektryczny samochód i z własnym charakterem, przemawiającym do osób z pokolenia Gen Z – powiedział Griffiths.

Związek CUPRY z Barceloną, a w szczególności z dzielnicą Raval, wykracza poza proste nazwanie niektórych modeli na cześć konkretnych części miasta.

Chcemy być siłą napędową zmian w dzielnicy. Z tego powodu już teraz rozmawiamy z instytucjami i organizacjami w Raval, aby promować działania, które pomogą młodym ludziom – dodaje Griffiths.

Marzenia się spełniają

W przeszłości CUPRA zaprezentowała na targach Automobile Barcelona również model CUPRA Tavascan, pierwszy w 100% elektryczny SUV marki. Tegoroczna premiera crossovera odbyła się 21 kwietnia w Berlinie.

Tavascan to spełnienie marzeń, które rozpoczęło się cztery lata temu na targach motoryzacyjnych IAA we Frankfurcie i ostatecznie zostało zrealizowane kilka tygodni temu podczas Exponential Impulse w Berlinie. CUPRA Tavascan to bohater na rozpoczynający nową erę. Wymarzony, zaprojektowany i opracowany w Barcelonie – stwierdził Griffiths.

CUPRA DarkRebel, cyfrowy samochód pokazowy marki został także zaprezentowany uczestnikom Automobile Barcelona.

Dark Rebel to ostateczna interpretacja projektu marki, która wyznacza kierunek na przyszłość. Dzięki DarkRebel chcemy pokazać, że elektryczne samochody przyszłości mogą być pasjonujące i jednocześnie prowokacyjne – powiedział Jorge Diez, szef działu projektowania w CUPRA.

Do tej pory ponad 100 tys. użytkowników skonfigurowało swojego DarkRebel poprzez wciągające doświadczenie w Hyper Configuratorze, który dostępny jest w wirtualnym świcie Metaversum. Ich projekty będą miały wpływ na przyszłą fizyczną wersję samochodu pokazowego, która pojawi się już wkrótce.

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.