Bezpieczeństwo jednośladów na polskich drogach

Bezpieczeństwo jednośladów na polskich drogach

0 przez

Rozważni kierowcy samochodów powinni zawsze pamiętać, że uczestnikami ruchu drogowego są nie tylko oni, ale również ci kierujący motocyklami, rowerami, a nawet piesi. Ta druga grupa jest nazywana „niechronieni” i na nich należy zwrócić szczególną uwagę. Według policyjnych statystyk w 2022 roku stanowili oni aż 43% wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce. „Niechronieni” w przeciwieństwie do poruszających się autami, nie są osłonięci karoserią samochodu. Nie mogą też liczyć na działanie pasów bezpieczeństwa ani poduszek powietrznych.

(Nie)bezpieczny rowerzysta

W minionym roku 2022 roku rowerzyści uczestniczyli w 3 685 wypadkach drogowych, w których zginęło 170 rowerzystów, a rany odniosło aż 3 356 osób. Większość takich wypadków z udziałem rowerzystów miała miejsce na obszarze zabudowanym (3 251). Z kolei poza obszarem zabudowanym w wypadkach tych występowało o wiele więcej ofiar – w co piątym wypadku była ofiara śmiertelna.

Najtrudniejszy czas dla cyklistów

Jak pokazują statystyki, rowerzyści najczęściej uczestniczyli w wypadkach w czerwcu (15,4% ogółu), czyli w szczycie sezonu. Z kolei najwięcej z nich zginęło w październiku (13,5%), w czasie gdy na drogach pojawiają się pierwsze niesprzyjające warunki.

Przyglądając się wypadkom drogowym na poszczególne dni tygodnia, można zauważyć, że najwięcej wypadków z udziałem rowerzystów występowało w czwartki (17,8% ogółu) – czyżby cykliści myślami rozpoczynali już weekend? Z kolei najwięcej z nich zginęło w poniedziałki i środy (19,4%). Do większości tych wypadków, przyczynili się inni użytkownicy dróg, szczególnie kierowcy samochodów osobowych.

Rowerzysta też może spowodować wypadek!

Nie tylko kierowcy samochodów popełniają na drogach błędy, które prowadzą do poważnych kolizji. W 2022 roku cykliści przyczynili się do spowodowania aż 1 304 wypadków, w których zginęły 72 osoby, a 1 286 osób doznało poważnych obrażeń. Najczęstszymi przyczynami tych wypadków było: nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (394 wypadki), niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (204 wypadki), nieprawidłowe wykonywanie manewru skrętu (137 wypadków) oraz nieprawidłowe zachowanie wobec pieszego (98 wypadków) i nieprawidłowe wymijanie (94 wypadki).

Wiek sprawców wypadków

O ile w przypadku kierujących samochodami, najczęstszymi sprawcami wypadków są osoby młode i niedoświadczone, tak w przypadku rowerzystów statystyki pokazują, że największe zagrożenie powodują osoby starsze. Rowerzyści powyżej 60 roku życia, byli sprawcami prawie 24% ogółu wypadków spowodowanych przez rowerzystów! W wypadkach tych zginęły 34 osoby, a 286 zostało rannych.

A co z motocyklistami?

Wiadomo już, że rowerzysta na polskich drogach powinien zachowywać szczególną ostrożność. A co w przypadku kierujących motocyklami? Otóż w 2022 roku motocykliści uczestniczyli w 1 827 wypadkach drogowych, w których zginęło 153 kierujących motocyklami, a 1 553 zostało rannych. Kierujący motocyklami najczęściej uczestniczyli w wypadkach w okresie od czerwca do sierpnia, czyli w czasie, gdy warunki na drogach są najbardziej optymalne. Najwięcej kolizji z udziałem motocyklistów miało miejsce w dni weekendowe.

Podobnie jak w przypadku cyklistów, do ponad 50% wypadków, w których poszkodowani zostali motocykliści lub ich pasażerowie, przyczynili się inni użytkownicy dróg, szczególnie kierujący samochodami osobowymi. W przeważającej mierze wypadki te powstały z powodu nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu.

Motocykliści też popełniali błędy!

Nie wszystkie wypadki z udziałem motocykli były spowodowane przez kierowców aut. W 2022 roku motocykliści byli sprawcami 770 wypadków, w których zginęło 101 osób, a 759 zostało rannych. Najczęstszymi przyczynami wypadków spowodowanych przez motocyklistów było: niedostosowanie prędkości do warunków (430 wypadków), nieprawidłowe wyprzedzanie (93 wypadki), niezachowanie bezpiecznej odległości (85 wypadków) oraz nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu (40 wypadków).

Relatywnie duże zagrożenie powodują kierujący w wieku 25-39 lat. Spowodowali oni 326 wypadki, w których ponad 50% uczestników poniosło śmierć, a 40% osób zostało rannych.

Sposób na bezpieczniejsze przejazdy

Kierujący motocyklami i rowerami zawsze powinni zachowywać na drogach większą uważność, ponieważ w razie wypadku nie chroni ich karoseria. Oprócz rozsądnego dopasowania prędkości jazdy do warunków na drodze, sposobem na zapewnienie sobie bezpieczeństwa może być wyposażenie swojego jednośladu w wideorejestrator.

Dla wszystkim jednośladów dobrym rozwiązaniem będzie Mio MiVue M700, urządzenie dedykowane rowerom, hulajnogom oraz motocyklom, skuterom i quadom. Kamera ta nagrywa w rozdzielczości 2K 1440 p. Jej gęstość zapisu wynosi 60 kl./s, co pozwala uzyskać wyraźny obraz podczas dynamicznej jazdy. Kamerka posiada rzeczywisty kąt widzenia 140 stopni. Posiada autorską technologię Mio Night Vision – dzięki temu zapewnia doskonałe doświetlenie nagrania nawet w trudniejszych warunkach oświetleniowych. MiVue M700 posiada metalową obudowę, utwardzone szkła oraz standard wodoodporności IP67, dzięki czemu kamery można używać nawet w bardzo trudnych warunkach pogodowych. Mio MiVue M700 kosztuje ok. 689 zł.

Mio MiVue M700 można doposażyć w tylną kamerę: Mio MiVue M40. Tę kamerkę (60 x 60 x 22 mm, 52 gramy) można zainstalować w bezpiecznej lokalizacji z tyłu. Matryca umożliwia zapis wideo w rozdzielczości Full HD 1080p przy 30 kl./. Bardzo dobrą widoczność zapewni przetwornik marki Sony STRAVIS wsparty szklanym obiektywem z rzeczywistym kątem widzenia wynoszącym 130o oraz jasnością f1/6. Mio MiVue M40 również posiada technologię Mio Night Vision. Można ją kupić za ok. 549 zł.

Motocykliści mogą natomiast zainteresować się wideorejestratorem Mio MiVueM760D z tylną kamerą w zestawie. Kamera przednia nagrywa w jakości Full HD, posiada też obiektyw o przesłonie F1.6 oraz rzeczywisty kąt widzenia 130°. Wbudowany moduł GPS pozwala na precyzyjną lokalizację czasu i miejsca zdarzenia. Dzięki technologii Mio Night Vision Pro, kamery nagrywają wyraźne i jasne obrazy nawet przy kiepskich warunkach oświetleniowych. Wbudowane Wi-Fi pozwoli na szybkie wykonanie kopii zapasowej filmów na smartfonie oraz ich udostępnianie w mediach społecznościowych. Za Mio MiVue M760D zapłacisz 1539 zł.

Źródło danych: statystyka.policja.pl/st/ruch-drogowy/76562,Wypadki-drogowe-raporty-roczne.html

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.