SEAT Coches Históricos – ukryte dziedzictwo hiszpańskiej marki

SEAT Coches Históricos – ukryte dziedzictwo hiszpańskiej marki

0 przez
  • W ciągu 75-letniej historii, SEAT wyprodukował ponad 20 milionów pojazdów w blisko 70 różnych modelach.
  • Największa na świecie kolekcja samochodów i prototypów marki SEAT, mieści się w dawnej hali produkcyjnej o nazwie A122.
  • Budynek nie jest dostępny dla zwiedzających, jednak przy specjalnych okazjach i dla wybranych gości, możliwe jest wejście do muzeum.
  • Pośród 300 niezwykłych modeli znajduje się m.in. jeden z pierwszych pojazdów marki SEAT 1400, a także Papamobile, stworzony w kilka dni przed przybyciem Papieża Jana Pawła II.

Niemal 75 lat historii hiszpańskiej marki zgromadzono w niezwykłym muzeum dziedzictwa, znanym jako SEAT Coches Históricos. To największa na świecie kolekcja samochodów i prototypów, mieszcząca się w dawnej hali produkcyjnej o nazwie A122. Budynek ukrywający wspaniałe motoryzacyjne skarby nie jest dostępny dla zwiedzających. Jedynie przy specjalnych okazjach, dla wybranych gości, w tym m.in. podczas prezentacji najważniejszych dla marki modeli.

– Ten, kto ma przyjemność przekroczyć próg muzeum, trafia pod opiekę pracowników, którzy są prawdziwymi pasjonatami motoryzacji, mogącymi nie tylko godzinami opowiadać o unikatowych egzemplarzach SEAT-a, ale na co dzień utrzymują je w nienagannej kondycji. Dodatkowym zajęciem ekspertów SEAT Coches Históricos jest poszukiwanie, odkupowanie i doprowadzenie do stanu produkcyjnego historycznych modeli marki – mówi Katarzyna Dziomdziora, PR Manager marek SEAT i CUPRA.

Białe kruki

W kolekcji przeszło 300 modeli znajduje się także SEAT 1400 z 1953 roku, który jako pierwszy model marki zjechał z hali produkcyjnej. W zbiorach jest także drugi egzemplarz słynnego SEAT-a 600 oraz milionowy samochód wyprodukowany przez firmę, czyli SEAT 124.  W muzeum jest także pierwszy elektryczny model marki, przygotowany na Igrzyska Olimpijskie w Barcelonie z 1992 roku – Toledo. Nie brakuje także kilkudziesięciu prototypów i concept-carów, których produkcyjne wersje trafiły na rynek. W ciągu 75-letniej historii, SEAT wyprodukował ponad 20 milionów pojazdów w blisko 70 modelach.

Samochód papieski

W kolekcji barcelońskiego muzeum znajduje się między innymi słynny Papamobile Jana Pawła II. Sytuacja, która doprowadziła do stworzenia tego niezwykłego pojazdu, miała miejsce w 1982 roku, gdy Papież planował swoją wizytę w Hiszpanii. Okazało się, że oryginalny samochód nie mógłby bez problemu wjechać na stadiony Camp Nou i Santiago Bernabéu, gdzie miały odbywać się główne uroczystości. W reakcji na to, inżynierowie z SEAT-a w ciągu kilku dni zaadaptowali model Marbella do roli zwrotnego Papamobile.

Warto wiedzieć

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.