Fabryka SEAT-a kontynuuje proces elektryfikacji. Trzy spojrzenia pracowników na transformację zakładu

Fabryka SEAT-a kontynuuje proces elektryfikacji. Trzy spojrzenia pracowników na transformację zakładu

0 przez
  • Główna fabryka SEAT S.A. do 2025 roku rozpocznie produkcję w pełni elektrycznych pojazdów dla różnych marek w ramach Grupy Volkswagen.
  • Pracownicy zakładu dzielą się swoimi poglądami na temat transformacji oraz tego, co ona dla nich oznacza.
  • Według wiceprezesa ds. produkcji i logistyki transformacja w kierunku elektryfikacji jest niezbędna do utrzymania innowacyjnego ducha firmy SEAT S.A. oraz fabryki w Martorell.

Zakład produkcyjny w Martorell od zawsze pozostawał w czołówce pod względem technologii i produktywności. W tym roku fabryka obchodzi 30. rocznicę powstania, która zbiega się z rozpoczęciem transformacji elektrycznej i związaną z tym inwestycją o łącznej wartości 3 miliardów euro. Od 2025 roku w fabryce w Martorell produkowane będą wyłącznie w pełni elektryczne pojazdy dla różnych marek z Grupy Volkswagen. Markus Haupt, wiceprezes ds. produkcji i logistyki w SEAT S.A. wspomina, że jest to największa transformacja w historii działalności fabryki. W planach firmy jest przyspieszenie produkcji samochodów elektrycznych od 2025 roku w Barcelonie dla Grupy Volkswagen. Wraz z rozwojem projektu „Future: Fast Forward”, Hiszpania zostanie największym centrum mobilności elektrycznej w Europie.

Wzorzec technologiczny

Miałem zaledwie 25 lat, kiedy rozpocząłem pracę w fabryce w Martorell. Pomyślałem, że to bardzo wyjątkowe miejsce, nowe, przestronne i zgodne z erą technologiczną, w którą mieliśmy wkroczyć. Przez całą moją karierę widziałem, jak fabryka dostosowywała się do czasów, wyprzedzając technologię, ale nigdy nie doświadczyłem takiej transformacji jak ta – przyznaje Ramón Casas, który rozpoczął pracę jako kierownik w fabryce tuż po jej inauguracji.

Dla Haupta zmiana związana z elektryfikacją branży motoryzacyjnej obejmuje trzy kluczowe aspekty: produkt, czyli samochód elektryczny, proces jego produkcji oraz organizację firmy/fabryki pod względem umiejętności, sposobu myślenia oraz kultury.

Nowe możliwości

Efektywna transformacja technologiczna wymaga stałego szkolenia pracowników. Firma SEAT S.A. stawia na indywidualny postęp, co ma pozytywny wpływ na transformację zbiorową. Aida Pérez pracuje w dziale konserwacji druku 3D w SEAT S.A. Wcześniej studiowała w szkole technicznej, a po czterech latach pracy w introligatorni w Martorell zdała sobie sprawę, że projektowanie i drukowanie 3D to jej pasja.

Zaproponowano mi szkolenie w tej dziedzinie, które umożliwiło mi rozwój zawodowy w kierunku tego, co naprawdę lubię robić. Bycie częścią tak wielkiego zespołu to ogromna odpowiedzialność, a jednocześnie szansa, z której warto skorzystać – wspomina Pérez.

Przyszłość jest elektrycznością

Oprócz dostosowania działań fabryki do rynku motoryzacyjnego, transformacja w kierunku elektryfikacji jest niezbędna do utrzymania innowacyjnego ducha SEAT S.A. i zakładu w Martorell. Elektryczna, cyfrowa, zrównoważona i napędzana przez ludzi przyszłość jest jedynym sposobem, dzięki któremu Hiszpania stanie się centrum elektromobilności – podkreśla Markus Haupt.

Zdaniem Ramóna Casasa, największym osiągnięciem po 30 latach znaczących kamieni milowych w historii zakładu, jest ujrzenie nowej linii samochodów elektrycznych w działaniu.

Możesz osiągnąć wszystko, czego chcesz, jeśli jesteś ambitny i napędzasz się do działania. Teraz jest czas, by iść w kierunku przyszłości – podsumowuje Aida Pérez.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.