Wiosna? Przygotuj kamper do podróży!

Wiosna? Przygotuj kamper do podróży!

0 przez

Wiosenna pogoda sprzyja planowaniu wakacyjnych wyjazdów, a nawet pierwszym wyprawom. Jednak kampery coraz częściej są nie tylko wakacyjnym środkiem lokomocji. Stają się sposobem na życie – na podróżowanie przez cały rok. Jak przygotować kamper na dłuższy wyjazd? O tym opowie nasz ekspert, Andrzej Walczak, który kamperem zasilanym akumulatorami Exide przebył już setki tysięcy kilometrów.

Pierwszy etap przygotowań – kamperowa teoria

Dłuższe podróże kamperem mają swój cykl – oznaczają kilka tygodni lub miesięcy w drodze, następnie kilka spędzonych w domu – na odpoczynku i przygotowaniach do kolejnej podróży. Kamper może być zatem drugim domem, który przez większość czasu jest w ciągłym ruchu. Ci, który jak Andrzej i Teresa Walczakowie wybrali kamper jako sposób na podróżowanie i na życie, wiedzą, jak ważny jest etap przygotowań do wyjazdu. Bowiem tylko gruntownie przygotowany pojazd nie sprawi w podróży niemiłej niespodzianki.

Nasze przygotowania można podzielić na dwa etapy. Pierwszy to przygotowania teoretyczne, które zaczynają się kilka miesięcy przed podróżą. Najczęściej właśnie wtedy decydujemy, gdzie i na jak długo pojedziemy. Oczywiście, jeśli ktoś wyjeżdża na krótki urlop w miejsce dobrze znane, albo odwrotnie – lubi jeździć kamperem tam, gdzie „koła” poniosą, to przynajmniej część tego rodzaju przygotowań może sobie darować – tłumaczy Andrzej Walczak, autor bloga „Kamperem przez Świat”. – Planując podróż do konkretnego celu, obliczamy przede wszystkim kilometry, które będziemy musieli pokonać, sprawdzamy ceny paliw na trasie, szacujemy koszty. Kupujemy mapy i przewodniki, sprawdzamy i ustawiamy nawigacje – dodaje.

Gdy główna trasa jest już wytyczona, zlokalizujmy i wybierzmy miejsca, które chcielibyśmy zobaczyć – w tym przypadku pomocne będą internetowe przeglądarki, ciekawe blogi podróżnicze i grupy dyskusyjne. Przed podróżą dobrze jest też poczytać więcej o klimacie (jeśli wybieramy się w dalszą podróż) i sprawdzić pogodę (tę oczywiście śledzimy także podczas podróży). – Oprócz tego należy zapoznać się z aktualną sytuacją społeczną i geopolityczną w danym regionie świata. Czy są to miejsca stabilne? Czy zbliżają się jakieś wybory? Jaka religia dominuje? Czy mają miejsca konflikty na tle politycznym, religijnym lub narodowościowym? Warto także odwiedzić stronę MSZ, gdzie publikowane są aktualne ostrzeżenia dla podróżujących i zarejestrować w systemie Odyseusz, który jest serwisem konsularnym. Godne polecenia są także dobrze funkcjonujące serwisy informacyjne ministerstw spraw zagranicznych Francji i Wielkiej Brytanii. Warto z nich korzystać, szczególnie w czasie wyjazdów do Afryki – mówi Andrzej Walczak.

Poznajmy także choćby kilkanaście podstawowych zwrotów w obowiązującym w danym kraju języku (może się zdarzyć, że angielski nie wystarczy) lub zaopatrzyć się w słowniczek i kieszonkowe wydanie tzw. rozmówek. Oprócz kwestii związanych z komunikacją, należy także przygotować się zdrowotnie – dotyczy to np. ewentualnych szczepień. Należy także zabrać apteczkę z niezbędnymi lekarstwami i środkami opatrunkowymi. – Przed wyjazdem sprawdzamy w Internecie także ceny lokalnych produktów i ich dostępność. To zadanie pozostawiam najczęściej żonie, która zawsze ma ogólne rozeznanie, co i ile kosztuje. Wyruszając do krajów egzotycznych, powinniśmy sprawdzić, jakie produkty żywnościowe możemy znaleźć (jakie warzywa, owoce czy mięsa). Dzięki temu będziemy mogli zaplanować przyszłe zakupy oraz rodzaj i ilość zapasów, które zabierzemy w drogę – potrzebnych w trakcie szybkich i długich odcinków jazdy (bez dłuższych przystanków) – podpowiada autor bloga Kamperem przez Świat.

Kamper gotowy do drogi – praktyka

Gdy wszystko jest już zaplanowane, kilka tygodni przed wyjazdem przystępujemy do przygotowań praktycznych. Kamper do drogi należy przygotować zarówno w środku, jak i „na zewnątrz”: – Od lat praktykujemy pewien podział pracy przed wyruszeniem w drogę. Prawie wszystko, co dotyczy wnętrza kampera, to domena mojej żony. Na zewnątrz działam ja – mówi Andrzej Walczak. I radzi, co sprawdzić i wymienić przed każdym wyjazdem:

  • dokumentacja kampera – sprawdzamy: ważność przeglądu rejestracyjnego pojazdu (jeśli kończy się w trakcie podróży, to przed wyjazdem dokonujemy wcześniejszego przeglądu) i OC (powinno obejmować okres naszego wyjazdu); pamiętamy także o: zielonej karcie, czyli dokumencie uzupełniającym ochronę ubezpieczeniową w ramach OC, wymaganym w wybranych krajach (poza Unią Europejską) i międzynarodowym prawie jazdy, jeśli jest wymagane (należy dobrać odpowiedni wzór);
  • pod maską – wymieniamy olej i filtry (powietrza, paliwa), rozrząd i inne elementy związane z przebiegiem, a jeśli wiemy, że podczas wyjazdu pokonamy na przykład ok. 20 tysięcy kilometrów, to warto zabrać w drogę zapasowe filtry i olej;
  • części zapasowe – zawsze dobrze jest zabrać np. pasek klinowy, linkę i pedał sprzęgła, komplety żarówek i bezpieczników, etc.; szczególnie, jeśli czeka nas długa podróż w trudnych warunkach (np. złe drogi, spore zapylenie);
  • opony – sprawdźmy, czy bieżnik w oponach jest wystarczający do zaplanowanych kilometrów i kierunku wyjazdu; w krajach o gorącym klimacie i wyboistych drogach, przy ciężkim kamperze nie trudno o przebitą oponę, dlatego rozważmy załadowanie na dach kampera 1-2 dodatkowych opon (najlepiej w pokrowcu chroniącym je przed słońcem);
  • prąd – przed każdym wyjazdem trzeba obliczyć, ile energii z akumulatorów będzie potrzebować kamper podczas podróży; liczy się wszystko, co pobiera prąd, w tym dodatkowe sprzęty elektroniczne, które zabieramy ze sobą (telefony, komputery, aparaty, kamery, drony, rowery elektryczne, etc.).       

Dzięki firmie Exide, z którą mamy przyjemność współpracować od wielu lat, otrzymaliśmy dodatkowy akumulator żelowy Exide Equipment Gel z gamy akumulatorów do pojazdów rekreacyjnych. To dało nam więcej mocy. Łączna pojemność naszych 3 akumulatorów wynosi 325 Ah. Dużo, ale dla naszych potrzeb w sam raz – tłumaczy Andrzej Walczak.

W sam raz oznacza też zapas. Jeśli policzymy wszystkie urządzenia pobierające prąd, a następnie pomnożymy ich zużycie energii przez szacowany dzienny czas ich użytkowania, to otrzymamy sumę potrzebnej energii – wyrażoną najczęściej w watogodzinach (Wh). Tę sumę powinniśmy pomnożyć przez tzw. współczynnik bezpieczeństwa (x 1,2) – wynik wskaże planowane zapotrzebowanie na energię. Warto te obliczenia poczynić, aby dobrać odpowiednie akumulatory (o odpowiedniej mocy, parametrach, technologii i wadze).

Fot. Przykładowy sposób obliczania zapotrzebowania na energię.

Akumulatory sporo ważą. W podróży mamy dwa zamontowane pod siedzeniem w części mieszkalnej i jeden akumulator pod fotelem kierowcy. W sam raz, by nie przeciążać dodatkowo kampera i by sprostały zadaniu. Wszystkie akumulatory powinny być wykonane w tej samej technologii. Jeśli AGM, to AGM. Jeśli żelowe, to żelowe. Należy także pamiętać o odpowiednim ich podłączeniu i średnicy okablowania, która zależy od wielkości akumulatora i długości podłączenia. Jeśli sami mamy z tym problem, poszukajmy pomocy na stronach karawaningowych, takich jak nasza, lub u mechaników i elektryków, którzy znają się na kamperach – dodaje autor bloga Kamperem przez Świat. – Pamiętajmy, że akumulatory trzeba także doładować (szczególnie podczas postojów). Przez lata mieliśmy założony na dachu jeden panel słoneczny, ale już nie wystarczył. Obecnie mamy zamontowane na kamperze dwa dodatkowe panele elastyczne (każdy po 100 W). Wymieniliśmy także regulator. Nowy daje o 20-30% większy prąd ładowania z paneli słonecznych, czyli nawet do pojedynczego panelu warto taki regulator zainstalować – dodaje Andrzej Walczak.

Przed podróżą ważne jest także rozłożenie środka ciężkości w kamperze – najcięższe rzeczy umieszczamy na poziomie podłogi. Najlżejsze pod sufitem. Słoiki, puszki i produkty spożywcze umieśćmy w miejscu chłodniejszym, np. w skrzynkach z tyłu kampera. Jest tam też miejsce na turystyczną pralkę (230 V), która przy dłuższych wyjazdach może być niezbędna. Oprócz tego można stworzyć kontrolną listę, na której przed wyjazdem „odhaczymy” wszystkie niezbędne punkty, aby móc spokojnie ruszyć w kolejną podróż. 

————————————————————————————————————————————–

Plany karawaningowe Andrzeja i Teresy Walczaków, które warto śledzić w 2019 r.

Państwo Walczakowie zaplanowali krótką, wiosenną wycieczkę po południowej Polsce. Dłuższa, miesięczna podróż po Białorusi czeka ich w czerwcu. Następnie w okresie od lipca do października podróżować będą po północnym Kaukazie (Czeczenia, Osetia, Dagestan, etc.). Na przełomie jesieni i wiosny (sezon 2019/2020) planują odwiedzić Irak, Iran, Oman i Zjednoczone Emiraty Arabskie.

Źródła:

www.kamperemprzezswiat.blogspot.com

Exide Technologies S.A.

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.