Selfie w aucie? – sprawdź co może cię spotkać!

Selfie w aucie? – sprawdź co może cię spotkać!

0 przez

Według danych policji co roku 57% ofiar wypadków drogowych ginie w wypadkach spowodowanych przez kierowców poniżej 24 roku życia. Tymczasem z badania przeprowadzonego na zlecenie Forda wynika, że jedna na cztery młode osoby robi sobie „selfie” podczas prowadzenia auta. Niemal połowa ankietowanych natomiast przyznaje się do korzystania podczas jazdy ze smartfona w celu zrobienia zdjęcia.

Z raportu Komendy Głównej Policji wynika, że w 2017 roku w Polsce doszło do 32,7 tys. wypadków drogowych. W co piątym takim zdarzeniu sprawcami byli kierujący w wieku od 18 do 24 lat. Spowodowali oni ponad 5,5 tys. wypadków, w których zginęło 468 osób, a ponad 7,2 tys. zostało rannych. Sytuację można uznać za alarmującą, bo jest to jeden z najgorszych wskaźników w Europie i na dodatek statystyki są coraz gorsze. „Najwięcej, bo aż co piaty wypadek drogowy, powodują młodzi kierowcy w wieku od 18 do 24 lat. Ta grupa prowadzących pojazdy jest też przyczyną największej liczy wypadków śmiertelnych” – podkreśla mł. insp. Sebastian Gleń, rzecznik prasowy małopolskiej policji.

„Podczas jazdy samochodem każde odwrócenie uwagi nawet na ułamek sekundy może doprowadzić do tragedii” – komentuje Mariusz Jasiński z Ford Polska. Firma już od kilku lat prowadzi programy edukacji młodych kierowców. Właśnie odbywa się trzecia edycja  bezpłatnych szkoleń z bezpiecznej jazdy Ford Driving Skills for Life.

 „Pisanie SMS-ów podczas jazdy jest absolutnie zabronione i powinno być bardzo piętnowane ponieważ odrywa nasz wzrok od drogi i tracimy koncentrację na bardzo długi okres czasu. Czasem nawet na kilka sekund. Wyobraźmy sobie jakie to jest niebezpieczne – w  tym czasie, poruszając się po mieście, jesteśmy w stanie przejechać nawet 100 metrów” – dodaje Tomasz Czopik ze Szkoły Bezpiecznej Jazdy.

Bezpłatne szkolenia praktyczne DSFL ukazują kierowcom zagrożenia wynikające z jazdy pod wpływem alkoholu i narkotyków, a także niebezpieczeństwa wynikające z korzystania podczas jazdy ze smartfonów i serwisów społecznościowych. Kierowcy przejdą szkolenie z zakresu rozpoznawania zagrożeń na drodze, prowadzenia samochodu, utrzymywania bezpiecznej prędkości i odległości oraz radzenia sobie z rozproszeniem uwagi.

 „Testowałem moduł z rozproszeniem uwagi. Było tam korzystanie ze smartfona, pisanie SMS-a
 i robienie zdjęć i można się przekonać, że czegoś takiego naprawdę nie warto robić za kierownicą. Lepiej sobie to odpuścić. Zdecydowanie lepsze mamy wtedy reakcje i lepiej się zachowujemy na drodze”
  – podkreśla Michał Kaczmarczyk jeden z uczestników Ford Driving Skills for Life.

Nowością w trakcie trzeciej edycji Driving Skills for Life w Polsce jest projekt Forda „Podziel się drogą” skierowany do kierowców aut i rowerzystów. „WheelSwap”, czyli wirtualna przesiadka na rower za pomocą gogli VR pozwala kierowcom wcielić się w rowerzystę i z jego punktu widzenia zobaczyć, jaki stres niesie jazda obok zbyt blisko wyprzedzających samochodów, skręcających bez kierunkowskazu, czy otwierających nagle drzwi. Z kolei rowerzyści mogą w innej wersji programu wczuć się w sytuację kierowców aut, których otaczają rowery, przeskakujące na czerwonym świetle, jeżdżące pod prąd jednokierunkową ulicą i gwałtownie skręcające.

Podstawowy kurs na prawo jazdy nie oddaje w pełni późniejszych realiów jakie czekają na drodze
i w najróżniejszych sytuacjach. Najmłodsi kierowcy znają teorię, jednak nie wiedzą, jak samochód zachowuje się przy dużych prędkościach, kiedy trzeba gwałtownie zmienić pas lub wyhamować. Doświadczenia można nabrać podczas szkoleń w specjalnie przygotowanych do tego ośrodkach. Jednak wadą takich szkoleń jest cena – nie każdy młody kierowca może sobie na nie pozwolić. Problemy te dotyczą kierowców na całym świecie. Uwagę na to zwróciła firma Ford, która w 2003 roku zainicjowała w USA bezpłatny program Driving Skills for Life (DSFL). Na europejski projekt Ford Driving Skills for Life przeznaczono prawie 20 mln dolarów. Jest to cykl praktycznych – bezpłatnych od 2013 roku – lekcji, które obejmują również rozpoznawanie zagrożeń, obsługę pojazdów oraz kontrolę nad prędkością i postrzeganie przestrzenne. Do końca 2017 roku w Polsce w ramach programu Ford Driving Skills for Life przeszkolono już ponad 1100 kierowców w wieku od 18 do 24 lat.

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.