Niemal 30% warsztatów w Polsce dołączyło do konceptów sieciowych. Opublikowano raport na temat rynku warsztatowego
W ostatnich latach coraz więcej warsztatów dołącza do sieci serwisowych. W Europie obecnie funkcjonuje 75 tys. punktów napraw. W Polsce 1/3 serwisów to te niezależne. Eksperci przewidują, że ich odsetek będzie rósł. Q Service Castrol przygotował raport branżowy, w którym przedstawia aktualną sytuację na rynku warsztatowym, panujące trendy w obszarze sieci serwisowych oraz prognozy dla branży na przyszłe lata.
Wraz ze wzrostem popularności napraw samochodów, podyktowanych zmniejszoną produkcją nowych pojazdów, trwa dobra passa branży warsztatowej. Obecnie w Polsce funkcjonuje ponad 22 tys. warsztatów samochodowych. Coraz większe znaczenie zyskują placówki zrzeszone pod jednym szyldem. Jaka jest aktualna sytuacja na rynku warsztatowym, z jakimi trendami oraz wyzwaniami w przyszłości będzie się mierzyć? Te i inne informacje na temat branży znalazły miejsce w najnowszym raporcie opracowanym przez Q Service Castrol.
Rynek warsztatowy w Europie i w Polsce
W 2022 r. do sieci serwisowych w Europie należało 75 tys. warsztatów, co w porównaniu z 2012 r. stanowi wzrost o 30%. Zgodnie z przewidywaniami ekspertów, liczba ta wciąż będzie rosła. Dane Wolk After Services Experts wskazują, że aktualnie na czele rynku europejskiego pod względem działalności sieci warsztatowych jest Norwegia, gdzie 88% serwisów należy do konceptów sieciowych. Z kolei ponad połowa punktów napraw zrzeszona pod jednym szyldem jest w takich krajach, jak Niemcy, Francja, Włochy czy Szwecja.
W Polsce, w porównaniu z rokiem 2021, ogólna liczba działających serwisów samochodowych wzrosła o 213. Szacuje się, że już 1/3 obecnie funkcjonujących punktów napraw jest zrzeszona w sieciach serwisowych. Sieci warsztatowe dysponują najwyższej klasy sprzętem i zapleczem technologicznym, a także dbają o wysoką jakość obsługi klienta. Zaś właściciele warsztatów zrzeszonych w jednej sieci mają możliwość współpracy ze sprawdzonymi dostawcami. Przynależność do konceptu sieciowego pozwala im też na pozyskiwanie klientów korzystających z usług firm leasingowych i dealerskich.
– Aktualna sytuacja na rynku stanowi dla właścicieli warsztatów duże wyzwanie. Jednym z coraz bardziej powszechnych rozwiązań jest współpraca z klientem działającym w ramach floty. Trend polegający na eksploatowaniu samochodu zamiast jego posiadaniu wyznacza nowe normy i standardy w branży – komentuje Marta Ciesielska, kierownik sieci serwisowych Q Service Castrol.
Co wpływa na wybór warsztatu?
Zgodnie z wynikami badania Kantar Polska zleconego przez Q Service Castrol, 49% ankietowanych ma trudności z wyborem odpowiedniego serwisu. 62% badanych przy decyzji kieruje się zebranymi wcześniej doświadczeniami, a 45% respondentów przyznało, że pod uwagę bierze polecenia znajomych czy przyjaciół.
Według badanych idealny warsztat powinien zapewniać gwarancję na wykonane usługi, wskazywać szacunkową kwotę naprawy przed jej rozpoczęciem oraz korzystać z jakościowych części zamiennych. Wpływ na wybór serwisu ma również m.in. odległość punktu napraw od miejsca zamieszkania kierowcy, dostęp do samochodu zastępczego czy oferta rabatowa dla stałych klientów. Kierowcy coraz chętniej korzystają również z opcji umawiania wizyt on-line czy aplikacji, deklaruje tak 7% ankietowanych.
Prognozy dla rynku warsztatowego
Jeden z najważniejszych trendów dotyczących rynku warsztatowego, związany jest z ewolucją i elektryfikacją branży aftermarketowej. W Polsce w przeciągu ostatnich dwóch lat flota pojazdów elektrycznych wzrosła trzykrotnie. Według danych Barometru Nowej Mobilności przygotowanego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, zainteresowanie zakupem samochodu z napędem elektrycznym w Polsce zwiększyło się o niemal 30% w stosunku do 2017 r.[1]
– Ewolucja w świecie motoryzacji wymaga dostosowania warsztatów do trwających i nadchodzących zmian. Głównym wyzwaniem dla branży jest szkolenie kadry w ramach pracy na nowoczesnych urządzeniach. Właściciele warsztatów poszukują również pracowników posiadających uprawnienia do obsługi pojazdów elektrycznych. Nowoczesne zaplecze technologiczne i marketingowe oraz dbałość o potrzeby kierowcy stanowią klucz do pozyskiwania lojalnych klientów – podsumowuje Marta Ciesielska, kierownik sieci serwisowych Q Service Castrol.
[1] https://pspa.com.pl/wp-content/uploads/2023/01/PSPA_Barometr_Nowej_Mobilnosci_2022_Raport.pdf