Luki w zabezpieczeniach ładowarek samochodów elektrycznych mogą spowodować szkody

Luki w zabezpieczeniach ładowarek samochodów elektrycznych mogą spowodować szkody

0 przez

Chociaż nowoczesne pojazdy elektryczne są stale testowane pod kątem występowania luk w zabezpieczeniach, w procesie tym często pomija się niektóre z ich istotnych akcesoriów, takich jak ładowarki akumulatorów.

Eksperci z Kaspersky Lab odkryli, że ładowarki pojazdów elektrycznych jednego z głównych producentów zawierają luki w zabezpieczeniach, które mogą zostać zdalnie wykorzystane przez cyberprzestępców, a skutkiem udanego ataku może być uszkodzenie domowej sieci elektrycznej.

Pojazdy elektryczne wywołują burzliwe dyskusje, ponieważ ich rozwój stanowi istotny wkład w równowagę ekologiczną. Publiczne i prywatne stacje ładowania stają się powszechne w wielu regionach. Rosnąca popularność pojazdów elektrycznych skłoniła ekspertów z Kaspersky Lab do zbadania szeroko dostępnych ładowarek domowych wyposażonych w funkcję zdalnego dostępu przez internet. Badacze odkryli, że w przypadku naruszenia bezpieczeństwa ładowarki urządzenie to mogłoby spowodować przeciążenie energetyczne mogące doprowadzić do awarii sieci, do której zostało podłączone, skutkując zarówno stratami finansowymi, jak i – w najgorszym wypadku – uszkodzeniem innych urządzeń podłączonych do sieci energetycznej.       

Badacze znaleźli sposób inicjowania poleceń w ładowarce, które pozwalają zatrzymać procesor ładowania lub ustawić go na możliwie maksymalny poziom prądu. O ile w pierwszym przypadku problem sprowadzałby się jedynie do niemożności skorzystanie z samochodu, w drugim mogłoby już dojść do przegrzania przewodów w urządzeniu, które nie posiada zabezpieczenia w postaci awaryjnego wyłącznika.     

Aby zmienić ilość pobieranej energii elektrycznej, przestępca musi jedynie uzyskać dostęp sieci Wi-Fi udostępnianej przez ładowarkę. Ponieważ urządzenia te są przeznaczone do użytku domowego, a ich obsługa musi był łatwa, często cechują się one niskim poziomem zabezpieczeń sieci bezprzewodowej. To oznacza, że atakujący mogliby łatwo uzyskać do niej dostęp, na przykład za pomocą dość powszechnego ataku siłowego polegającego na wypróbowaniu wszystkich możliwych kombinacji haseł. Problem ten jest powszechny – według statystyk Kaspersky Lab 94% ataków na urządzenia Internetu Rzeczy w 2018 r. zostało przeprowadzonych właśnie przy użyciu ataku siłowego na hasła. Po wniknięciu do sieci bezprzewodowej przestępca może bez trudu znaleźć adres IP ładowarki, co z kolei pozwoli mu wykorzystać wszelkie luki w zabezpieczeniach i zakłócić operacje.

Badacze z Kaspersky Lab poinformowali producenta ładowarki o wszystkich wykrytych lukach w zabezpieczeniach, dzięki czemu mogły one zostać szybko usunięte.

Ludzie często zapominają, że w ataku ukierunkowanym cyberprzestępcy, aby pozostać w ukryciu, szukają najmniej oczywistych elementów w celu naruszenia bezpieczeństwa. Dlatego tak ważne jest identyfikowanie luk w zabezpieczeniach nie tylko w niezbadanych jeszcze innowacjach technicznych, ale również w ich akcesoriach – zwykle to one stanowią najbardziej łakomy kąsek dla atakujących. Jak wykazaliśmy, producenci powinni wykazać szczególną czujność, jeśli chodzi o urządzenia przeznaczone dla pojazdów, które można połączyć z internetem, jak również zwracać się do ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa o sprawdzenie swoich urządzeń. W opisywanym przypadku producent zareagował w pozytywny sposób i szybko udostępnił łatę dla urządzeń, co pomogło zapobiec potencjalnym atakom – powiedział Dmitrij Sklar, badacz ds. cyberbezpieczeństwa, Kaspersky Lab.

Porady bezpieczeństwa

  • Regularnie aktualizuj wszystkie swoje inteligentne urządzenia do najnowszych wersji oprogramowania. Aktualizacje mogą zawierać łaty usuwające krytyczne luki w zabezpieczeniach, które, jeśli nie zostaną wyeliminowane, mogą zapewnić cyberprzestępcom dostęp do Twojego domu i życia prywatnego. 
  • Nigdy nie stosuj hasła domyślnego dla routerów Wi-Fi oraz innych urządzeń — zmień je natychmiast po pierwszym uruchomieniu sprzętu. Ponadto nie używaj tego samego hasła dla kilku urządzeń i kont online.
  • Rozważ możliwość odizolowania infrastruktury inteligentnego domu od sieci wykorzystywanej do przeglądania zasobów internetu. W ten sposób, jeżeli dane urządzenie zostanie zainfekowane szkodliwym oprogramowaniem, np. pośrednictwem wiadomości phishingowej, nie będzie to miało wpływu na Twój inteligentny system domowy.

Pełna wersja raportu Kaspersky Lab poświęconego błędom w zabezpieczeniach samochodów połączonych z internetem znajduje się na stronie https://r.kaspersky.pl/y5SDS.

Wszystkie informacje prasowe Kaspersky Lab Polska są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.