Kaspersky uruchamia raporty analizy zagrożeń dla branży motoryzacyjnej

Kaspersky uruchamia raporty analizy zagrożeń dla branży motoryzacyjnej

0 przez

Firma Kaspersky wprowadziła dostępne wcześniej dla wybranych klientów zindywidualizowane raporty analizy zagrożeń (Threat Intelligence), przeznaczone dla organizacji działających w branży motoryzacyjnej. Raporty te dostarczają producentom samochodów dogłębną analizę specyficznych dla branży cyberzagrożeń i wskazują informacje, które mogą zostać wykorzystane przez przestępców do opracowania ataków na pojazdy, infrastrukturę samochodów połączonych z internetem oraz inne systemy związane z pojazdami.

Istnieją liczne przykłady świadczące o coraz większym zainteresowaniu bezpieczeństwem motoryzacyjnym, zarówno wśród niezależnych badaczy, entuzjastów, jak i cyberprzestępców. W efekcie wzrosła liczba technik ataków, a z drugiej strony wprowadzono nowe wymogi regulacyjne, których producenci muszą przestrzegać, aby zabezpieczyć się przed nimi.

Usługa Automotive Threat Intelligence firmy Kaspersky pomaga organizacjom – od producentów pojazdów po dostawców – monitorować problemy związane z bezpieczeństwem, które mogą dotyczyć branży motoryzacyjnej, oraz pozwala niezwłocznie podjąć odpowiednie czynności naprawcze. Ta dostosowana do potrzeb klienta usługa pozwala zidentyfikować istniejące oraz nowe zagrożenia dla komponentów wewnątrz pojazdów, jak dla również infrastruktury połączonych samochodów.

Każdy raport zawiera przegląd i analizę trendów technologicznych związanych z cyberatakami w branży motoryzacyjnej, która obejmuje cyberincydenty, najnowsze badania bezpieczeństwa, konferencje, wystąpienia, fora społeczności, a także informacje dotyczące potencjalnych wektorów ataków na pojazdy oraz infrastrukturę serwisową. Główne elementy usługi to: raport wraz ze streszczeniem, opisy i zalecenia dotyczące zagrożeń oraz powiadomienia o działaniach wysokiego ryzyka i lukach w zabezpieczeniach dopasowane do potrzeb danego producenta.

Jeśli w raporcie Threat Intelligence znajdzie się zagrożenie wymagające pilnego działania, klienci zostaną o nim natychmiast powiadomieni.

Rosnąca liczba technologii wykorzystywanych we współczesnych pojazdach sprawia, że konieczne staje się nie tylko przestrzeganie stosownych wymogów bezpieczeństwa, ale również posiadanie informacji dotyczących wszelkich potencjalnych zagrożeń – od luk w zabezpieczeniach elektronicznego elementu sterującego po ataki na komponenty łączące pojazd z innymi systemami. Zapewniając odpowiednią analizę zagrożeń, pomagamy producentom samochodów zarządzać tymi problemami – mówi Siergiej Zorin, dyrektor ds. bezpieczeństwa systemów transportowych w firmie Kaspersky. Dzięki dostosowanym do indywidualnych potrzeb raportom analizy zagrożeń organizacje uzyskują nie tylko informacje o najnowszych cyberzagrożeniach, ale również szczegółowe dane dotyczące tego, w jaki sposób tego rodzaju szkodliwe działania mogą na nie wpłynąć. Nieustannie pracujemy nad doskonaleniem naszej usługi analizy zagrożeń, aby producenci mieli wystarczająco dużo czasu na wyeliminowanie potencjalnych problemów, w wyniku których może dojść do manipulacji ich technologii lub wyrządzenia szkód klientom.

Więcej informacji na temat rozwiązań i usług firmy Kaspersky przeznaczonych dla branży motoryzacyjnej znajduje się na stronie https://www.kaspersky.pl/ochrona-dla-korporacji/transportation-security.

Wszystkie informacje prasowe są dostępne na stronie https://www.kaspersky.pl/nowosci.

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.