Gdynia 27. na liście miast, po których porusza się najwięcej szkodowych kierowców

Gdynia 27. na liście miast, po których porusza się najwięcej szkodowych kierowców

0 przez

Z deklaracji gdyńskich kierowców wynika, że ponad 25% z nich odpowiada za spowodowanie przynajmniej jednej szkody komunikacyjnej. Taki wynik oznacza, że Gdynia znajduje się w pierwszej połowie zestawienia największych miast w Polsce pod względem liczby kierowców deklarujących szkody. Z danych wynika, że w województwie pomorskim ostrożniejszych za kierownicą mieszkańców można było spotkać w Gdańsku i Słupsku.

Eksperci multiporównywarki rankomat.pl przeanalizowali deklaracje właścicieli samochodów poszukujących taniego OC. Celem było sprawdzenie, po których miastach poruszało się najwięcej kierowców przyznających się do spowodowania w przeszłości chociaż jednej szkody. Okazuje się, że najwięcej szkodowych kierowców można było spotkać w Sosnowcu (28,6%), a najmniej w Gnieźnie (17,5%). Pełne zestawienie znajduje się poniżej:  

MiejsceMiasto% kierowców deklarujących szkodyMiejsceMiasto% kierowców deklarujących szkody
1.Sosnowiec28,641.Bielsko-Biała24,6
2.Będzin28,344.Siedlce24,5
3.Ruda Śląska28,244.Legnica24,5
4.Konin27,946.Radom24,4
4.Olsztyn27,946.Zgierz24,4
6.Tarnowskie Góry27,748.Poznań24,3
7.Bytom27,648.Głogów24,3
8.Świętochłowice27,550.Stalowa Wola24,0
9.Tczew27,350.Gorzów Wlkp.24,0
10.Siemianowice Śląskie27,252.Stargard23,9
11.Piekary Śląskie27,053.Pabianice23,8
12.Pruszków26,854.Opole23,7
13.Bydgoszcz26,754.Żory23,7
13.Katowice26,756.Częstochowa23,5
13.Tychy26,757.Chełm23,4
16.Kielce26,558.Lublin23,3
16.Lubin26,559.Inowrocław23,2
18.Dąbrowa Górnicza26,459.Bełchatów23,2
19.Łódź26,161.Nowy Sącz23,1
20.Grudziądz26,062.Przemyśl22,9
21.Mysłowice25,963.Włocławek22,8
21.Rzeszów25,964.Płock22,6
23.Jastrzębie-Zdrój25,865.Elbląg22,4
24.Zielona Góra25,766.Piotrków Tryb.22,3
24.Kraków25,766.Łomża22,3
24.Szczecin25,766.Racibórz22,3
27.Gdynia25,666.Świdnica22,3
28.Kalisz25,570.Ostrów Wlkp.22,1
29.Gdańsk25,471.Wałbrzych22,0
29.Zabrze25,472.Leszno21,9
29.Jaworzno25,472.Jelenia Góra21,9
32.Wrocław25,374.Kędzierzyn-Koźle21,3
32.Legionowo25,375.Suwałki21,0
34.Rybnik25,276.Ostrowiec Św.20,9
35.Słupsk25,177.Tomaszów Maz.20,8
35.Gliwice25,178.Piła20,7
35.Mielec25,179.Biała Podlaska20,3
38.Warszawa24,880.Ełk20,2
39.Koszalin24,781.Ostrołęka20,1
39.Chorzów24,781.Tarnów20,1
41.Białystok24,683.Zamość18,1
41.Toruń24,684.Gniezno17,5

Gdynia w liczbach 

25,6% kierowców z Gdyni przyznało się do spowodowania w przeszłości przynajmniej jednej szkody. W rezultacie to miasto znalazło się na 27. miejscu w zestawieniu 84 ośrodków. Statystyczny gdyński szkodowy kierowca ma 40 lat i porusza się Audi A4, choć w przeszłości szkód mógł dokonać innym pojazdem. Statystyki dotyczące kolizji i wypadków wpływają na cenę OC w danym regionie, a w Gdyni średnia składka w III kwartale 2022 r. wyniosła 672 zł. To więcej o 175 zł niż wyniosła średnia dla całego kraju. W badanym okresie w regionie najmniej za obowiązkową polisę komunikacyjną płacili kierowcy z Tczewa (540 zł), mimo że zadeklarowani oni wyższą szkodowość (27,3%).

– Historia ubezpieczenia kierowcy jest najważniejszym czynnikiem branym pod uwagę przez ubezpieczycieli, jeśli chodzi o wycenę OC. Bezszkodowi kierowcy mogą liczyć na maksymalne zniżki. Jednak towarzystwa ubezpieczeniowe na podstawie danych dotyczących kolizji i wypadków, sieci dróg oraz natężenia ruchu oceniają ryzyko wystąpienia szkody w danym mieście czy regionie. Wysokie ryzyko może oznaczać wyższą cenę obowiązkowej polisy – komentuje Stefania Stuglik, ekspertka ds. ubezpieczeń komunikacyjnych multiporównywarki rankomat.pl. – Podczas kalkulacji składki ubezpieczyciele biorą pod uwagę więcej parametrów. Dlatego zawsze warto porównać oferty wszystkich towarzystw, ponieważ każde z nich inaczej będzie oceniać ryzyko wystąpienia szkody – dodaje.

Gdynia na tle województwa

Zmotoryzowani mieszkańcy Gdyni nie wypadli najlepiej, gdy uwzględni się deklaracje z całego województwa. W Pomorskiem 24,1% kierowców przyznało się do przynajmniej jednej szkody w swojej historii ubezpieczenia. Nic więc dziwnego, że średnia wojewódzka cena OC okazała się niższa o 69 zł od średniej ceny OC w Gdyni i wyniosła 603 zł. W skali całego kraju najmniej za OC płacili kierowcy z Podkarpacia (425 zł), a najmniej szkodowych kierowców można było spotkać na Lubelszczyźnie (20,4%).

MiejsceWojewództwo% kierowców deklarujących szkodyCena OC
1.śląskie25,2470
2.mazowieckie24,3566
3.pomorskie24,1603
4.kujawsko-pomorskie24513
5.małopolskie23,9476
6.łódzkie23,7522
7.dolnośląskie23,4551
8.zachodniopomorskie22,6535
9.podlaskie22,5463
9.wielkopolskie22,5488
11.podkarpackie22,1425
11.lubuskie22,1488
13.warmińsko-mazurskie21,9481
14.świętokrzyskie21,4442
15.opolskie20,9433
16.lubelskie20,4459

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.