Yanosik i Policja apelują do polskich kierowców: „Myśl trzeźwo”!

Yanosik i Policja apelują do polskich kierowców: „Myśl trzeźwo”!

0 przez

Rusza wspólna akcja Komendy Głównej Policji oraz Yanosika –„Myśl trzeźwo”. Jej celem jest zwiększenie świadomości polskich kierowców w zakresie trzeźwości i prowadzenia pojazdów. Działania rozpoczną się dzień przed sylwestrem i potrwają do 15 stycznia 2023 roku.

W 2021 roku było więcej nietrzeźwych kierowców na polskich drogach

Zgodnie z danymi Komendy Głównej Policji w 2021 roku z winy kierowców będących pod działaniem alkoholu doszło do 1 602 wypadków, w których zginęło 212 osób, a rannych zostało 1 917. Ogólna liczba wypadków, które zostały spowodowane przez kierujących, którzy prowadzili pojazd pod wpływem alkoholu to 7,8%. To o 3,3% mniej, w porównaniu do 2020 roku.

Kierowcy, którzy prowadzą pojazd będąc pod działaniem alkoholu, doprowadzają do wypadków najczęściej z powodu: niedostosowania prędkości do warunków ruchu (59,4%), nieustąpienia pierwszeństwa przejazdu (8,4%) oraz nieprawidłowego wykonywania manewrów wyprzedzania, omijania, skręcania i wymijania (13,8%) oraz niezachowania bezpiecznej odległości (4,6%) – komentuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik – Jazda pod wpływem alkoholu jest szczególnie niebezpieczna, ponieważ u kierowcy występują problemy z koncentracją, refleksem i koordynacją ruchową, a do tego zaburzona jest rzeczywista ocena sytuacji na trasie – dodaje.

W ubiegłym roku zatrzymano 16 945 kierowców w stanie po użyciu alkoholu i 84 947 w stanie nietrzeźwości. Dla porównania: w 2020 roku zatrzymano 17 420 kierowców będących w stanie po użyciu alkoholu oraz 81 521 w stanie nietrzeźwości. Przeprowadzono również o 1 572 503 więcej kontroli, w porównaniu do 2020 roku.

W listopadzie tego roku zatrzymano 7282 kierujących po spożyciu alkoholu. Z kolei w grudniu (od 1.12 do 26.12), policjanci zatrzymali 4 952 kierujących po spożyciu alkoholu.

Yanosik mówi NIE „nieświadomej nietrzeźwości” – kierowaniu pojazdem pod wpływem

Nie każdy kierowca świadomie wsiada za kółko będąc pod wpływem. Wciąż wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że może być w stanie tzw. nieświadomej nietrzeźwości, co jest równie niebezpieczne.

Ze stanem nieświadomej nietrzeźwości mamy do czynienia w momencie, w którym kierowca wsiada za kółko dzień po spotkaniu, na którym spożywał alkohol i pomimo dobrego samopoczucia wciąż znajduje się w stanie nietrzeźwości. Wówczas, tak samo jak i na kacu, jego koncentracja jest zaburzona, refleks opóźniony, a koordynacja ruchowa nie przebiega prawidłowo. Kierowca może czuć się dobrze, ale w jego krwi wciąż będzie obecny alkohol, z czego może nawet nie zdawać sobie sprawy. Dlatego po imprezach czy spotkaniach, na których spożywał alkohol, powinien się zawsze przebadać alkomatem, aby mieć 100% pewność swojej trzeźwości – mówi Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Będzie można sprawdzić swoją wiedzę na temat alkoholu i jazdy samochodem

W ramach akcji „Myśl trzeźwo” użytkownikom aplikacji Yanosik zostanie oddany w ręce specjalny quiz, który będzie sprawdzał ich wiedzę na temat prowadzenia pojazdu i spożywania alkoholu. Założeniem działań jest zwiększenie świadomości wśród polskich kierowców, w zakresie bezpiecznej jazdy oraz obalenie stereotypów, które towarzyszą spożywaniu alkoholu i kierowaniu pojazdu, np.: w dzień po zakrapianym spotkaniu.

– Wszyscy użytkownicy aplikacji Yanosik otrzymają zaproszenie do wzięcia udziału w specjalnym quizie, który będzie zawierał pytania dotyczące spożywania alkoholu i jazdy samochodem. Z poprzednich edycji akcji „Myśl trzeźwo” wiemy, że wielu kierowców wypełnia nasz quiz. To ogromna szansa na dotarcie z ważnym przekazem do dużej grupy zmotoryzowanych Polaków, w której również mogą znajdować się osoby niemające pełnej wiedzy na temat spożywania alkoholu i prowadzenia samochodu – komentuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Każdy, kto weźmie udział w quizie przygotowanym przez Yanosika, zostanie nagrodzony Certyfikatem Odpowiedzialnego Kierowcy, którym będzie mógł się podzielić z innymi w mediach społecznościowych, i tym samym ich również zachęcić do wzięcia udziału w akcji. Dodatkową nagrodą, którą przygotował Yanosik, będzie atrakcyjna zniżka na zakup własnego alkomatu.

Z kolei ci użytkownicy, którzy nie udzielą poprawnych odpowiedzi na wszystkie pytania, będą mieli szansę, aby się poprawić w kolejnych podejściach.

Daty rozpoczęcia działań policji i Yanosika, w ramach akcji „Myśl trzeźwo”, nie zostały wybrane przypadkowo. Czas przedsylwestrowej gorączki, sylwester oraz pierwsze dni karnawału, sprzyjają wyjazdom i spotkaniom, którym towarzyszy spożywanie alkoholu.

Dlatego też zachęcamy, aby w dniach od 30 grudnia 2022 do 15 stycznia 2023 roku, dołączyć do akcji „Myśl trzeźwo” i sprawdzić swoją wiedzę w quizie Yanosika, a także przypominamy o tym, że można zbadać się alkomatem w pobliskim komisariacie.

Sprawdzisz stan trzeźwości za darmo

Każdy kierowca, który nie jest pewny swojego stanu, będzie mógł bezpłatnie przebadać się alkomatem na pobliskim komisariacie, do czego zachęca Komenda Główna Policji.

Z doświadczenia wiemy, że podczas świąt, a szczególnie w okolicach sylwestra, wzrasta liczba zatrzymanych kierowców będących w stanie nietrzeźwości. Często takie osoby tłumaczą się, że wypiły tylko jednego drinka , albo że to skutek dnia poprzedniego. Dlatego zachęcamy wszystkich kierowców, którzy tego samego dnia lub dzień wcześniej spożywali alkohol, i nie są pewni czy mogą prowadzić auto, do przebadania się alkomatem w pobliskiej jednostce Policji. To nic nie kosztuje, a może zapobiec niebezpiecznym sytuacjom na drodze – komentuje nadkom. Robert Opas, Komenda Główna Policji

Sprawdzenie stanu swojej trzeźwości jest darmowe. Z kolei mandat, za jazdę pod wpływem może nie tylko zrujnować budżet kierowcy, ale również pozbawić go uprawnień do kierowania pojazdami. Przypominamy, że w 2022 roku za prowadzenie pojazdu mechanicznego po użyciu alkoholu, grozi:

  • kara grzywny nie niższa niż 2500 zł (maksymalna to 30 tys. zł) lub areszt domowy do 30 dni, bezwzględny zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych od 6 miesięcy do 3 lat, 15 punktów karnych.

Z kolei kary za jazdę w stanie nietrzeźwości, może grozić:

  • kara grzywny, którą nalicza sąd w zależności od tego, jaka jest sytuacja majątkowa sprawcy, ograniczenie wolności do maksymalnie 2 lat, które polega na obowiązku wykonywania prac społecznych lub potrąceniu z wynagrodzenia, kara więzienia, zakaz kierowania pojazdami mechanicznymi od 1 roku do 15 lat, kara pieniężna od 5000 zł do 60 000 zł (na rzecz Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym i Pomocy Postpenitencjarnej), 15 punktów karnych.

Warto wiedzieć

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.