CUPRA Ateca – komfort z pazurem

CUPRA Ateca – komfort z pazurem

0 przez
  • Choć swoją premierę miała 5 lat temu, CUPRA Ateca do dziś cieszy się popularnością wśród polskich kierowców. Model ten był pierwszym sprzedanym w Polsce samochodem hiszpańskiej marki.
  • Samochód wyposażony jest w ekran dotykowy o przekątnej 9,2 cala oraz cyfrowy kokpit o przekątnej 10,25” – oba gwarantują kierowcy wszystkie potrzebne dane w zasięgu wzroku.
  • W obrębie kierownicy pojazdu znajdują się przyciski odpowiadające m.in. za zmianę trybów jazdy oraz łopatki do zmiany biegów.

Spalanie, prędkość maksymalna czy pojemność bagażnika – na te aspekty przede wszystkim zwracają uwagę klienci, którzy stoją przed wyborem nowego samochodu. Coraz częściej jednak ważnym czynnikiem staje się również komfort podróżowania: wygodne fotele, przestronne wnętrze i łatwy dostęp do najważniejszych informacji – wszystkie te warunki spełnia CUPRA Ateca.

Design z pazurem

Pierwszy model hiszpańskiej marki łączy w sobie odwagę, wyzwanie, mocne linie i sportową drapieżność. CUPRA Ateca wyróżnia się 19-calowymi felgami aluminiowymi w miedzianym kolorze, które kontrastują z nadwoziem. Z kolei na wyprofilowanej masce umieszczono reflektory LED z detalami stworzonymi z ciemnego aluminium. Natomiast z tyłu samochodu umieszczony został drapieżnie wyglądający spojler z miedzianym wykończeniem. Całość stanowi nie tylko idealną formę, ale również funkcjonalność, która poprawia aerodynamikę modelu CUPRA Ateca.

Podane jak na tacy

Ekran dotykowy nierzadko stanowi centrum dowodzenia samochodem: wskazuje trasę, wykorzystując oprogramowanie do nawigacji satelitarnej, odtwarza ulubioną muzykę kierowcy lub pasażerów, a także pozwala utrzymać kontakt ze światem, zapewniając łatwe odbieranie połączeń przy wykorzystaniu technologii Bluetooth. CUPRA Ateca została wyposażona w ekran o wysokiej rozdzielczości i przekątnej 9,2 cala, dzięki czemu można wybrać aż trzy widżety, które będą cały czas widoczne, gwarantując nawigację w zasięgu wzroku kierowcy oraz dostarczając dodatkowych informacji lub doświadczeń dźwiękowych pasażerom. Dodatkowego komfortu dostarcza również wyświetlacz cyfrowy o przekątnej 10,25 cala, który umożliwia dostosowanie wyświetlanych informacji do preferencji kierującego.

Pełna kontrola nad samochodem

W obrębie kierownicy modelu CUPRA Ateca znajdziemy zarówno przycisk start/stop, jak i drugi, odpowiadający za zmianę trybów jazdy. Dzięki temu kierowca nie odrywając całej dłoni od kierownicy i nie tracąc kontaktu wzrokowego z otoczeniem może dokonać korekty trybu, w jakim się porusza.  W modelu zastosowano również wbudowane w kierownicę łopatki do zmiany biegów. W efekcie kierowcy o wiele łatwiej uniknąć ewentualnego rozproszenia, co zwiększa bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe.