Sylwester na drogach – czy będzie bezpiecznie? Yanosik podsumował ubiegłoroczne wejście w Nowy Rok.

Sylwester na drogach – czy będzie bezpiecznie? Yanosik podsumował ubiegłoroczne wejście w Nowy Rok.

0 przez

Już wkrótce będziemy witać Nowy Rok. To wyjątkowy czas, w którym mnóstwo Polaków świętuje. Czy można się spodziewać, że na drogach w tym okresie będzie spokojnie? Yanosik przygotował raport, podsumowujący ruch na drogach w ostatnich dniach 2022 roku i pierwszym 2023 roku.

Sylwester 2022/2023 – co się działo na drogach?

Eksperci z zespołu Yanosik przygotowali raport, podsumowujący ubiegłoroczne wejście w Nowy Rok. Zgodnie z danymi z aplikacji dla kierowców, ruch w dniach 30 grudnia 2022 roku – 1 stycznia 2023 roku przebiegał raczej spokojnie.

Zgodnie z danymi Yanosika, ostatni dzień roku, pod względem aktywności kierowców, przebiegł bardzo spokojnie. Użytkownicy nie pokonywali takiej liczby kilometrów, jak w dni powszednie.

  • Wiele osób przedłuża sobie okres świąteczny dodatkowymi dniami urlopowymi, co pozwala im na powrót do codziennych obowiązków dopiero po Nowym Roku. I jest to bardzo dobrze zauważalne w naszych statystykach. Według danych z systemu Yanosik z końca 2022 roku, aktywność użytkowników aplikacji, zarówno w ostatnie dwa dni roku, jak i pierwszy dzień nowego roku, była niewielka. Największy spadek pokonywanego średniego dystansu, względem dni powszednich, odnotowaliśmy 31 grudnia – o ponad 20 procent – informuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Użytkownicy systemu Yanosik w okresie od 30 grudnia 2022 roku do 1 stycznia 2023 roku także dodawali mniej zgłoszeń dotyczących wypadków na trasie. Eksperci odnotowali wyraźny spadek zgłoszeń, 31 grudnia nawet o ponad 60%.

Dla kierowców, w ostatni dzień 2022 roku i pierwszy 2023 roku, mnie zauważalna była na drogach także policja. Zgodnie z danymi od zespołu Yanosika – użytkownicy aplikacji dodawali o ponad 20% mniej zgłoszeń o kontroli policji.

Mniejsza ilość zgłoszeń kontroli policji w systemie Yanosik nie oznacza, że funkcjonariusze nie mieli w tym czasie, co robić. Niestety na drogach, w pierwszych dniach nowego roku, nie zabrakło nietrzeźwych kierowców.

Po Nowym Roku na drogach było więcej kierujących pod wpływem alkoholu

Zgodnie z archiwum dziennych statystyk polskiej Policji, 31 grudnia 2022 roku doszło do 35 wypadków drogowych, zginęło 6 osób oraz 42 zostały ranne. Zatrzymano także 186 kierujących po spożyciu alkoholu.

Niestety liczba kierowców w stanie po spożyciu alkoholu wzrosła 1 stycznia do 379 oraz 2 stycznia do 410 kierowców.

2 stycznia wzrosła także liczba wypadków drogowych – do 49, zginęło 6 osób, a 51 zostało rannych. Z kolei 1 stycznia odnotowano 33 wypadki drogowe, w których śmierć poniosło 9 osób, a 35 zostało rannych.

Myśl trzeźwo! Apeluje Yanosik i Komenda Główna Policji

Zakończenie tego roku i wejście w nowy, będzie przebiegać pod hasłem „Myśl trzeźwo”, które kierują do polskich zmotoryzowanych Yanosik oraz Policja.

Specjalne działania ruszą już 30 grudnia i potrwają do 15 stycznia. Celem akcji jest uświadomienie kierowcom skutków jazdy pod wpływem alkoholu i wynikającej z tego odpowiedzialności. Mimo tego, że z roku na rok, spada liczba kierujących pod wpływem alkoholu, w okresie sylwestra i karnawału, to wciąż ich nie brakuje.

Dlatego, bardzo ważnym jest szerzenie świadomości o możliwości bezpłatnego sprawdzenia stanu swojej trzeźwości na pobliskim komisariacie policji oraz edukowanie zmotoryzowanych w zakresie odpowiedzialności i nie wsiadania za kółko po spożywaniu napojów alkoholowych.

Ubiegłoroczny okres sylwestrowy na drogach przebiegał spokojnie i oby w tym roku również tak było. Kierowcom przypominamy o każdorazowym sprawdzeniu stanu swojej trzeźwości, bezpiecznej jeździe i stosowaniu się do przepisów ruchu drogowego.

Zadbajmy wspólnie o bezpieczeństwo na drogach!

Warto wiedzieć

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.