Sainz za kierownicą SEAT-a? Nieznana historia hiszpańskiego motorsportu

Sainz za kierownicą SEAT-a? Nieznana historia hiszpańskiego motorsportu

0 przez
  • Niemal pół wieku temu SEAT utworzył specjalny dział pojazdów w Zona Franca, który był zalążkiem przyszłego zespołu SEAT Competición, a następnie SEAT Sport. Obecnie funkcjonuje pod nazwą CUPRA Racing.
  • W latach 80. kierowcy mieli do dyspozycji w wyścigach takie modele jak m.in. SEAT Panda 45 Group 2, SEAT Ibiza Bimotor oraz SEAT Marbella Proto.

Hiszpański producent od lat angażuje się w motorsport. Najlepszym dowodem na to jest powstanie specjalnej komórki, działającej dzisiaj pod nazwą CUPRA Racing. Marka oficjalnie po raz pierwszy zaczęła ścigać się w rajdach w 1972 r. Szczególnie interesującym czasem były lata 80., które stanowiły gorący okres dla SEAT-a. To wtedy producent umożliwił starty swoim zawodnikom w takich pojazdach jak: Panda 45 Group 2, Ibiza Bimotor czy Marbella Proto.

SEAT Panda 45 Group 2 i sukcesy Sainza

Po zwycięstwie w Rajdowym Pucharze Panda Rally Cup w 1981 roku, SEAT dał swoim kierowcom – Carlosowi Sainzowi i Juanjo Lacalle – możliwość startu w wyścigach za kierownicą SEAT-a Panda 45 Group 2. To właśnie rok 1982 okazał się przełomowy dla pierwszego z zawodników, który zakończył wymagający i rozgrywany w ekstremalnie trudnych warunkach rajd Talavera na drugim miejscu podium.

Model SEAT Panda 45 Group 2 był wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 903 cm3 i maksymalnej mocy 62 KM przy 6 800 obrotach. Prędkość maksymalna samochodu wynosiła 145 km/h. Obecnie pojazd znajduje się w dawnej hali produkcyjnej A122, w muzeum  SEAT Coches Históricos.

SEAT Ibiza Bimotor – jeszcze więcej mocy

Twórcami modelu Ibiza Bimotor byli Josep Maria Servià, Valentín Iban oraz Vicenç Aguilera. Nazwa pojazdu wywodzi się z połączenia dwóch silników o pojemności 1,5 l. W pierwotnej wersji każda z jednostek dostarczała po 127 KM, co dawało łącznie 254 KM. W późniejszej, ulepszonej opcji moc pojedynczego silnika zwiększono do 147 KM, do łącznej mocy niemal 300 KM. Samochód posiadał napęd na wszystkie koła, a jego prędkość maksymalna wynosiła 175 km/h. Pojazd wyposażony był również w dwie skrzynie biegów sterowane za pomocą jednej dźwigni. Kierowcami tego samochodu byli m.in. Àlex Brustenga i Antoni Rius, którzy odnieśli tym modelem w drugiej połowie lat 80. w sumie 4 wygrane oraz zdobyli 11 miejsc na podium, w tym dwa tytuły wicemistrza Hiszpanii.

SEAT Marbella Proto – diabeł pod maską

Pod koniec lat 80. SEAT Sport dzięki zdobytemu doświadczeniu w rajdach na szutrowych drogach, zdecydował się stworzyć kolejny prototyp samochodu z kategorii pojazdów z napędem na dwa koła. W taki sposób powstał SEAT Marbella Proto. Samochód został wyposażony w silnik o pojemności 1 272 cm3 i mocy 110 KM, pochodzący z Volkswagena Polo. Pod koniec 1988 r. otrzymał wolnossącą jednostkę napędową z modelu Polo G40 o mocy 140 KM. Samochód został dodatkowo wyposażony w klatkę bezpieczeństwa.

Model prowadzony w 1988 r. w wyścigach przez Antoniego Riusa stał się najszybszym samochodem w kategorii pojazdów z napędem na dwa koła. Rok później kierowca zdobył tytuł za sterami tego samochodu. W 1990 roku za kierownicą modelu zasiadł z kolei zwycięzca Marbella Cup, Jordi Puigdellívol, który ostatecznie zajął drugie miejsce. Samochód brał również udział w wyścigu RACE-Madrid. W tych zawodach pojazdem kierowali utytułowani sportowcy – Àlex Crivillé, Joan Garriga oraz Jordi Tarrés.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.