Sainz za kierownicą SEAT-a? Nieznana historia hiszpańskiego motorsportu

Sainz za kierownicą SEAT-a? Nieznana historia hiszpańskiego motorsportu

0 przez
  • Niemal pół wieku temu SEAT utworzył specjalny dział pojazdów w Zona Franca, który był zalążkiem przyszłego zespołu SEAT Competición, a następnie SEAT Sport. Obecnie funkcjonuje pod nazwą CUPRA Racing.
  • W latach 80. kierowcy mieli do dyspozycji w wyścigach takie modele jak m.in. SEAT Panda 45 Group 2, SEAT Ibiza Bimotor oraz SEAT Marbella Proto.

Hiszpański producent od lat angażuje się w motorsport. Najlepszym dowodem na to jest powstanie specjalnej komórki, działającej dzisiaj pod nazwą CUPRA Racing. Marka oficjalnie po raz pierwszy zaczęła ścigać się w rajdach w 1972 r. Szczególnie interesującym czasem były lata 80., które stanowiły gorący okres dla SEAT-a. To wtedy producent umożliwił starty swoim zawodnikom w takich pojazdach jak: Panda 45 Group 2, Ibiza Bimotor czy Marbella Proto.

SEAT Panda 45 Group 2 i sukcesy Sainza

Po zwycięstwie w Rajdowym Pucharze Panda Rally Cup w 1981 roku, SEAT dał swoim kierowcom – Carlosowi Sainzowi i Juanjo Lacalle – możliwość startu w wyścigach za kierownicą SEAT-a Panda 45 Group 2. To właśnie rok 1982 okazał się przełomowy dla pierwszego z zawodników, który zakończył wymagający i rozgrywany w ekstremalnie trudnych warunkach rajd Talavera na drugim miejscu podium.

Model SEAT Panda 45 Group 2 był wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 903 cm3 i maksymalnej mocy 62 KM przy 6 800 obrotach. Prędkość maksymalna samochodu wynosiła 145 km/h. Obecnie pojazd znajduje się w dawnej hali produkcyjnej A122, w muzeum  SEAT Coches Históricos.

SEAT Ibiza Bimotor – jeszcze więcej mocy

Twórcami modelu Ibiza Bimotor byli Josep Maria Servià, Valentín Iban oraz Vicenç Aguilera. Nazwa pojazdu wywodzi się z połączenia dwóch silników o pojemności 1,5 l. W pierwotnej wersji każda z jednostek dostarczała po 127 KM, co dawało łącznie 254 KM. W późniejszej, ulepszonej opcji moc pojedynczego silnika zwiększono do 147 KM, do łącznej mocy niemal 300 KM. Samochód posiadał napęd na wszystkie koła, a jego prędkość maksymalna wynosiła 175 km/h. Pojazd wyposażony był również w dwie skrzynie biegów sterowane za pomocą jednej dźwigni. Kierowcami tego samochodu byli m.in. Àlex Brustenga i Antoni Rius, którzy odnieśli tym modelem w drugiej połowie lat 80. w sumie 4 wygrane oraz zdobyli 11 miejsc na podium, w tym dwa tytuły wicemistrza Hiszpanii.

SEAT Marbella Proto – diabeł pod maską

Pod koniec lat 80. SEAT Sport dzięki zdobytemu doświadczeniu w rajdach na szutrowych drogach, zdecydował się stworzyć kolejny prototyp samochodu z kategorii pojazdów z napędem na dwa koła. W taki sposób powstał SEAT Marbella Proto. Samochód został wyposażony w silnik o pojemności 1 272 cm3 i mocy 110 KM, pochodzący z Volkswagena Polo. Pod koniec 1988 r. otrzymał wolnossącą jednostkę napędową z modelu Polo G40 o mocy 140 KM. Samochód został dodatkowo wyposażony w klatkę bezpieczeństwa.

Model prowadzony w 1988 r. w wyścigach przez Antoniego Riusa stał się najszybszym samochodem w kategorii pojazdów z napędem na dwa koła. Rok później kierowca zdobył tytuł za sterami tego samochodu. W 1990 roku za kierownicą modelu zasiadł z kolei zwycięzca Marbella Cup, Jordi Puigdellívol, który ostatecznie zajął drugie miejsce. Samochód brał również udział w wyścigu RACE-Madrid. W tych zawodach pojazdem kierowali utytułowani sportowcy – Àlex Crivillé, Joan Garriga oraz Jordi Tarrés.

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.