Sainz za kierownicą SEAT-a? Nieznana historia hiszpańskiego motorsportu
- Niemal pół wieku temu SEAT utworzył specjalny dział pojazdów w Zona Franca, który był zalążkiem przyszłego zespołu SEAT Competición, a następnie SEAT Sport. Obecnie funkcjonuje pod nazwą CUPRA Racing.
- W latach 80. kierowcy mieli do dyspozycji w wyścigach takie modele jak m.in. SEAT Panda 45 Group 2, SEAT Ibiza Bimotor oraz SEAT Marbella Proto.
Hiszpański producent od lat angażuje się w motorsport. Najlepszym dowodem na to jest powstanie specjalnej komórki, działającej dzisiaj pod nazwą CUPRA Racing. Marka oficjalnie po raz pierwszy zaczęła ścigać się w rajdach w 1972 r. Szczególnie interesującym czasem były lata 80., które stanowiły gorący okres dla SEAT-a. To wtedy producent umożliwił starty swoim zawodnikom w takich pojazdach jak: Panda 45 Group 2, Ibiza Bimotor czy Marbella Proto.
SEAT Panda 45 Group 2 i sukcesy Sainza
Po zwycięstwie w Rajdowym Pucharze Panda Rally Cup w 1981 roku, SEAT dał swoim kierowcom – Carlosowi Sainzowi i Juanjo Lacalle – możliwość startu w wyścigach za kierownicą SEAT-a Panda 45 Group 2. To właśnie rok 1982 okazał się przełomowy dla pierwszego z zawodników, który zakończył wymagający i rozgrywany w ekstremalnie trudnych warunkach rajd Talavera na drugim miejscu podium.
Model SEAT Panda 45 Group 2 był wyposażony w silnik benzynowy o pojemności 903 cm3 i maksymalnej mocy 62 KM przy 6 800 obrotach. Prędkość maksymalna samochodu wynosiła 145 km/h. Obecnie pojazd znajduje się w dawnej hali produkcyjnej A122, w muzeum SEAT Coches Históricos.
SEAT Ibiza Bimotor – jeszcze więcej mocy
Twórcami modelu Ibiza Bimotor byli Josep Maria Servià, Valentín Iban oraz Vicenç Aguilera. Nazwa pojazdu wywodzi się z połączenia dwóch silników o pojemności 1,5 l. W pierwotnej wersji każda z jednostek dostarczała po 127 KM, co dawało łącznie 254 KM. W późniejszej, ulepszonej opcji moc pojedynczego silnika zwiększono do 147 KM, do łącznej mocy niemal 300 KM. Samochód posiadał napęd na wszystkie koła, a jego prędkość maksymalna wynosiła 175 km/h. Pojazd wyposażony był również w dwie skrzynie biegów sterowane za pomocą jednej dźwigni. Kierowcami tego samochodu byli m.in. Àlex Brustenga i Antoni Rius, którzy odnieśli tym modelem w drugiej połowie lat 80. w sumie 4 wygrane oraz zdobyli 11 miejsc na podium, w tym dwa tytuły wicemistrza Hiszpanii.
SEAT Marbella Proto – diabeł pod maską
Pod koniec lat 80. SEAT Sport dzięki zdobytemu doświadczeniu w rajdach na szutrowych drogach, zdecydował się stworzyć kolejny prototyp samochodu z kategorii pojazdów z napędem na dwa koła. W taki sposób powstał SEAT Marbella Proto. Samochód został wyposażony w silnik o pojemności 1 272 cm3 i mocy 110 KM, pochodzący z Volkswagena Polo. Pod koniec 1988 r. otrzymał wolnossącą jednostkę napędową z modelu Polo G40 o mocy 140 KM. Samochód został dodatkowo wyposażony w klatkę bezpieczeństwa.
Model prowadzony w 1988 r. w wyścigach przez Antoniego Riusa stał się najszybszym samochodem w kategorii pojazdów z napędem na dwa koła. Rok później kierowca zdobył tytuł za sterami tego samochodu. W 1990 roku za kierownicą modelu zasiadł z kolei zwycięzca Marbella Cup, Jordi Puigdellívol, który ostatecznie zajął drugie miejsce. Samochód brał również udział w wyścigu RACE-Madrid. W tych zawodach pojazdem kierowali utytułowani sportowcy – Àlex Crivillé, Joan Garriga oraz Jordi Tarrés.