SEAT S.A. podsumowuje rok 2023

SEAT S.A. podsumowuje rok 2023

0 przez
  • Dane SEAT S.A. od stycznia do września pokazują rekordowe wyniki finansowe, z zyskiem operacyjnym w wysokości 501 milionów euro.
  • CUPRA dostarczyła do klientów na całym świecie 170 100 samochodów w pierwszych trzech kwartałach 2023 roku.
  • Firma w podsumowaniu roku podkreśla rolę 14 000 pracowników, dzięki którym możliwa będzie transformacja zakładu w Martorell i przejście na produkcję BEV od 2025 roku.

Od niedoboru półprzewodników po inflację i rosnące koszty materiałów – rok 2023 w branży motoryzacyjnej był szczególnie wymagający. Mimo to SEAT S.A. osiągnął rekordowe wyniki finansowe, wzmocnione sukcesem marki CUPRA, a wszystko to podczas największej transformacji w swojej historii.

SEAT S.A. – zmiany w fabryce

W 30 rocznicę istnienia SEAT S.A. w Martorell, zakład znajduje się w trakcie głębokiej transformacji, która umożliwi mu produkcję w pełni elektrycznych samochodów od 2025 roku. Proces transformacji elektrycznej i cyfrowej wiąże się ze zmianami w obiektach produkcyjnych, takimi jak budowa nowej prasy PXL czy zakładu montażu ogniw akumulatorowych. Zmiany są także widoczne w procesach oraz rozwoju pracowników. W 2023 zrealizowano ponad 500 000 godzin szkoleń z zakresu elektryfikacji i cyfryzacji, które mają umożliwić wdrożenie przejścia na zrównoważoną mobilność.

Produkcja modelu CUPRA Raval oraz innych małych pojazdów z platformą BEV Grupy Volkswagen będzie wiązała się z przydzieleniem ponad 75% kosztów materiałowych dostawcom zlokalizowanym w Hiszpanii. Dlatego też powstał e-House, nowy dział firmy, którego zadaniem jest zapewnienie elektroniki małemu pojazdowi BEV dzięki przekrojowej współpracy przy jego rozwoju.

Niesłabnąca rola marki CUPRA

2023 był rokiem pod znakiem CUPRY i Exponential Impulse. Podczas wydarzenia w Berlinie odbyła się oficjalna prezentacja modelu Tavascan, pierwszego elektrycznego SUV-a marki, który będzie dostępny w 2024 roku. Ekspansja hiszpańskiego producenta była widoczna również w liczbie nowych otwarć autorskich showroomów marki. Bilans roku to ponad 660 nowych punktów sprzedaży oraz dwa CUPRA City Garage w Berlinie i Paryżu. W Polsce w ubiegłym roku otwarto 12 salonów CUPRA Studio.

Dzięki 170 100 samochodom dostarczonym w pierwszych trzech kwartałach roku sprzedaż CUPRY zwiększyła rentowność firmy, osiągając zysk operacyjny na poziomie 501 mln euro do września 2023 roku, o 512 mln euro więcej niż w tym samym okresie w 2022 roku.

– W tym roku stanęliśmy przed wieloma wyzwaniami, ale dzięki wysiłkom wszystkich osób pracujących w SEAT S.A. zamieniliśmy je w rekordy – podkreśla Wayne Griffiths, dyrektor generalny SEAT i CUPRA. – Kładziemy podwaliny pod największą transformację w naszej historii, przejście na elektryfikację i na nowo opracowujemy mobilność nowej ery. Co przyniesie nam rok 2024? Więcej wyzwań, to na pewno – podsumowuje.

Marka poszerzyła także swój dotychczasowy krąg zainteresowań o kino i muzykę dzięki współpracy z reżyserem filmowym Juanem Antonio Bayonem, nowym ambasadorem CUPRY oraz znaną hiszpańską artystką Rosalíą.

Warto wiedzieć

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.