Wymiana rozrządu – kiedy powinieneś się na nią zdecydować?

Wymiana rozrządu – kiedy powinieneś się na nią zdecydować?

0 przez

Sprawny układ rozrządu jest mechanizmem niezbędnym, aby silnik samochodu spalinowego działał prawidłowo. Awaria tego elementu może spowodować poważne spustoszenie w silniku, dlatego warto o niego dbać i regularnie wymieniać składające się na niego części. Co ile wymiana rozrządu jest niezbędna?

Jaki jest koszt wymiany rozrządu? Jakie objawy jego awarii? Poniżej rozwiewamy wszelkie wątpliwości w kwestii użytkowania, usterek i naprawy, tudzież wymiany układu rozrządu.

Wymiana rozrządu ― jak często?

Informacja o tym, co ile wymiana rozrządu jest konieczna, zawsze jest udzielana przez producenta auta. Należy jednak pamiętać, że sugestie producenta dotyczą oryginalnych części znajdujących się w samochodzie. Jeśli jesteś właścicielem używanego pojazdu nie masz pewności czy rozrząd i inne elementy układu nie były już wcześniej wymieniane. Nie zawsze też dasz radę sam ocenić, w jakim stanie znajduje się dana część. Poza tym wskazania producenta są szacunkowe, w rzeczywistości czas niezbędnej wymiany rozrządu jest zależny od wielu czynników, w tym m.in. od:

  • intensywności eksploatacji pojazdu,
  • ilości przejechanych kilometrów,
  • sposobu jazdy,
  • konserwacji i serwisowania rozrządu.

Aby określić wymaganą częstotliwość wymiany rozrządu, weź pod uwagę zarówno sugestie producenta, jak i ogólny stan Twojego auta. Elementy starszych rocznikowo samochodów będą potrzebowały być wymieniane w krótszych odstępach czasu. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby, które często jeżdżą oraz te, których pojazd był dłużej nieużywany. Bardziej precyzyjnej odpowiedzi na pytanie, kiedy wymienić układ rozrządu w samochodzie, udzieli Ci serwisant w autoryzowanym salonie lub zaufany, doświadczony mechanik. Niewątpliwie powinieneś udać się do warsztatu zawsze wtedy, kiedy zauważysz niepokojące objawy rozrządu działającego nieprawidłowo.

Wymiana rozrządu – cena i czas oczekiwania

Koszt wymiany rozrządu będzie zależał od wielu czynników, m.in. od zaawansowania i zabudowy silnika w samochodzie oraz zaawansowania samego rozrządu. W przypadku takich napraw, jak wymiana rozrządu, cena powinna odgrywać drugorzędne znaczenie. Jest to na tyle ważny układ, że na pierwszym miejscu zawsze należy postawić jakość elementów. Zakup pojedynczych części np. samego paska to wydatek rzędu od 50 do 300 zł. Pasek można wymienić samemu, jednak bezpieczniej zlecić to zadanie fachowcowi. Cena za tę usługę w przypadku starszych modeli samochodów z mało skomplikowanym dostępem do rozrządu to około 200 zł. Przy każdorazowej wymianie paska konieczne będzie również wymienienie oleju silnikowego, filtra oleju oraz płynu chłodniczego.

Jeśli jesteś właścicielem nowszego auta, sprawa nieco się komplikuje, ponieważ dostęp do rozrządu jest znacznie utrudniony. Konieczny może być demontaż przedniego pasa i dostanie się do tylnych części silnika. W tym przypadku cena za usługę wzrasta od 700 do paru tysięcy złotych. Montaż nowego paska to nie wszystko, o czym należy pamiętać. Cykliczna wymiana rozrządu powinna uwzględniać również pozostałe elementy tego mechanizmu, takie jak rolki, uszczelniacze i pompa wody. Nowe napinacze i pompa to wydatek w granicach od 400 do 1600 zł.

Czas oczekiwania na wykonanie usługi również zależy od tego, z jakim autem mamy do czynienia i co konkretnie podlega wymianie. Standardowa długość oczekiwania przy starszych modelach aut będzie wynosić około godziny, zaś na wymienienie wszystkich elementów rozrządu w nowszych pojazdach może Ci przyjść poczekać nawet około czterech godzin.

Charakterystyczne objawy rozrządu, który jest uszkodzony

W skład układu rozrządu wchodzi wiele elementów, takich jak:

  • rolki prowadzące,
  • napinacze,
  • pompa wody,
  • pasek lub łańcuch rozrządu.

Najczęściej awariom ulega pasek lub łańcuch, w zależności od tego, na które rozwiązanie zdecydował się konstruktor samochodu. Jeśli chodzi o pasek rozrządu objawy są dosyć ewidentne. Pojawia się głośne stukanie w czasie jazdy, będące efektem obijania się o siebie poszczególnych części. Dochodzi oni z okolic silnika. Ponadto, objawy rozrządu, który nie działa poprawnie, to również spadek osiągów silnika czy wzrost spalania. Warto jednak pamiętać, że w stu procentach pewną diagnozę problemu może postawić tylko specjalista.

Warto wiedzieć

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.