Wymiana rozrządu – kiedy powinieneś się na nią zdecydować?

Wymiana rozrządu – kiedy powinieneś się na nią zdecydować?

0 przez

Sprawny układ rozrządu jest mechanizmem niezbędnym, aby silnik samochodu spalinowego działał prawidłowo. Awaria tego elementu może spowodować poważne spustoszenie w silniku, dlatego warto o niego dbać i regularnie wymieniać składające się na niego części. Co ile wymiana rozrządu jest niezbędna?

Jaki jest koszt wymiany rozrządu? Jakie objawy jego awarii? Poniżej rozwiewamy wszelkie wątpliwości w kwestii użytkowania, usterek i naprawy, tudzież wymiany układu rozrządu.

Wymiana rozrządu ― jak często?

Informacja o tym, co ile wymiana rozrządu jest konieczna, zawsze jest udzielana przez producenta auta. Należy jednak pamiętać, że sugestie producenta dotyczą oryginalnych części znajdujących się w samochodzie. Jeśli jesteś właścicielem używanego pojazdu nie masz pewności czy rozrząd i inne elementy układu nie były już wcześniej wymieniane. Nie zawsze też dasz radę sam ocenić, w jakim stanie znajduje się dana część. Poza tym wskazania producenta są szacunkowe, w rzeczywistości czas niezbędnej wymiany rozrządu jest zależny od wielu czynników, w tym m.in. od:

  • intensywności eksploatacji pojazdu,
  • ilości przejechanych kilometrów,
  • sposobu jazdy,
  • konserwacji i serwisowania rozrządu.

Aby określić wymaganą częstotliwość wymiany rozrządu, weź pod uwagę zarówno sugestie producenta, jak i ogólny stan Twojego auta. Elementy starszych rocznikowo samochodów będą potrzebowały być wymieniane w krótszych odstępach czasu. Szczególną ostrożność powinny zachować osoby, które często jeżdżą oraz te, których pojazd był dłużej nieużywany. Bardziej precyzyjnej odpowiedzi na pytanie, kiedy wymienić układ rozrządu w samochodzie, udzieli Ci serwisant w autoryzowanym salonie lub zaufany, doświadczony mechanik. Niewątpliwie powinieneś udać się do warsztatu zawsze wtedy, kiedy zauważysz niepokojące objawy rozrządu działającego nieprawidłowo.

Wymiana rozrządu – cena i czas oczekiwania

Koszt wymiany rozrządu będzie zależał od wielu czynników, m.in. od zaawansowania i zabudowy silnika w samochodzie oraz zaawansowania samego rozrządu. W przypadku takich napraw, jak wymiana rozrządu, cena powinna odgrywać drugorzędne znaczenie. Jest to na tyle ważny układ, że na pierwszym miejscu zawsze należy postawić jakość elementów. Zakup pojedynczych części np. samego paska to wydatek rzędu od 50 do 300 zł. Pasek można wymienić samemu, jednak bezpieczniej zlecić to zadanie fachowcowi. Cena za tę usługę w przypadku starszych modeli samochodów z mało skomplikowanym dostępem do rozrządu to około 200 zł. Przy każdorazowej wymianie paska konieczne będzie również wymienienie oleju silnikowego, filtra oleju oraz płynu chłodniczego.

Jeśli jesteś właścicielem nowszego auta, sprawa nieco się komplikuje, ponieważ dostęp do rozrządu jest znacznie utrudniony. Konieczny może być demontaż przedniego pasa i dostanie się do tylnych części silnika. W tym przypadku cena za usługę wzrasta od 700 do paru tysięcy złotych. Montaż nowego paska to nie wszystko, o czym należy pamiętać. Cykliczna wymiana rozrządu powinna uwzględniać również pozostałe elementy tego mechanizmu, takie jak rolki, uszczelniacze i pompa wody. Nowe napinacze i pompa to wydatek w granicach od 400 do 1600 zł.

Czas oczekiwania na wykonanie usługi również zależy od tego, z jakim autem mamy do czynienia i co konkretnie podlega wymianie. Standardowa długość oczekiwania przy starszych modelach aut będzie wynosić około godziny, zaś na wymienienie wszystkich elementów rozrządu w nowszych pojazdach może Ci przyjść poczekać nawet około czterech godzin.

Charakterystyczne objawy rozrządu, który jest uszkodzony

W skład układu rozrządu wchodzi wiele elementów, takich jak:

  • rolki prowadzące,
  • napinacze,
  • pompa wody,
  • pasek lub łańcuch rozrządu.

Najczęściej awariom ulega pasek lub łańcuch, w zależności od tego, na które rozwiązanie zdecydował się konstruktor samochodu. Jeśli chodzi o pasek rozrządu objawy są dosyć ewidentne. Pojawia się głośne stukanie w czasie jazdy, będące efektem obijania się o siebie poszczególnych części. Dochodzi oni z okolic silnika. Ponadto, objawy rozrządu, który nie działa poprawnie, to również spadek osiągów silnika czy wzrost spalania. Warto jednak pamiętać, że w stu procentach pewną diagnozę problemu może postawić tylko specjalista.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.