Warsztat samochodowy kiedyś i dziś. Czy coś się zmieniło?

Warsztat samochodowy kiedyś i dziś. Czy coś się zmieniło?

0 przez

Może nie wszystkim, ale tym, którzy zaczynali przygodę z motoryzacją w Polsce w latach 80 XX wieku, warsztat samochodowy najczęściej kojarzy się z przeciętnym garażem, w którym jak dobrze poszło, był kanał, ale nie koniecznie a na ścianie wisiał przeterminowany kalendarz z półnagą Katarzyną Figurą.

Narzędzi było nie wiele, części też nie za dużo, a wiedza mechanika poparta była jedynie własnym doświadczeniem, a nie wykształceniem. Zazwyczaj naprawa dużego Fiata, czy Tarpana nie nastręczała większych problemów, bo to były proste konstrukcje, ale już taki Mercedes „beczka” to było prawdziwe wyzwanie. Większość warsztatów kompletnie nie radziła sobie z elektroniką, nie mówiąc już o komputerach. Z powodu panującego u nas ustroju i przyjaźni z blokiem wschodnim byliśmy w kwestach motoryzacyjnych mocno zacofani. Zachód w tamtych czasach dosłownie i w przenośni odjechał nam daleko w technologiczną przyszłość. Nie było to spowodowane brakiem chęci mechaników do rozwoju, lecz całkowitym brakiem dobrego wykształcenia, nie było się na czym uczyć i brakiem dostępu do nowoczesnych narzędzi i części. Prawie wszystko, czym dysponowaliśmy, pochodziło z prywatnego często nie do końca legalnego importu z zagranicy. 

Zaczyna być lepiej 

Na szczęście z początkiem lat 90 czasy się zmieniły i zaczęliśmy w Polsce powolną drogę w kierunku rozwoju prawdziwie nowoczesnej motoryzacji, a co za tym idzie w powstawaniu nowoczesnych warsztatów naprawy.  

Gdy w takim starym warsztacie trzeba było wyjąć z samochodu silnik, to wołało się kilku silnych chłopa, którzy przy pomocy rury, łańcucha i swoich mięśni wyciągali go na warsztat. Teraz mechanicy dysponują takimi wciągnikami elektrycznymi, przy pomocy których w bezpieczny sposób jedna osoba może wyjąć nawet ciężki zaawansowanych technicznie silnik na specjalny warsztatowy stół naprawczy. Pojawiły się pełne kompletne zestawy narzędzi, narzędzia specjalizowane i przede wszystkim systemy diagnostyczne umożliwiające szybkie i precyzyjne wykrycie usterki.

Jest naprawdę dobrze.

Dzięki coraz większej konkurencji właściciele warsztatów zaczęli też dbać o komfort samych klientów. Zamiast obskurnych drzwi z blachy falistej pojawiły się wielozadaniowe, profesjonalne bramy przemysłowe, często wyposażone w kurtyny paskowe, by samochodom i klientom nawet zimą było ciepło i przyjemnie. Mechanicy stosują rękawiczki, dodatkowe pokrowce na siedzenia i czyste kombinezony, by nie pobrudzić naprawianego auta. W poczekalniach klient ma dostęp do napojów sieci wi-fi, telewizji i podglądu na pracę mechaników. 

A może jednak nie koniecznie?

Można by powiedzieć, że wszystko, mimo początkowych trudności poszło dobrze, jednak niestety tak nie jest. Nadal można spotkać i to nie tylko na prowincji, obskurne, brudne warsztaciki z pordzewiałą bramą z blachy falistej i tym samym przeterminowanym kalendarzem z Katarzyną Figurą na ścianie. W których zdałoby się ten sam mechanik w brudnej koszuli z niedopałkiem w ustach, przyciąga do siebie ofiary jedynie niskimi cenami i pozorną kompetencją. 

A jednak jest dobrze

Jest naprawdę dobrze i w stosunkowo niedługim czasie zrobiliśmy ogromny postęp, a do naszych nowoczesnych warsztatów przyjeżdżają klienci z krajów zachodnich, które kiedyś były tak niedoścignionym wzorem. Mamy jednak wybór i to my portfelami głosujemy, który warsztat przetrwa i który model biznesu będzie się rozwijał.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.