Tryby parkingowe w kamerach samochodowych – jakie dają korzyści?

Tryby parkingowe w kamerach samochodowych – jakie dają korzyści?

0 przez

Czy zdarzyło się wam znaleźć na swoim zaparkowanym samochodzie rysę, otarcie lub poważniejsze uszkodzenie? Wielu kierowców odpowie twierdząco. Nie zawsze przecież mamy możliwość pozostawienia auta na strzeżonym parkingu, a i w takich miejscach zdarzają się przecież stłuczki. Pozostawiając samochód na postoju, nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich nieprzyjemności, jakie mogą mieć miejsce. To co można jednak zrobić, to zawczasu wyposażyć swój pojazd w kamerę z trybem parkingowym.

Tryb parkingowy to jedna z najistotniejszych dodatkowych funkcji, jakie może nam zaoferować kamera samochodowa. Obserwuje ona otoczenie naszego auta podczas postoju i uruchamia nagrywanie, gdy wyczuje wstrząs lub ruch w zasięgu widzenia obiektywu. W zależności od ceny kamery samochodowej, tryb parkingowy można podzielić na pasywny i aktywny.

Tryb pasywny

Tryb parkingowy pasywny spotyka się zwykle w wideorejestratorach z niższej półki cenowej. Taka kamera posiada wbudowany czujnik G-sensor (czujnik przeciążeń). Po wyłączeniu silnika wideojerestrator przechodzi w tryb czuwania, jednak G-Sensor jest cały czas aktywny i reaguje na wstrząsy, np. spowodowane uderzeniem czy nawet mocniejszym trzaśnięciem drzwi samochodu stojącego obok. Niektóre firmy, np. Mio, zaopatrują swoje kamery oddzielną regulacje czułości dla trybu parkingowego i oddzielna dla trybu jazdy, dzięki czemu podczas postoju czułość czujnika jest zwiększona. Gdy G-Sensor wykrywa wstrząs, po ok. 5 sekundach kamera wybudza się z trybu czuwania i rozpoczyna nagrywanie filmu. W pasywnym trybie parkingowym czuwanie G-Sensora, reakcja na wstrząs oraz nagrywanie odbywa się dzięki energii płynącej z baterii wbudowanej w kamerę. Oznacza to, że czas ten jest ograniczony pojemnością akumulatora i starczy na kilkanaście uruchomień.

Przykładem kamery, która posiada pasywny tryb parkingowy jest Mio MiVue C545. Oprócz tego wideorejestrator ten nagrywa w jakości Full HD 1080p przy 60 kl./s, posiada szeroki kąt widzenia 140o oraz tryb HDR. Wszystko to w atrakcyjnej cenie 399 zł.

Warto dodać, że podobnie jak wszystkie inne kamery Mio z trybem pasywnym, model MiVue C545 może także korzystać z aktywnego trybu parkingowego.

Tryb aktywny

Kamera z aktywnym trybem parkingowym do działania potrzebuje arapteru zasilania parkingowego z akumulatora pojazdu, niezależnego od pracy silnika w samochodzie. Takim adapterem jest zasilacz trybu parkingowego, np. Mio MiVue SmartBox III. Urządzenie to posiada zabezpieczenie przed jego rozładowaniem, a po wyłączeniu zapłonu wysyła sygnał do kamery o przejściu w tryb parkingowy. Zapobiega też rozładowaniu się akumulatora w aucie. Dzięki temu czas czuwania kamery ograniczony jest jedynie pojemnością akumulatora samochodu. Kamera z takim trybem posiada detekcję ruchu i wstrząsów z oddzielną, wielostopniową regulacją – dzięki temu nagrywanie awaryjne rozpoczyna się nawet 5 sekund przed zdarzeniem!

W tryb aktywny wyposażona jest przednia kamera w zestawie Mio MiVue C588T. Model ten nagrywa obraz w rozdzielczości Full HD 1080p i ostrzega kierowcę przed odcinkowym pomiarem prędkości i fotoradarach. Jej cena to 849 zł.

Tryb poklatkowy

Kolejnym trybem parkingowym, jaki możemy spotkać w kamerach samochodowych to timelapse, nazywany też trybem poklatkowym. Kamera w tym trybie wykonuje zdjęcie np. co 1 sekundę, niezależnie od zdarzeń, a następnie składa zdjęcia w film poklatkowy. Ma to na celu oszczędzenie przestrzeni na karcie pamięci, ale wiąże się z utratą szczegółów zdarzenia w porównaniu do pozostałych trybów parkingowych. W kamerach Mio tryb timelapse jest połączony z trybem aktywnym i zapisuje dodatkowo 20 sekund pliki ze zdarzeniami). Przykładem takiej kamery jest model Mio MiVue 886, która dodatkowo nagrywa obraz w rozdzielczości 4K, posiada tryb aktywnego HDR oraz sensor 1/1.8 i  rzeczywisty kąt widzenia wynoszący aż 160O. Jej cena to 1099 zł.

Powyższe kamery do 15 stycznia 2023 można kupić w promocyjnej cenie, dzięki trwającej akcji Cashback. Wystarczy zakupione urządzenie zarejestrować na https://www.miocashback.pl/cashback/ i odebrać zwrot do 350 zł!

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.