Tryby parkingowe w kamerach samochodowych – jakie dają korzyści?

Tryby parkingowe w kamerach samochodowych – jakie dają korzyści?

0 przez

Czy zdarzyło się wam znaleźć na swoim zaparkowanym samochodzie rysę, otarcie lub poważniejsze uszkodzenie? Wielu kierowców odpowie twierdząco. Nie zawsze przecież mamy możliwość pozostawienia auta na strzeżonym parkingu, a i w takich miejscach zdarzają się przecież stłuczki. Pozostawiając samochód na postoju, nie jesteśmy w stanie przewidzieć wszystkich nieprzyjemności, jakie mogą mieć miejsce. To co można jednak zrobić, to zawczasu wyposażyć swój pojazd w kamerę z trybem parkingowym.

Tryb parkingowy to jedna z najistotniejszych dodatkowych funkcji, jakie może nam zaoferować kamera samochodowa. Obserwuje ona otoczenie naszego auta podczas postoju i uruchamia nagrywanie, gdy wyczuje wstrząs lub ruch w zasięgu widzenia obiektywu. W zależności od ceny kamery samochodowej, tryb parkingowy można podzielić na pasywny i aktywny.

Tryb pasywny

Tryb parkingowy pasywny spotyka się zwykle w wideorejestratorach z niższej półki cenowej. Taka kamera posiada wbudowany czujnik G-sensor (czujnik przeciążeń). Po wyłączeniu silnika wideojerestrator przechodzi w tryb czuwania, jednak G-Sensor jest cały czas aktywny i reaguje na wstrząsy, np. spowodowane uderzeniem czy nawet mocniejszym trzaśnięciem drzwi samochodu stojącego obok. Niektóre firmy, np. Mio, zaopatrują swoje kamery oddzielną regulacje czułości dla trybu parkingowego i oddzielna dla trybu jazdy, dzięki czemu podczas postoju czułość czujnika jest zwiększona. Gdy G-Sensor wykrywa wstrząs, po ok. 5 sekundach kamera wybudza się z trybu czuwania i rozpoczyna nagrywanie filmu. W pasywnym trybie parkingowym czuwanie G-Sensora, reakcja na wstrząs oraz nagrywanie odbywa się dzięki energii płynącej z baterii wbudowanej w kamerę. Oznacza to, że czas ten jest ograniczony pojemnością akumulatora i starczy na kilkanaście uruchomień.

Przykładem kamery, która posiada pasywny tryb parkingowy jest Mio MiVue C545. Oprócz tego wideorejestrator ten nagrywa w jakości Full HD 1080p przy 60 kl./s, posiada szeroki kąt widzenia 140o oraz tryb HDR. Wszystko to w atrakcyjnej cenie 399 zł.

Warto dodać, że podobnie jak wszystkie inne kamery Mio z trybem pasywnym, model MiVue C545 może także korzystać z aktywnego trybu parkingowego.

Tryb aktywny

Kamera z aktywnym trybem parkingowym do działania potrzebuje arapteru zasilania parkingowego z akumulatora pojazdu, niezależnego od pracy silnika w samochodzie. Takim adapterem jest zasilacz trybu parkingowego, np. Mio MiVue SmartBox III. Urządzenie to posiada zabezpieczenie przed jego rozładowaniem, a po wyłączeniu zapłonu wysyła sygnał do kamery o przejściu w tryb parkingowy. Zapobiega też rozładowaniu się akumulatora w aucie. Dzięki temu czas czuwania kamery ograniczony jest jedynie pojemnością akumulatora samochodu. Kamera z takim trybem posiada detekcję ruchu i wstrząsów z oddzielną, wielostopniową regulacją – dzięki temu nagrywanie awaryjne rozpoczyna się nawet 5 sekund przed zdarzeniem!

W tryb aktywny wyposażona jest przednia kamera w zestawie Mio MiVue C588T. Model ten nagrywa obraz w rozdzielczości Full HD 1080p i ostrzega kierowcę przed odcinkowym pomiarem prędkości i fotoradarach. Jej cena to 849 zł.

Tryb poklatkowy

Kolejnym trybem parkingowym, jaki możemy spotkać w kamerach samochodowych to timelapse, nazywany też trybem poklatkowym. Kamera w tym trybie wykonuje zdjęcie np. co 1 sekundę, niezależnie od zdarzeń, a następnie składa zdjęcia w film poklatkowy. Ma to na celu oszczędzenie przestrzeni na karcie pamięci, ale wiąże się z utratą szczegółów zdarzenia w porównaniu do pozostałych trybów parkingowych. W kamerach Mio tryb timelapse jest połączony z trybem aktywnym i zapisuje dodatkowo 20 sekund pliki ze zdarzeniami). Przykładem takiej kamery jest model Mio MiVue 886, która dodatkowo nagrywa obraz w rozdzielczości 4K, posiada tryb aktywnego HDR oraz sensor 1/1.8 i  rzeczywisty kąt widzenia wynoszący aż 160O. Jej cena to 1099 zł.

Powyższe kamery do 15 stycznia 2023 można kupić w promocyjnej cenie, dzięki trwającej akcji Cashback. Wystarczy zakupione urządzenie zarejestrować na https://www.miocashback.pl/cashback/ i odebrać zwrot do 350 zł!

Warto wiedzieć

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.