Stanowcze „nie” dla używania telefonu za kółkiem, Policja i Yanosik apelują: kierowco „Łapki na kierownicę”!

Stanowcze „nie” dla używania telefonu za kółkiem, Policja i Yanosik apelują: kierowco „Łapki na kierownicę”!

0 przez

Już wkrótce ruszy kolejna ogólnopolska akcja Policji, Yanosika oraz Screen Network  – „Łapki na kierownicę”. Jej celem jest promowanie problematyki związanej z zagrożeniami, jakie niesie za sobą używanie telefonu w czasie kierowania pojazdem.

Co 4 wypadek drogowy jest spowodowany używaniem telefonu za kółkiem

Problem używania telefonów komórkowych przez kierowców wciąż rośnie. Smartfony obecnie są wyposażone w tyle aplikacji i możliwości, że często trudnym jest oderwać się od nich choćby na kilkadziesiąt minut. A używanie smartfona w czasie prowadzenia pojazdu jest wysoce niebezpieczne! Niestety wciąż nie wszyscy kierowcy zdają sobie z tego sprawę.

Europejskie badania wykazują, że aż 10% czasu za kierownicą kierowcy poświęcają na zadania drugorzędne, a 4% z nich korzysta z telefonu pisząc wiadomości lub dzwoniąc. Dane Instytutu Transportu Samochodowego, które bazują na policyjnych statystykach, informują, że co 4 wypadek w Polsce może być spowodowany używaniem telefonu komórkowego przez kierowcę.

– Rozmowy telefoniczne obejmują wiele czynności, takich jak wyszukanie kontaktu, wybranie numeru, odebranie połączenia i prowadzenie rozmowy – to wszystko powoduje rozproszenie, zarówno poznawcze, jak i słuchowe, wzrokowe i fizyczne – mówi Małgorzata Dąbrowska, Yanosik Telefonowanie w trakcie prowadzenia pojazdu powoduje odwrócenie wzroku od drogi, dłuższy czas reakcji, zwężenie pola widzenia, a także ryzyko opóźnienia konieczności hamowania. W konsekwencji może doprowadzić do wypadku – dodaje.

Średnio na 5 sekund zostaje rozproszona uwaga kierowcy, który odbiera telefon, a szansa na doprowadzenie do wypadku w tej samej sytuacji wzrasta 6-krotnie!

Używanie telefonu w czasie jazdy zmniejsza czas reakcji!

Wyliczenia ITS, które są zbliżone do oficjalnych statystyk Organizacji Narodów Zjednoczonych, wykazują, że nawet 90% wypadków na drogach powstaje w wyniku błędu kierowcy, który w porę nie dostrzegł zagrożenia i nie hamował na czas.

Oderwanie wzroku od drogi, nawet na 1 sekundę może spowodować, że kierowca nie zareaguje na czas. Zaledwie w 1 sekundę przy prędkości 100 km/h przejeżdża się aż 28 metrów! W ciągu 12 sekund wybiera się numer w kontaktach na swoim telefonie – w tym czasie można przejechać 330 metrów, przy prędkości 100 km/h.

Średni czas reakcji człowieka wynosi około 1 sekundy. Kierowca bardziej doświadczony reaguje szybciej, a z mniejszym stażem za kółkiem, znacznie wolniej. Do czasu reakcji trzeba jeszcze doliczyć moment uruchomienia układu hamulcowego, który trwa około 0,3 sekundy. Awaryjne hamowanie to 1,3 sekundy.

Przypominamy, że kierującemu pojazdem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku. W przypadku gdy złamie ten przepis grozi mu mandat w wysokości 500 zł oraz 12 punktów tzw. karnych.

– Mandat karny i naliczone punkty są dotkliwe dla kierujących ale najgorsze jest spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza przyczynienie się do wypadku, w którym ktoś ginie albo odnosi obrażenia i to tylko dlatego że kierowca patrzył w wyświetlacz telefonu. Należy pamiętać, że telefon zajmuje nie tylko ręce kierowcy, ale przede wszystkim ogranicza świadomość i w znaczący sposób wpływa na percepcję, a wtedy łatwo może dojść do tragedii – przestrzega nadkom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. 

„Łapki na kierownicę” – wspólna akcja Policji i Yanosika

Już 22 marca wystartuje akcja edukacyjna dla polskich kierowców: „Łapki na kierownicę”, którą organizuje Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji przy współpracy i Yanosika i firmy Screen Network S.A. Partnerem technologicznym akcji jest również Primesoft.pl – dostawca kompleksowych rozwiązań klasy Enterprise w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem.  Działania potrwają do 31 marca 2023 roku. 

Celem akcji jest uświadomienie polskich kierowców, jakie zagrożenia niesie za sobą używanie telefonu komórkowego, trzymanego w ręku, w czasie prowadzenia pojazdu.

W ramach akcji „Łapki na kierownicę” wszyscy użytkownicy Yanosika będą mogli wziąć udział w specjalnym quizie, który zostanie udostępniony w naszej aplikacji i zdobyć dedykowany certyfikat za 100% wiedzę na temat zagrożeń, które może powodować używanie telefonu podczas prowadzenia samochodu – mówi Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

W trakcie działań kierowcy będą mieli również dostęp do różnych materiałów informacyjnych na temat używania telefonu podczas prowadzenia pojazdu.

Warto wiedzieć

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.