Stanowcze „nie” dla używania telefonu za kółkiem, Policja i Yanosik apelują: kierowco „Łapki na kierownicę”!

Stanowcze „nie” dla używania telefonu za kółkiem, Policja i Yanosik apelują: kierowco „Łapki na kierownicę”!

0 przez

Już wkrótce ruszy kolejna ogólnopolska akcja Policji, Yanosika oraz Screen Network  – „Łapki na kierownicę”. Jej celem jest promowanie problematyki związanej z zagrożeniami, jakie niesie za sobą używanie telefonu w czasie kierowania pojazdem.

Co 4 wypadek drogowy jest spowodowany używaniem telefonu za kółkiem

Problem używania telefonów komórkowych przez kierowców wciąż rośnie. Smartfony obecnie są wyposażone w tyle aplikacji i możliwości, że często trudnym jest oderwać się od nich choćby na kilkadziesiąt minut. A używanie smartfona w czasie prowadzenia pojazdu jest wysoce niebezpieczne! Niestety wciąż nie wszyscy kierowcy zdają sobie z tego sprawę.

Europejskie badania wykazują, że aż 10% czasu za kierownicą kierowcy poświęcają na zadania drugorzędne, a 4% z nich korzysta z telefonu pisząc wiadomości lub dzwoniąc. Dane Instytutu Transportu Samochodowego, które bazują na policyjnych statystykach, informują, że co 4 wypadek w Polsce może być spowodowany używaniem telefonu komórkowego przez kierowcę.

– Rozmowy telefoniczne obejmują wiele czynności, takich jak wyszukanie kontaktu, wybranie numeru, odebranie połączenia i prowadzenie rozmowy – to wszystko powoduje rozproszenie, zarówno poznawcze, jak i słuchowe, wzrokowe i fizyczne – mówi Małgorzata Dąbrowska, Yanosik Telefonowanie w trakcie prowadzenia pojazdu powoduje odwrócenie wzroku od drogi, dłuższy czas reakcji, zwężenie pola widzenia, a także ryzyko opóźnienia konieczności hamowania. W konsekwencji może doprowadzić do wypadku – dodaje.

Średnio na 5 sekund zostaje rozproszona uwaga kierowcy, który odbiera telefon, a szansa na doprowadzenie do wypadku w tej samej sytuacji wzrasta 6-krotnie!

Używanie telefonu w czasie jazdy zmniejsza czas reakcji!

Wyliczenia ITS, które są zbliżone do oficjalnych statystyk Organizacji Narodów Zjednoczonych, wykazują, że nawet 90% wypadków na drogach powstaje w wyniku błędu kierowcy, który w porę nie dostrzegł zagrożenia i nie hamował na czas.

Oderwanie wzroku od drogi, nawet na 1 sekundę może spowodować, że kierowca nie zareaguje na czas. Zaledwie w 1 sekundę przy prędkości 100 km/h przejeżdża się aż 28 metrów! W ciągu 12 sekund wybiera się numer w kontaktach na swoim telefonie – w tym czasie można przejechać 330 metrów, przy prędkości 100 km/h.

Średni czas reakcji człowieka wynosi około 1 sekundy. Kierowca bardziej doświadczony reaguje szybciej, a z mniejszym stażem za kółkiem, znacznie wolniej. Do czasu reakcji trzeba jeszcze doliczyć moment uruchomienia układu hamulcowego, który trwa około 0,3 sekundy. Awaryjne hamowanie to 1,3 sekundy.

Przypominamy, że kierującemu pojazdem zabrania się korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku. W przypadku gdy złamie ten przepis grozi mu mandat w wysokości 500 zł oraz 12 punktów tzw. karnych.

– Mandat karny i naliczone punkty są dotkliwe dla kierujących ale najgorsze jest spowodowanie zagrożenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, zwłaszcza przyczynienie się do wypadku, w którym ktoś ginie albo odnosi obrażenia i to tylko dlatego że kierowca patrzył w wyświetlacz telefonu. Należy pamiętać, że telefon zajmuje nie tylko ręce kierowcy, ale przede wszystkim ogranicza świadomość i w znaczący sposób wpływa na percepcję, a wtedy łatwo może dojść do tragedii – przestrzega nadkom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji. 

„Łapki na kierownicę” – wspólna akcja Policji i Yanosika

Już 22 marca wystartuje akcja edukacyjna dla polskich kierowców: „Łapki na kierownicę”, którą organizuje Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji przy współpracy i Yanosika i firmy Screen Network S.A. Partnerem technologicznym akcji jest również Primesoft.pl – dostawca kompleksowych rozwiązań klasy Enterprise w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem.  Działania potrwają do 31 marca 2023 roku. 

Celem akcji jest uświadomienie polskich kierowców, jakie zagrożenia niesie za sobą używanie telefonu komórkowego, trzymanego w ręku, w czasie prowadzenia pojazdu.

W ramach akcji „Łapki na kierownicę” wszyscy użytkownicy Yanosika będą mogli wziąć udział w specjalnym quizie, który zostanie udostępniony w naszej aplikacji i zdobyć dedykowany certyfikat za 100% wiedzę na temat zagrożeń, które może powodować używanie telefonu podczas prowadzenia samochodu – mówi Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

W trakcie działań kierowcy będą mieli również dostęp do różnych materiałów informacyjnych na temat używania telefonu podczas prowadzenia pojazdu.

Warto wiedzieć

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.