Polska wyżej w europejskim rankingu bezpieczeństwa drogowego
W 2011 r. Polska miała najwyższy wskaźnik zgonów drogowych na milion mieszkańców w Europie (110,1). Z kolei w 2020 r. wynosił 65,6. Jednak w 2021 r. udało się go zmniejszyć do 59,6. Dzięki temu nasz kraj zajął 26 miejsce na 31 państw uwzględnionych w rankingu przygotowanym przez Europejską Radę Bezpieczeństwa Transportu (ETSC).
Częściowo poprawę poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach potwierdzają również policyjne statystyki, do których dotarli eksperci porównywarki rankomat.pl. W pierwszych trzech kwartałach 2022 r. spadła liczba wypadków oraz zabitych i rannych w nich osób w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku. Niepokoić może jednak wzrost kierowców złapanych pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających.
Awans Polski na 26 miejsce w europejskim rankingu bezpieczeństwa drogowego
W 2021 r. Polska zajęła 26 miejsce wśród 31 państw uwzględnionych w raporcie Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu (ETSC) pod względem zgonów drogowych na milion mieszkańców (59,6). Nasz kraj wyprzedził Chorwację (72,3), Serbię (75,8), Łotwę (77,6), Bułgarię (81,1) i Rumunię (92,7). Z kolei pierwszą lokatę w zestawieniu zajęła Norwegia (14,8), a podium uzupełniły Malta (17,4) i Szwecja (18,5).
Z raportu wynika również, że bezpieczeństwo na polskich drogach w ciągu ostatnich dziesięciu lat znacznie się poprawiło. W 2011 r. Polska pod względem liczby zgonów na milion mieszkańców (110,1) zajęła ostatnie miejsce w rankingu. W 2020 r. zostaliśmy sklasyfikowani na 28 miejscu spośród 32 krajów z wynikiem 65,6. Natomiast w 2021 r. wyprzedziliśmy w zestawieniu pięć państw.
Spadek liczby wypadków, zabitych i rannych na polskich drogach
Częściowo poprawę stanu bezpieczeństwa na polskich drogach potwierdzają również policyjne statystyki. Z danych udostępnionych porównywarce rankomat.pl przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że w trzech kwartałach 2022 r. spadła liczba wypadków (16 461), zabitych (1409) i rannych (19 119) w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku (odpowiednio 16 785, 1642 i 19 543).
Jednocześnie niepokoić może wzrost liczby kierowców złapanych pod wpływem alkoholu lub innych środków odurzających, których w pierwszych trzech kwartałach 2022 r. było 79 068. To o 3145 więcej w porównaniu do tego samego okresu ubiegłego roku (75 923).
Wzrost stawek mandatów odczuwalny dla portfeli kierowców
Na zwiększenie poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach duży wpływ może mieć znaczne zaostrzenie przepisów. Od 1 stycznia 2022 r. dziesięciokrotnie wzrosła maksymalna wysokość mandatu z 500 do 5000 zł, a sześciokrotnie grzywny nakładanej przez sąd z 5000 do 30 000 zł. Ponadto we wrześniu wzrosła również maksymalna liczba punktów karnych za jedno wykroczenie drogowe z 10 do 15.
– Nie tylko znaczna podwyżka stawek mandatów może być bardzo odczuwalna dla portfeli kierowców często łamiących przepisy drogowe. W czerwcu 2022 r. towarzystwa ubezpieczeniowe otrzymały dostęp do bazy Centralnej Ewidencji Kierowców i Pojazdów (CEPiK). Dzięki temu ubezpieczyciele mogą uzyskać informacje o mandatach i punktach karnych zgromadzonych przez właściciela samochodu, co może przyczynić się do podwyższenia składki OC – wyjaśnia Kamil Sztandera, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w porównywarce rankomat.pl.