Lamborghini Revuelto – pierwsza supersportowa hybryda V12 od Lamborghini

Lamborghini Revuelto – pierwsza supersportowa hybryda V12 od Lamborghini

0 przez

W 60. rocznicę powstania marki Automobili Lamborghini zaprezentowano nowy model. Revuelto to pierwszy supersportowy samochód hybrydowy marki z silnikiem V12 typu plug-in HPEV (ang. High Performance Electric Vehicle). Definiuje on na nowo pojęcie osiągów, sportowego charakteru i przyjemności z jazdy, dzięki nowatorskiej i bezprecedensowej architekturze, odzwierciedlającej innowacyjność projektu, w tym wydajną aerodynamikę oraz zaawansowaną koncepcję ramy wykonanej z włókna węglowego.

Unikalny projekt stanowi kolejny etap ewolucji sportowych pojazdów. Samochód wyróżnia unikatowa moc 1015 KM wykrzesana z całkowicie nowego 12-cylindrowego silnika wolnossącego wspomaganego trzema jednostkami elektrycznymi.

Revuelto to kamień milowy w historii Lamborghini i ważny filar naszej strategii elektryfikacji “Direzione Cor Tauri”. To wyjątkowy i innowacyjny samochód, ale jednocześnie wierny naszemu DNA. V12 jest kultowym symbolem naszego supersportowego dziedzictwa i historii. Revuelto powstało, aby przełamywać schematy, łącząc nowy 12-cylindrowy silnik z technologią hybrydową. Co ważne, nasz model tworzy idealną równowagę między dostarczaniem emocji, których pragną nasi klienci, a koniecznością redukcji emisji – mówi Stephan Winkelmann, prezes i dyrektor generalny Lamborghini.

Technologia i osiągi

Włókno węglowe, wytwarzane w fabryce Sant’Agata Bolognese, jest głównym elementem konstrukcyjnym Lamborghini Revuelto, stosowanym nie tylko w kadłubie i ramie, ale także we wszystkich elementach nadwozia, z wyjątkiem drzwi i zderzaków. Szerokie zastosowanie lekkich i wytrzymałych materiałów w połączeniu z potężną mocą silnika przyczyniło się do osiągnięcia najlepszego stosunku masy do mocy w historii marki Lamborghini – 1,75 kg/CV.

Revuelto to również kwintesencja nowoczesnych technologii, które pozwalają osiągać szczytowe prędkości w segmencie supersamochodów. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h to zaledwie 2,5 sekundy, a od 0 do 200 km/h zajmuje mniej niż 7 sekund. Prędkość maksymalna to aż 350 km/h. Te oszałamiające wartości uzyskano dzięki wprowadzeniu elektrycznego wektorowania momentu obrotowego oraz napędu na cztery koła dostępnego również w trybie w pełni elektrycznym. Wszystko to sprawia, że supersportowe Revuelto jest idealnym samochodem torowym, jak też kompanem codziennej jazdy.

Za sprawą Revuelto przenosimy doświadczenie prowadzenia Lamborghini na wyższy poziom. Model ten robi znaczący krok naprzód w zakresie reaktywności i responsywności, aby zapewnić najbardziej emocjonującą i naturalną jazdę w każdym środowisku. Revuelto to samochód o najwyższych osiągach, który jednocześnie zapewnia wyjątkowe emocje z jazdy – powiedział Rouven Mohr, dyrektor techniczny Lamborghini.

Unikatowy projekt

Nowy model to również nowy język stylistyczny marki Lamborghini, spójny z jej ekskluzywnym DNA  i innymi legendarnymi modelami włoskiego producenta. Najnowszy supersamochód z Sant’Agata to też olbrzymi skok w designie karoserii i wnętrza, nawiązujący do ikon motoryzacji – prototypu Countacha z 1971 roku, Lamborghini V12, modelu Diablo i Murciélago.

Wyjątkowa i rozpoznawalna sygnatura świetlna w kształcie litery Y jest istotna w nowej erze naszego najbardziej kultowego flagowego samochodu, a wnętrze stanowi ogromny krok w definiowaniu nowego kierunku projektowania Lamborghini. Nasza filozofia „poczuj się jak pilot” jest żywa i widoczna w każdym szczególe – kierowca i pasażer są głęboko zintegrowani z bardzo lekką deską rozdzielczą i konsolą środkową w kształcie litery Y. Revuelto zapewnia wrażenia z jazdy samochodem wyścigowym i jednocześnie równowagę między cyfrowymi i fizycznymi elementami sterującymi – mówi Mitja Borkert, szef działu projektowania Lamborghini.

Wraz z Revuelto Lamborghini zapoczątkowało nowy język projektowania, który dostosowuje się do wyzwań związanych z elektryfikacją marki i zapowiada kształty i proporcje supersportowych samochodów najbliższej przyszłości. Projekt inspirowany jest elementami lotniczymi, charakteryzującymi się wyrzeźbionymi powierzchniami otoczonymi dwiema liniami, które zaczynają się od przodu i obejmują kabinę i silnik, zwężając się w dół do sześciokątnych rur wydechowych.

Jednym z kluczowych elementów nadwozia jest nowe aktywne, tylne skrzydło, stworzone w celu zapewnienia najlepszych osiągów w każdych warunkach. Za aerodynamikę odpowiada także dyfuzor, odprowadzając strumień powietrza z podwozia za pośrednictwem zróżnicowanego systemu kanałów między częścią środkową o małym nachyleniu. Pionierskie rozwiązania umożliwiły Revuelto zwiększenie obciążenia aerodynamicznego z przodu o 33% i 74% z tyłu (w porównaniu do modelu Aventador Ultimae).

“Monofusolage”

Nowy model z Sant’aAgata opiera się na podwoziu inspirowanym aeronautyką, nazwanym „monofuselage”. Oprócz nadwozia typu monocoque wykonanego w całości z multitechnologicznego włókna węglowego, posiada przednią konstrukcję z kutych kompozytów i specjalnego materiału wykonanego z krótkich włókien węglowych nasączonych żywicą. Technologia ta została opatentowana i wykorzystana przez Lamborghini już w 2008 roku. Revuelto jest też pierwszym supersportowym samochodem wyposażonym w konstrukcję przednią wykonaną w 100% z włókna węglowego. Dzięki temu jest o 10% lżejszy niż podwozie Aventadora, a przednia rama jest o 20% lżejsza niż jego aluminiowy poprzednik. Sztywność skrętna również została poprawiona do wartości 40 000 Nm/°, co oznacza wzrost o 25% w porównaniu z Aventadorem.

Układ napędowy

Revuelto prezentuje niespotykany dotąd układ napędowy bazujący na architekturze hybrydowej. Zupełnie nowy, wolnossący silnik V12 o pojemności 6,5-litrowy (najlżejszy i najmocniejszy 12-cylindrowiec wyprodukowany przez Lamborghini) montowany centralnie jest uzupełniony trzema silnikami elektrycznymi, z których jeden jest zintegrowany z nową dwusprzęgłową, ośmiobiegową skrzynią biegów umieszczoną poprzecznie za silnikiem. W tunelu transmisyjnym znajduje się dodatkowy akumulator litowo-jonowy o pojemności 3,8 kWh, który zasila silniki elektryczne, zwiększające moc przy niskich prędkościach obrotach, a także umożliwiające jazdę w trybie zeroemisyjnym, redukując przy tym całkowitą emisję CO2 o 30% w porównaniu z Aventadorem Ultimae.

Jednostka Superquadro V12 generuje moc 825 KM przy 9250 obr./min. i wspomagana jest jednostką elektryczną, zespoloną ze skrzynią, o mocy 150 KM. Revuelto jest dodatkowo wyposażony w dwie przednie jednostki elektryczne, które napędzają samochód, również na biegu wstecznym. Dzięki temu może poruszać się z napędem na cztery koła w trybie zeroemisyjnym. W efekcie moc całego układu napędowego to 1015 KM.

Wydajność bezemisyjna i moc wrażeń z jazdy

Układ hybrydowy wyposażony jest w akumulator trakcyjny o pojemności 3,8 kWh. Gdy poziom energii spadnie w nim do zera, można go naładować zarówno zwykłym prądem z domowego gniazdka, jak i prądem stałym o mocy do 7 kW. Pełne ładowanie trwa zaledwie 30 minut. W hybrydowym Lamborghini można również uzupełniać energię za pośrednictwem hamowania rekuperacyjnego lub bezpośrednio z silnika V12 – w zaledwie sześć minut.

Wraz z innowacyjnym układem napędowym debiutują trzy nowe, dedykowane tryby jazdy, m.in.: Recharge, Hybrid i Performance, które można łączyć z trybami Città (City), Strada, Sport i Corsa, wybieranymi za pomocą dwóch tarcz umieszczonych na kierownicy. W sumie Revuelto wyposażono w 13 dynamicznych ustawień, które podkreślają różne osobowości i potencjał modelu..

Dedykowane opony

W celu zapewnienia doskonałych osiągów przy dużych prędkościach, znakomitej precyzji kierowania oraz wyjątkowej przyczepności na suchych i mokrych nawierzchniach, specjalnie dla modelu Lamborghini Revuelto, firma Bridgestone opracowała opony Potenza Sport. Wysokowydajne ogumienie klasy premium dostępne jest w wersji: 265/35 ZRF20 na przednią oś i 345/30 ZRF21 na oś tylną, a także w rozmiarach: 265/30 ZRF21 z przodu i 355/25 ZRF22 z tyłu. Oba warianty wyposażone są w technologię run-flat. Na potrzeby jazdy torowej Revuelto oferuje także, wykonane na zamówienie, opony Bridgestone Potenza Race oraz Bridgestone Blizzak LM005 do użytku zimowego.

Infotainment i ADAS

Revuelto wyposażono także nowy system interfejsu człowiek-maszyna (HMI), składający się z trzech wyświetlaczy: zestawu wskaźników o przekątnej 12,3-cala, wyświetlacza centralnego o przekątnej 8,4-cala oraz dodatkowo wyświetlacza o przekątnej 9,1-cala. W samochodzie zainmplementowano też zaawansowany system informacyjno-rozrywkowy i całkowicie przeprojektowany układ nawigacji. W rozbudowanym pakiecie elektronicznych asystentów jazdy znajduje się m.in. Amazon Alexa, która umożliwia dostęp do funkcji sterowania pojazdem, takich jak klimatyzacja, nawigacja i multimedia za pomocą poleceń głosowych. Korzystając z aplikacji mobilnej Lamborghini Unica, właściciel może na bieżąco monitorować stan samochodu, w tym poziom paliwa i naładowania akumulatora, zasięg elektryczny i jego dokładną pozycję po zaparkowaniu. Aplikacja Unica pozwala również na szereg zdalnych operacji, takich jak blokowanie i otwieranie drzwi, włączenie klaksonu czy włączenie świateł samochodu. Niektóre funkcje dostępne również z Apple Watch.

Lamborghini Revuelto także po raz pierwszy prezentuje kompletny system ADAS (Advanced Driver Assistance System), który obejmuje zaawansowane funkcje poprawiające bezpieczeństwo i codzienną jazdę, dzięki rozbudowanemu systemowi kamer, radarów i czujników. Pakiet zawiera Active Lane Departure Warning (ALDW), który monitoruje pas ruchu i koryguje tor jazdy, jeśli kierowca nieumyślnie przekroczy linię. Z kolei system (LCW) monitoruje martwe punkty pojazdu i ostrzega kierowcę przed niebezpieczeństwem podczas zmiany pasa ruchu. Adaptacyjny tempomat (ACC) reguluje prędkość samochodu i odległość od poprzedzającego pojazdu, autonomicznie przyspieszając lub hamując.

W celu łatwiejszego i bezpieczniejszego manewrowania, Revuelto wyposażono w system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA), zaś w trakcie cofania system ostrzega kierowcę o przeszkodach znajdujących się za autem, a w razie nieuchronnej kolizji wyhamuje pojazd.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.