Jak wyglądała tegoroczna majówka na polskich drogach?

Jak wyglądała tegoroczna majówka na polskich drogach?

0 przez

Długi weekend majowy zwykle zachęca do wyjazdu na urlop w różne obszary naszego kraju. W tym roku biorąc 1 dzień wolnego w pracy można było wybrać się na pięciodniowy wypoczynek, z czego wielu polskich kierowców skorzystało. Dokąd najchętniej w tym roku jechali Polacy na majówkę? Z których miast wyjeżdżano najczęściej? Eksperci z zespołu Yanosik przygotowali raport podsumowujący długi weekend majowy.

Kierowcy byli aktywni w czasie tegorocznej majówki

Już w piątek 28 kwietnia wielu zmotoryzowanych odliczało ostatnie minuty w pracy, aby rozpocząć długi weekend majowy. Niektórzy decydowali się na wyjazd urlopowy w tym dniu, co pokazują m.in. statystyki ekspertów z aplikacji Yanosik.

W piątek 28 kwietnia odnotowali wzrost średniej liczby przejechanych kilometrów przez użytkowników aplikacji o 21%, a także 13% przyrost ich aktywności, w porównaniu do zwykłego roboczego dnia.

Najbardziej aktywnym dniem okazała się jednak sobota 29 kwietnia, która sprzyjała wyjazdom na długi weekend majowy już od samego rana.

W czasie tegorocznej majówki odnotowaliśmy największy przyrost średniej liczby aktywnych użytkowników już na jej początku. Najaktywniejszym dniem okazała się sobota 29 kwietnia, w czasie której kierowcy przejechali największą liczbę kilometrów, a także najchętniej korzystali z naszej aplikacji – informuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Właśnie w sobotę kierowcy korzystający z aplikacji Yanosik przejechali ponad 61 mln km, osiągając średni dystans per użytkownik 110 km.

Średni dystans pokonywany przez jednego użytkownika aplikacji Yanosik, w tegoroczną sobotę poprzedzającą długi weekend majowy, był większy niż w ubiegłym roku.

Kierowcy nie wybierali się daleko w czasie tej majówki

Zespół ekspertów Yanosika sprawdził również długość tras pokonywanych przez kierowców w czasie tegorocznego weekendu majowego. Zgodnie z danymi najczęściej podróżowano na odcinkach do 50 km, a także od 50 do 200 km.

Popularność podróży samochodem na krótkich odcinkach dróg, przy wsparciu Yanosika w czasie majówki, jest podyktowana zarówno chęcią bycia na bieżąco ze wszystkimi zdarzeniami z trasy, jak również wiedzą na temat miejsc przeprowadzanych kontroli policji, których jest znacznie więcej w czasie długiego weekendu majowego. Niektórzy zmotoryzowani korzystają z naszej aplikacji wybierając się na grilla do znajomych lub do miejsca wypoczynku po raz pierwszy, Yanosik pomaga im trafić bezpiecznie do wybranego miejsca, bez błądzenia po okolicy – mówi Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Kierowcy chętnie korzystali ze wsparcia Yanosika w trasie, co potwierdzają dane podsumowujące czas spędzony z aplikacją.

Łączny czas używania aplikacji przez zmotoryzowanych Polaków wyniósł w szczytowym punkcie nawet 1 421 109 godzin. Średni czas korzystania z aplikacji w minutach w piątek 28 kwietnia wyniósł 141 minut, a w sobotę 29 kwietnia 132 minuty.

Czy było bezpiecznie na drogach?

W pierwszej części długiego weekendu majowego (od 28 kwietnia do 3 maja) policja odnotowała 306 wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 26 osób, a 353 zostały ranne. Zatrzymano również ponad 1 800 nietrzeźwych kierowców.

Według danych z aplikacji Yanosik najwięcej wypadków jej użytkownicy zgłaszali w sobotę 29 kwietnia. W tym dniu w systemie odnotowano przyrost zgłoszeń o ponad 46%.

Również tego dnia w aplikacji Yanosik kierowcy znacznie częściej zgłaszali kontrole policji na swoich trasach. Eksperci odnotowali w systemie wzrost zgłoszeń o 21,1%. Nie był to jednak najbardziej aktywny dzień funkcjonariuszy policji na drogach, których zarejestrowali kierowcy korzystający z Yanosika. 2 maja liczba zgłoszeń kontroli policji wzrosła o 22,7%, w porównaniu do przeciętnego dnia, a 3 maja o 24,3%.

Sprawdziliśmy również średnie prędkości jazdy kierowców korzystających z Yanosika w obszarze zabudowanym i niezabudowanym w okresie od 28 kwietnia do 3 maja. Według naszych danych wszystko odbywało się przepisowo – średnia prędkość jazdy w terenie zabudowanym utrzymała się na poziomie 42 km/h, a poza nim na poziomie 83 km/h – mówi Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Dokąd najchętniej wyjeżdżali kierowcy na tegoroczną majówkę w Polsce?

Podczas długiego weekendu majowego Polacy najchętniej kierują się w stronę górskich obszarów naszego kraju. Powodem jest choćby niepewna pogoda, która nad morzem znacznie psułaby plany, a w górach może sprzyjać pieszym wycieczkom. W tym roku nie było inaczej.

­Według naszych ubiegłorocznych danych, podsumowujących długi weekend majowy, najchętniej wybieranymi powiatami były: tatrzański, nowodworski, jeleniogórski, mrągowski i gryficki. W tym roku sytuacja delikatnie się zmieniła, na pierwszym miejscu wciąż pozostał powiat tatrzański, ale na drugim pojawił się jednak jeleniogórski. Tym samym trzecie miejsce zostało zajęte przez powiat nowodworski, a dalej najchętniej wybieranymi obszarami wypoczynkowymi były powiaty leski i kamieński – komentuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Dane z aplikacji Yanosik wykazują, że w tym roku powiaty nadmorskie cieszyły się znacznie mniejszym zainteresowaniem, w porównaniu do ubiegłego roku. Tegoroczne zestawienie pokazuje, że w powiecie kamieńskim, w którym znajduje się Kamień Pomorski, Dziwnów czy Międzyzdroje, odnotowano 397% przyrost przyjazdów. Z kolei w ubiegłym roku w powiecie gryfickim odnotowano 662% przyrost przyjazdów, a w kamieńskim 519%.

Skąd najchętniej wyjeżdżano w tym roku na majówkę?

Zespół ekspertów Yanosik sprawdził również, z których polskich miast najchętniej wyjeżdżali kierowcy w tym roku na długi weekend majowy. Na pierwszym miejscu znalazła się Warszawa, na drugim Poznań, a na trzecim Katowice.

W ubiegłorocznym zestawieniu również najchętniej wyjeżdżano ze stolicy Polski, ale na drugim miejscu zestawienia znalazły się Siemianowice Śląskie, a dalej Chorzów i Poznań.

Tegoroczna majówka sprzyjała wyjazdom na dłuższe wakacje, zwłaszcza dzięki możliwości wydłużenia swojego urlopu do 9 dni. Polscy kierowcy w pierwszej części długiego weekendu majowego byli aktywni i chętnie wybierali się na kilkudziesięciokilometrowe wycieczki, korzystając ze wsparcia Yanosika w trasie.

W tym roku, w pierwszej części majówki, ponownie najchętniej wybierano się w obszar powiatu tatrzańskiego celem górskich wędrówek. Chętnie odwiedzano również powiaty jeleniogórski, nowodworski i leski. Znacznie mniej chętnie obierano na kierunek urlopu polskie morze. Amatorzy spacerów po plaży, w tym roku wybierali się do powiatu kamieńskiego.

Warto wiedzieć

W ostatniej dekadzie Polski przemysł motoryzacyjny odnotował 100% wzrost mierzony produkcją sprzedaną. Ten niebagatelny sukces, czyniący motoryzację drugim największym sektorem przemysłowym w Polsce (10,1% udziału), nie jest kwestią przypadku, ale rezultatem konsekwentnej pracy przedsiębiorców oraz atrakcyjności inwestycyjnej kraju.

Zarówno w wymiarze liczb bezwzględnych, jak również w ujęciu jakościowym Polska w tej części Europy to kraj o największej liczbie osób w wieku produkcyjnym posiadających solidne wykształcenie techniczne, zarówno na poziomie średnim jak i wyższym. 1,4 mln studentów, z czego ponad 300 tys. na kierunkach inżynierskich stanowi potencjał, który przekłada się bezpośrednio na znakomite wyniki finansowe oraz jakościowe firm inwestujących w Polsce.

Aspekt wielkości kraju, jego zróżnicowania regionalnego i dostępu do zasobów kadrowych jest szczególną przewagą Polski w regionie Europy Centralnej w czasie kiedy walka o talenty przekłada się bezpośrednio na możliwość dalszego rozwoju firm motoryzacyjnych.

Warto zauważyć, iż wydajność pracy na jednego zatrudnionego w sektorze motoryzacyjnym w Polsce wyniosła w 2016 r. 770,9 tys. PLN, co pozycjonuje motoryzację wśród najbardziej wydajnych sektorów przemysłu przetwórczego.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.