Jak wyglądała tegoroczna majówka na polskich drogach?

Jak wyglądała tegoroczna majówka na polskich drogach?

0 przez

Długi weekend majowy zwykle zachęca do wyjazdu na urlop w różne obszary naszego kraju. W tym roku biorąc 1 dzień wolnego w pracy można było wybrać się na pięciodniowy wypoczynek, z czego wielu polskich kierowców skorzystało. Dokąd najchętniej w tym roku jechali Polacy na majówkę? Z których miast wyjeżdżano najczęściej? Eksperci z zespołu Yanosik przygotowali raport podsumowujący długi weekend majowy.

Kierowcy byli aktywni w czasie tegorocznej majówki

Już w piątek 28 kwietnia wielu zmotoryzowanych odliczało ostatnie minuty w pracy, aby rozpocząć długi weekend majowy. Niektórzy decydowali się na wyjazd urlopowy w tym dniu, co pokazują m.in. statystyki ekspertów z aplikacji Yanosik.

W piątek 28 kwietnia odnotowali wzrost średniej liczby przejechanych kilometrów przez użytkowników aplikacji o 21%, a także 13% przyrost ich aktywności, w porównaniu do zwykłego roboczego dnia.

Najbardziej aktywnym dniem okazała się jednak sobota 29 kwietnia, która sprzyjała wyjazdom na długi weekend majowy już od samego rana.

W czasie tegorocznej majówki odnotowaliśmy największy przyrost średniej liczby aktywnych użytkowników już na jej początku. Najaktywniejszym dniem okazała się sobota 29 kwietnia, w czasie której kierowcy przejechali największą liczbę kilometrów, a także najchętniej korzystali z naszej aplikacji – informuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Właśnie w sobotę kierowcy korzystający z aplikacji Yanosik przejechali ponad 61 mln km, osiągając średni dystans per użytkownik 110 km.

Średni dystans pokonywany przez jednego użytkownika aplikacji Yanosik, w tegoroczną sobotę poprzedzającą długi weekend majowy, był większy niż w ubiegłym roku.

Kierowcy nie wybierali się daleko w czasie tej majówki

Zespół ekspertów Yanosika sprawdził również długość tras pokonywanych przez kierowców w czasie tegorocznego weekendu majowego. Zgodnie z danymi najczęściej podróżowano na odcinkach do 50 km, a także od 50 do 200 km.

Popularność podróży samochodem na krótkich odcinkach dróg, przy wsparciu Yanosika w czasie majówki, jest podyktowana zarówno chęcią bycia na bieżąco ze wszystkimi zdarzeniami z trasy, jak również wiedzą na temat miejsc przeprowadzanych kontroli policji, których jest znacznie więcej w czasie długiego weekendu majowego. Niektórzy zmotoryzowani korzystają z naszej aplikacji wybierając się na grilla do znajomych lub do miejsca wypoczynku po raz pierwszy, Yanosik pomaga im trafić bezpiecznie do wybranego miejsca, bez błądzenia po okolicy – mówi Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Kierowcy chętnie korzystali ze wsparcia Yanosika w trasie, co potwierdzają dane podsumowujące czas spędzony z aplikacją.

Łączny czas używania aplikacji przez zmotoryzowanych Polaków wyniósł w szczytowym punkcie nawet 1 421 109 godzin. Średni czas korzystania z aplikacji w minutach w piątek 28 kwietnia wyniósł 141 minut, a w sobotę 29 kwietnia 132 minuty.

Czy było bezpiecznie na drogach?

W pierwszej części długiego weekendu majowego (od 28 kwietnia do 3 maja) policja odnotowała 306 wypadków drogowych, w których śmierć poniosło 26 osób, a 353 zostały ranne. Zatrzymano również ponad 1 800 nietrzeźwych kierowców.

Według danych z aplikacji Yanosik najwięcej wypadków jej użytkownicy zgłaszali w sobotę 29 kwietnia. W tym dniu w systemie odnotowano przyrost zgłoszeń o ponad 46%.

Również tego dnia w aplikacji Yanosik kierowcy znacznie częściej zgłaszali kontrole policji na swoich trasach. Eksperci odnotowali w systemie wzrost zgłoszeń o 21,1%. Nie był to jednak najbardziej aktywny dzień funkcjonariuszy policji na drogach, których zarejestrowali kierowcy korzystający z Yanosika. 2 maja liczba zgłoszeń kontroli policji wzrosła o 22,7%, w porównaniu do przeciętnego dnia, a 3 maja o 24,3%.

Sprawdziliśmy również średnie prędkości jazdy kierowców korzystających z Yanosika w obszarze zabudowanym i niezabudowanym w okresie od 28 kwietnia do 3 maja. Według naszych danych wszystko odbywało się przepisowo – średnia prędkość jazdy w terenie zabudowanym utrzymała się na poziomie 42 km/h, a poza nim na poziomie 83 km/h – mówi Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Dokąd najchętniej wyjeżdżali kierowcy na tegoroczną majówkę w Polsce?

Podczas długiego weekendu majowego Polacy najchętniej kierują się w stronę górskich obszarów naszego kraju. Powodem jest choćby niepewna pogoda, która nad morzem znacznie psułaby plany, a w górach może sprzyjać pieszym wycieczkom. W tym roku nie było inaczej.

­Według naszych ubiegłorocznych danych, podsumowujących długi weekend majowy, najchętniej wybieranymi powiatami były: tatrzański, nowodworski, jeleniogórski, mrągowski i gryficki. W tym roku sytuacja delikatnie się zmieniła, na pierwszym miejscu wciąż pozostał powiat tatrzański, ale na drugim pojawił się jednak jeleniogórski. Tym samym trzecie miejsce zostało zajęte przez powiat nowodworski, a dalej najchętniej wybieranymi obszarami wypoczynkowymi były powiaty leski i kamieński – komentuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Dane z aplikacji Yanosik wykazują, że w tym roku powiaty nadmorskie cieszyły się znacznie mniejszym zainteresowaniem, w porównaniu do ubiegłego roku. Tegoroczne zestawienie pokazuje, że w powiecie kamieńskim, w którym znajduje się Kamień Pomorski, Dziwnów czy Międzyzdroje, odnotowano 397% przyrost przyjazdów. Z kolei w ubiegłym roku w powiecie gryfickim odnotowano 662% przyrost przyjazdów, a w kamieńskim 519%.

Skąd najchętniej wyjeżdżano w tym roku na majówkę?

Zespół ekspertów Yanosik sprawdził również, z których polskich miast najchętniej wyjeżdżali kierowcy w tym roku na długi weekend majowy. Na pierwszym miejscu znalazła się Warszawa, na drugim Poznań, a na trzecim Katowice.

W ubiegłorocznym zestawieniu również najchętniej wyjeżdżano ze stolicy Polski, ale na drugim miejscu zestawienia znalazły się Siemianowice Śląskie, a dalej Chorzów i Poznań.

Tegoroczna majówka sprzyjała wyjazdom na dłuższe wakacje, zwłaszcza dzięki możliwości wydłużenia swojego urlopu do 9 dni. Polscy kierowcy w pierwszej części długiego weekendu majowego byli aktywni i chętnie wybierali się na kilkudziesięciokilometrowe wycieczki, korzystając ze wsparcia Yanosika w trasie.

W tym roku, w pierwszej części majówki, ponownie najchętniej wybierano się w obszar powiatu tatrzańskiego celem górskich wędrówek. Chętnie odwiedzano również powiaty jeleniogórski, nowodworski i leski. Znacznie mniej chętnie obierano na kierunek urlopu polskie morze. Amatorzy spacerów po plaży, w tym roku wybierali się do powiatu kamieńskiego.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Według danych pochodzących z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców w 2021 roku dokonano ponad 1,7 mln rejestracji nowych pojazdów, z czego aż 1,3 mln to samochody osobowe. W tym samym roku wydano ponad 372 tys. dokumentów prawa jazdy. Na rynku polskim dominują samochody stare.

Pod koniec 2020 roku aż 40% samochodów osobowych zarejestrowanych w Polsce miało ponad 20 lat, natomiast 38,3% miało od 11 do 20 lat. Dominującym typem pojazdów jest benzyna. W 2020 roku pojazdy z silnikami benzynowymi stanowiły 45% polskiego rynku samochodów. Na drugim miejscu z 40% były diesel, na trzecim miejscu uplasowało się LPG z 14%. Natomiast pojazdy z napędem hybrydowym to jedynie 1%.

Raport za rok 2020 pt. “Branża Motoryzacyjna” przygotowany przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) podaje, że w polskich fabrykach w 2020 roku wyprodukowano 428 tys. samochodów osobowych i lekkich dostawczych. To spadek o 31,2% w porównaniu z rokiem wcześniejszym, będący wynikiem czasowego zastopowania gospodarki w związku z pandemią COVID-19.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.