Jak powinien przebiegać przegląd przed zakupem samochodu „z drugiej ręki”?

Jak powinien przebiegać przegląd przed zakupem samochodu „z drugiej ręki”?

0 przez

Duża część transakcji związanych z zakupem samochodu w Polsce dotyczy pojazdów z rynku wtórnego. Kluczowym działaniem przed podjęciem decyzji zakupowej jest dokładne zbadanie stanu technicznego pojazdu. Jak powinien w takiej sytuacji wyglądać profesjonalny przegląd samochodu? Eksperci Q Service Castrol zwracają uwagę na najważniejsze aspekty.

Aby mieć pewność, że samochód, który chcemy kupić jest w dobrym stanie technicznym, warto zdecydować się na profesjonalny przegląd w warsztacie. Odpowiednie doświadczenie, wiedza oraz sprzęt mają ogromny wpływ na dokładność przeprowadzanej inspekcji i umożliwiają wykrycie potencjalnych problemów z pojazdem. Ponadto, współpraca z profesjonalnym warsztatem daje również możliwość oceny ryzyka przyszłych napraw i kosztów, co pomaga w podjęciu bardziej przemyślanej decyzji zakupowej.

Przegląd przed zakupem auta – podstawowe informacje

Kontrola przed zakupem samochodu to proces, w którym specjalista dokładnie sprawdza stan techniczny pojazdu. Oględziny obejmują m.in. weryfikację stanu technicznego, układu hamulcowego, oświetlenia oraz ogólnego stanu karoserii i wnętrza auta. Celem przeglądu jest wykrycie ewentualnych usterek i wad, które mogłyby negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo i komfort użytkowania auta. Kontrola techniczna przed zakupem auta jest szczególnie ważna dla osób planujących kupić samochód „z drugiej ręki”.

Ocena karoserii i lakieru

Pierwszym elementem sprawdzanym w warsztacie jest najczęściej ocena stanu karoserii i lakieru. W trakcie tego procesu, ekspert dokładnie sprawdza elementy blacharskie, aby wykluczyć obecność rdzy, która jest jednym z największych wrogów karoserii i podwozia samochodu. Mechanik dokładnie ogląda podłogę auta, progi, błotniki, a także maskę, klapę bagażnika oraz drzwi. Korozja może powodować znaczące uszkodzenia karoserii, a jej usunięcie będzie bardzo kosztowne. Jest to też oczywiście kluczowy aspekt wizualny, ponieważ widoczna rdza obniża atrakcyjność pojazdu.

Sprawdzenie stanu technicznego

Drugi etap to sprawdzenie silnika poprzez skontrolowanie jego pracy. Mechanik podpina komputer diagnostyczny odczytując parametry jego pracy. Nasłuchuje też jakie dźwięki jednostka napędowa wydaje przed rozgrzaniem oraz kiedy osiągnie temperaturę roboczą. Mechanik zwraca również uwagę na płynność zmiany biegów, stan elementów zawieszenia oraz amortyzatorów. Należy też ocenić stan sprężyny, drążków kierowniczych i łączników stabilizatora oraz skuteczność hamulców, a także kondycję klocków, tarcz i wielu innych elementów. Prawidłowe działanie tych elementów jest niezbędne do bezpiecznego poruszania się autem po drodze.

Diagnostyka elektroniki i elektryki

Kolejnym krokiem jest diagnostyka elementów elektrycznych i elektronicznych. Mechanik korzysta z urządzeń diagnostycznych, które umożliwiają weryfikację stanu elektronicznych systemów pojazdu, takich jak ABS, ESP czy sterownik silnika. Dzięki temu można wykryć potencjalne problemy, które nie byłyby zauważalne podczas przeglądu elementów mechanicznych. Podczas diagnostyki elektronicznej sprawdza się również historię napraw i błędów zapisanych w pamięci samochodu, co umożliwia oszacowanie kosztów wyeliminowania ewentualnych usterek. Dzięki diagnostyce elektronicznej można uzyskać kompletny obraz stanu technicznego pojazdu i mieć większą pewność, że zakupiony samochód jest w dobrym stanie, także od wewnątrz.

Dzisiaj coraz więcej najnowszych samochodów jest wyposażonych w zaawansowane systemy czujników, które umożliwiają zdalne diagnozowanie problemów. To znaczy, że możemy podłączyć się do samochodu i odczytać informacje o jego stanie technicznym bez konieczności bezpośredniego dostępu do pojazdu. Taki system umożliwia dokładną analizę danych, takich jak parametry silnika, czy informacje z czujników. Jest to też dobry sposób, aby dokonać oględzin pojazdu, znajdującego się za granicą lub w innej części kraju.

Testy drogowe

Sprawdzian możliwości samochodu na drodze to zwykle końcowy etap każdego przeglądu. Polega on na przeprowadzeniu jazdy próbnej, podczas której specjalista ocenia zachowanie samochodu podczas jazdy, jego prowadzenie, hamowanie, osiągi i pracę zawieszenia, silnika oraz skrzyni biegów. W czasie jazdy próbnej zwracana jest uwaga na ewentualne wibracje, hałasy, szarpanie, spalanie paliwa, temperaturę silnika, działanie klimatyzacji i innych elementów. Testy drogowe pozwalają na uzyskanie kompleksowego obrazu stanu technicznego samochodu i są nieodłącznym elementem profesjonalnego przeglądu przed zakupem.

Kontrola przed zakupem elektryków i hybryd

Istnieją małe różnice w przeglądzie przed zakupem aut elektrycznych czy hybrydowych, ponieważ wymagają one nieco innego podejścia niż w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym. Przede wszystkim mechanik musi sprawdzić stan baterii, jak przebiega ładowanie oraz kondycję systemów elektrycznych związanych z napędem. W przypadku samochodów hybrydowych, ekspert musi również ocenić stan silnika spalinowego oraz jego współpracę z silnikiem elektrycznym, co wymaga specjalistycznej diagnostyki. Natomiast w przypadku samochodów elektrycznych, specjalista musi dodatkowo sprawdzić wydajność baterii, zasięg pojazdu, szybkość ładowania oraz stan układu chłodzenia baterii, który ma kluczowe znaczenie dla ich trwałości.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.