Jak powinien przebiegać przegląd przed zakupem samochodu „z drugiej ręki”?

Jak powinien przebiegać przegląd przed zakupem samochodu „z drugiej ręki”?

0 przez

Duża część transakcji związanych z zakupem samochodu w Polsce dotyczy pojazdów z rynku wtórnego. Kluczowym działaniem przed podjęciem decyzji zakupowej jest dokładne zbadanie stanu technicznego pojazdu. Jak powinien w takiej sytuacji wyglądać profesjonalny przegląd samochodu? Eksperci Q Service Castrol zwracają uwagę na najważniejsze aspekty.

Aby mieć pewność, że samochód, który chcemy kupić jest w dobrym stanie technicznym, warto zdecydować się na profesjonalny przegląd w warsztacie. Odpowiednie doświadczenie, wiedza oraz sprzęt mają ogromny wpływ na dokładność przeprowadzanej inspekcji i umożliwiają wykrycie potencjalnych problemów z pojazdem. Ponadto, współpraca z profesjonalnym warsztatem daje również możliwość oceny ryzyka przyszłych napraw i kosztów, co pomaga w podjęciu bardziej przemyślanej decyzji zakupowej.

Przegląd przed zakupem auta – podstawowe informacje

Kontrola przed zakupem samochodu to proces, w którym specjalista dokładnie sprawdza stan techniczny pojazdu. Oględziny obejmują m.in. weryfikację stanu technicznego, układu hamulcowego, oświetlenia oraz ogólnego stanu karoserii i wnętrza auta. Celem przeglądu jest wykrycie ewentualnych usterek i wad, które mogłyby negatywnie wpłynąć na bezpieczeństwo i komfort użytkowania auta. Kontrola techniczna przed zakupem auta jest szczególnie ważna dla osób planujących kupić samochód „z drugiej ręki”.

Ocena karoserii i lakieru

Pierwszym elementem sprawdzanym w warsztacie jest najczęściej ocena stanu karoserii i lakieru. W trakcie tego procesu, ekspert dokładnie sprawdza elementy blacharskie, aby wykluczyć obecność rdzy, która jest jednym z największych wrogów karoserii i podwozia samochodu. Mechanik dokładnie ogląda podłogę auta, progi, błotniki, a także maskę, klapę bagażnika oraz drzwi. Korozja może powodować znaczące uszkodzenia karoserii, a jej usunięcie będzie bardzo kosztowne. Jest to też oczywiście kluczowy aspekt wizualny, ponieważ widoczna rdza obniża atrakcyjność pojazdu.

Sprawdzenie stanu technicznego

Drugi etap to sprawdzenie silnika poprzez skontrolowanie jego pracy. Mechanik podpina komputer diagnostyczny odczytując parametry jego pracy. Nasłuchuje też jakie dźwięki jednostka napędowa wydaje przed rozgrzaniem oraz kiedy osiągnie temperaturę roboczą. Mechanik zwraca również uwagę na płynność zmiany biegów, stan elementów zawieszenia oraz amortyzatorów. Należy też ocenić stan sprężyny, drążków kierowniczych i łączników stabilizatora oraz skuteczność hamulców, a także kondycję klocków, tarcz i wielu innych elementów. Prawidłowe działanie tych elementów jest niezbędne do bezpiecznego poruszania się autem po drodze.

Diagnostyka elektroniki i elektryki

Kolejnym krokiem jest diagnostyka elementów elektrycznych i elektronicznych. Mechanik korzysta z urządzeń diagnostycznych, które umożliwiają weryfikację stanu elektronicznych systemów pojazdu, takich jak ABS, ESP czy sterownik silnika. Dzięki temu można wykryć potencjalne problemy, które nie byłyby zauważalne podczas przeglądu elementów mechanicznych. Podczas diagnostyki elektronicznej sprawdza się również historię napraw i błędów zapisanych w pamięci samochodu, co umożliwia oszacowanie kosztów wyeliminowania ewentualnych usterek. Dzięki diagnostyce elektronicznej można uzyskać kompletny obraz stanu technicznego pojazdu i mieć większą pewność, że zakupiony samochód jest w dobrym stanie, także od wewnątrz.

Dzisiaj coraz więcej najnowszych samochodów jest wyposażonych w zaawansowane systemy czujników, które umożliwiają zdalne diagnozowanie problemów. To znaczy, że możemy podłączyć się do samochodu i odczytać informacje o jego stanie technicznym bez konieczności bezpośredniego dostępu do pojazdu. Taki system umożliwia dokładną analizę danych, takich jak parametry silnika, czy informacje z czujników. Jest to też dobry sposób, aby dokonać oględzin pojazdu, znajdującego się za granicą lub w innej części kraju.

Testy drogowe

Sprawdzian możliwości samochodu na drodze to zwykle końcowy etap każdego przeglądu. Polega on na przeprowadzeniu jazdy próbnej, podczas której specjalista ocenia zachowanie samochodu podczas jazdy, jego prowadzenie, hamowanie, osiągi i pracę zawieszenia, silnika oraz skrzyni biegów. W czasie jazdy próbnej zwracana jest uwaga na ewentualne wibracje, hałasy, szarpanie, spalanie paliwa, temperaturę silnika, działanie klimatyzacji i innych elementów. Testy drogowe pozwalają na uzyskanie kompleksowego obrazu stanu technicznego samochodu i są nieodłącznym elementem profesjonalnego przeglądu przed zakupem.

Kontrola przed zakupem elektryków i hybryd

Istnieją małe różnice w przeglądzie przed zakupem aut elektrycznych czy hybrydowych, ponieważ wymagają one nieco innego podejścia niż w przypadku samochodów z silnikiem spalinowym. Przede wszystkim mechanik musi sprawdzić stan baterii, jak przebiega ładowanie oraz kondycję systemów elektrycznych związanych z napędem. W przypadku samochodów hybrydowych, ekspert musi również ocenić stan silnika spalinowego oraz jego współpracę z silnikiem elektrycznym, co wymaga specjalistycznej diagnostyki. Natomiast w przypadku samochodów elektrycznych, specjalista musi dodatkowo sprawdzić wydajność baterii, zasięg pojazdu, szybkość ładowania oraz stan układu chłodzenia baterii, który ma kluczowe znaczenie dla ich trwałości.

Warto wiedzieć

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.