Gigant na polskich drogach – utrudnienia w ruchu. Yanosik ostrzega kierowców

Gigant na polskich drogach – utrudnienia w ruchu. Yanosik ostrzega kierowców

0 przez

Po raz pierwszy w naszym kraju przewożony jest wielkogabarytowy ładunek o łącznej masie 4 000 ton. To specjalistyczne urządzenie drążące tunele – TBM. Jego transport to nie lada wyzwanie logistyczne, którego skutkiem są również zmiany w organizacji ruchu na kluczowych odcinkach polskich dróg. Na szczęście Yanosik będzie informował kierowców na bieżąco o wszystkich utrudnieniach.

Do Polski przyjeżdża maszyna TBM

Sprzęt TBM (Tunnel Boring Machine), czyli maszyna drążąca tunel, jest niezbędna do budowy nowego odcinka S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy. Ukształtowanie tego terenu wymaga wykonania wysokich estakad oraz tunelu 100 metrów pod powierzchnią terenu, co będzie należało właśnie do zadań gigantycznej tunelownicy.

Przewóz TBM należy do niemałych wyzwań logistycznych i nawet po rozłożeniu go na części, niektóre elementy mają tak duże rozmiary i wagę, że stanowią dodatkowe utrudnienie w transporcie kołowym. Maszyna TBM ma 112 m długości, waży 4000 ton, a jej tarcza wiercąca ma średnicę 15,2 m!

Tak dużych elementów jeszcze nie przewożono w naszym kraju.

Przewóz TBM na plac budowy to nie lada wyzwanie!

Prace przy drążeniu tunelu na odcinku S19 rozpoczną się dopiero w przyszłym roku. Jednak transport niektórych części maszyny rozpoczął się już teraz. Największe fragmenty TBM wypłynęły statkiem z hiszpańskiego portu Santander, by dopłynąć do Szczecina.

Mniejsze elementy będą transportowane drogą lądową, bezpośrednio z Hiszpanii do Babicy pod Rzeszowem. Również te, które zostały przetransportowane statkiem do Szczecina, zostaną przewiezione na plac budowy tą samą drogą. Największe z kolei, popłyną barkami i pontonami Odrą do Opola, a dalej w trzech konwojach ruszą transportem drogowym do Babicy.

Cały transport maszyny TBM będzie się składał z czternastu zestawów transportowych, które podzielono na trzy konwoje. Największe elementy zostaną przewiezione w zestawach o wymiarach 9 m szerokości, 74 m długości oraz wadze około 260 ton, co razem z ładunkiem wynosi 500 ton. W skład zestawu transportowego wejdą ciągniki balastowe i dwie ogromne platformy.

Pozostałe elementy zostaną przewiezione nieco mniejszym zestawem, składającym się z ciągnika i platformy o szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m.

Yanosik będzie informował o konwojach z TBM

Tak duży ładunek jest wyzwaniem również dla obiektów drogowych. Trasa przewozu maszyny TBM została opracowana przez zespół ekspertów, którzy ocenili gotowość konkretnych obiektów inżynieryjnych i odcinków drogowych do przyjęcia tak nietypowego transportu.

Jeden przejazd transportowy maszyny TBM potrwa około 20-25 dni. Prędkość jazdy konwoju nie będzie większa niż 10 km/h. Wpłynie to również na zmianę organizacji ruchu, głównie w godzinach nocnych od 22 do 6, na które planuje się przewóz części. Wszyscy kierowcy już teraz znajdą niezbędne informacje na temat transportu maszyny TBM w aplikacji Yanosik. Na bieżąco ostrzegamy o utrudnieniach na drodze, które wynikają z trasy konwoju przewożącego elementy wielkogabarytowe – mówi Patryk Treumann, Yanosik

Przewóz maszyny TBM już trwa. Trasa rozpoczęła się po drogach w województwie opolskim, śląskim, łódzkim, mazowieckim oraz lubelskim, skąd części dotrą na plac budowy na Podkarpaciu.

Transport TBM rozpoczął się już 11 listopada 20222 roku i potrwa najpóźniej do końca stycznia 2023 roku. Kierowców, którzy planują podróż w godzinach nocnych, po autostradzie A4 oraz A1 w okolicy węzła Gliwice Sośnica, trasą S8 w kierunku Warszawy, a także S2 i S17 w stronę Lublina, S19 w okolicach Rzeszowa oraz DK19 i Via Carpatia, Yanosik będzie informować z wyprzedzeniem o występujących utrudnieniach na tych odcinkach. Niemniej apelujemy o zachowanie ostrożności i stosowanie się do komunikatów – komentuje Patryk Treumann, Yanosik

Konwoje przewożące maszynę TBM będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenia, takie jak tablice VMS ze znakami o zmiennej treści, mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną oraz będą im towarzyszyć piloci kierujący ruchem wraz z obstawą policji.

Warto wiedzieć

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.