Gigant na polskich drogach – utrudnienia w ruchu. Yanosik ostrzega kierowców

Gigant na polskich drogach – utrudnienia w ruchu. Yanosik ostrzega kierowców

0 przez

Po raz pierwszy w naszym kraju przewożony jest wielkogabarytowy ładunek o łącznej masie 4 000 ton. To specjalistyczne urządzenie drążące tunele – TBM. Jego transport to nie lada wyzwanie logistyczne, którego skutkiem są również zmiany w organizacji ruchu na kluczowych odcinkach polskich dróg. Na szczęście Yanosik będzie informował kierowców na bieżąco o wszystkich utrudnieniach.

Do Polski przyjeżdża maszyna TBM

Sprzęt TBM (Tunnel Boring Machine), czyli maszyna drążąca tunel, jest niezbędna do budowy nowego odcinka S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy. Ukształtowanie tego terenu wymaga wykonania wysokich estakad oraz tunelu 100 metrów pod powierzchnią terenu, co będzie należało właśnie do zadań gigantycznej tunelownicy.

Przewóz TBM należy do niemałych wyzwań logistycznych i nawet po rozłożeniu go na części, niektóre elementy mają tak duże rozmiary i wagę, że stanowią dodatkowe utrudnienie w transporcie kołowym. Maszyna TBM ma 112 m długości, waży 4000 ton, a jej tarcza wiercąca ma średnicę 15,2 m!

Tak dużych elementów jeszcze nie przewożono w naszym kraju.

Przewóz TBM na plac budowy to nie lada wyzwanie!

Prace przy drążeniu tunelu na odcinku S19 rozpoczną się dopiero w przyszłym roku. Jednak transport niektórych części maszyny rozpoczął się już teraz. Największe fragmenty TBM wypłynęły statkiem z hiszpańskiego portu Santander, by dopłynąć do Szczecina.

Mniejsze elementy będą transportowane drogą lądową, bezpośrednio z Hiszpanii do Babicy pod Rzeszowem. Również te, które zostały przetransportowane statkiem do Szczecina, zostaną przewiezione na plac budowy tą samą drogą. Największe z kolei, popłyną barkami i pontonami Odrą do Opola, a dalej w trzech konwojach ruszą transportem drogowym do Babicy.

Cały transport maszyny TBM będzie się składał z czternastu zestawów transportowych, które podzielono na trzy konwoje. Największe elementy zostaną przewiezione w zestawach o wymiarach 9 m szerokości, 74 m długości oraz wadze około 260 ton, co razem z ładunkiem wynosi 500 ton. W skład zestawu transportowego wejdą ciągniki balastowe i dwie ogromne platformy.

Pozostałe elementy zostaną przewiezione nieco mniejszym zestawem, składającym się z ciągnika i platformy o szerokości od 6 do 8 m i długości 35-40 m.

Yanosik będzie informował o konwojach z TBM

Tak duży ładunek jest wyzwaniem również dla obiektów drogowych. Trasa przewozu maszyny TBM została opracowana przez zespół ekspertów, którzy ocenili gotowość konkretnych obiektów inżynieryjnych i odcinków drogowych do przyjęcia tak nietypowego transportu.

Jeden przejazd transportowy maszyny TBM potrwa około 20-25 dni. Prędkość jazdy konwoju nie będzie większa niż 10 km/h. Wpłynie to również na zmianę organizacji ruchu, głównie w godzinach nocnych od 22 do 6, na które planuje się przewóz części. Wszyscy kierowcy już teraz znajdą niezbędne informacje na temat transportu maszyny TBM w aplikacji Yanosik. Na bieżąco ostrzegamy o utrudnieniach na drodze, które wynikają z trasy konwoju przewożącego elementy wielkogabarytowe – mówi Patryk Treumann, Yanosik

Przewóz maszyny TBM już trwa. Trasa rozpoczęła się po drogach w województwie opolskim, śląskim, łódzkim, mazowieckim oraz lubelskim, skąd części dotrą na plac budowy na Podkarpaciu.

Transport TBM rozpoczął się już 11 listopada 20222 roku i potrwa najpóźniej do końca stycznia 2023 roku. Kierowców, którzy planują podróż w godzinach nocnych, po autostradzie A4 oraz A1 w okolicy węzła Gliwice Sośnica, trasą S8 w kierunku Warszawy, a także S2 i S17 w stronę Lublina, S19 w okolicach Rzeszowa oraz DK19 i Via Carpatia, Yanosik będzie informować z wyprzedzeniem o występujących utrudnieniach na tych odcinkach. Niemniej apelujemy o zachowanie ostrożności i stosowanie się do komunikatów – komentuje Patryk Treumann, Yanosik

Konwoje przewożące maszynę TBM będą posiadać specjalistyczne zabezpieczenia, takie jak tablice VMS ze znakami o zmiennej treści, mobilne poduszki zderzeniowe za kolumną oraz będą im towarzyszyć piloci kierujący ruchem wraz z obstawą policji.

Warto wiedzieć

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.