CUPRA napędza sukces SEAT S.A. Spółka notuje rekordowe wyniki w pierwszym kwartale 2023 roku

CUPRA napędza sukces SEAT S.A. Spółka notuje rekordowe wyniki w pierwszym kwartale 2023 roku

0 przez
  • SEAT S.A. ogłosił najlepszy pierwszy kwartał w swojej historii, z zyskiem operacyjnym w wysokości 144 mln euro.
  • Producent w okresie od stycznia do marca 2023 r. zanotował sprzedaż samochodów marek SEAT i CUPRA na poziomie 125 000 sztuk.
  • W dalszym ciągu najpopularniejszym modelem jest CUPRA Formentor, którego sprzedaż wyniosła 28 000 sztuk. Marka może pochwalić się również czterokrotnym wzrostem dostaw elektrycznego modelu CUPRA Born.

Hiszpański producent ogłosił rekordowe wyniki za pierwszy kwartał 2023 roku. W okresie od stycznia do marca SEAT S.A zarejestrował zysk operacyjny w wysokości 144 mln euro, co stanowi wzrost o 139 mln euro w porównaniu z pierwszym kwartałem poprzedniego roku. Obroty spółki wzrosły natomiast o 48%, osiągając poziom 3,6 mld euro. Te historyczne liczby i wzrost wykładniczy to zasługa marki CUPRA, która napędza rentowność całej firmy.

Od momentu wprowadzenia na rynek w 2018 roku, CUPRA sprzedała ponad 300 000 samochodów. W 2022 roku marka osiągnęła 4,4 mld euro obrotów, czyli około 40% całości firmy, stając się jedną z największych i najszybciej rozwijających się marek w Europie i Hiszpanii. Tegoroczne dane również zadowalają – w pierwszym kwartale 2023 roku sprzedano 46 600 sztuk modeli CUPRY, czyli o 83% więcej niż w tym samym okresie w 2022 roku. Wciąż najpopularniejszym samochodem tej marki jest Formentor, którego sprzedaż od stycznia do marca 2023 r. wyniosła 28 000 sztuk. Z kolei dostawy elektrycznego modelu CUPRA Born wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku czterokrotnie.

Popyt na samochody SEAT-a również utrzymuje się na wysokim poziomie, a sprzedaż tej marki rośnie. Łącznie dostawy pojazdów marki SEAT i CUPRA osiągnęły poziom 125 000 samochodów, co oznacza wzrost o 37% w stosunku do poprzedniego roku.

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.