CUPRA napędza sukces SEAT S.A. Spółka notuje rekordowe wyniki w pierwszym kwartale 2023 roku

CUPRA napędza sukces SEAT S.A. Spółka notuje rekordowe wyniki w pierwszym kwartale 2023 roku

0 przez
  • SEAT S.A. ogłosił najlepszy pierwszy kwartał w swojej historii, z zyskiem operacyjnym w wysokości 144 mln euro.
  • Producent w okresie od stycznia do marca 2023 r. zanotował sprzedaż samochodów marek SEAT i CUPRA na poziomie 125 000 sztuk.
  • W dalszym ciągu najpopularniejszym modelem jest CUPRA Formentor, którego sprzedaż wyniosła 28 000 sztuk. Marka może pochwalić się również czterokrotnym wzrostem dostaw elektrycznego modelu CUPRA Born.

Hiszpański producent ogłosił rekordowe wyniki za pierwszy kwartał 2023 roku. W okresie od stycznia do marca SEAT S.A zarejestrował zysk operacyjny w wysokości 144 mln euro, co stanowi wzrost o 139 mln euro w porównaniu z pierwszym kwartałem poprzedniego roku. Obroty spółki wzrosły natomiast o 48%, osiągając poziom 3,6 mld euro. Te historyczne liczby i wzrost wykładniczy to zasługa marki CUPRA, która napędza rentowność całej firmy.

Od momentu wprowadzenia na rynek w 2018 roku, CUPRA sprzedała ponad 300 000 samochodów. W 2022 roku marka osiągnęła 4,4 mld euro obrotów, czyli około 40% całości firmy, stając się jedną z największych i najszybciej rozwijających się marek w Europie i Hiszpanii. Tegoroczne dane również zadowalają – w pierwszym kwartale 2023 roku sprzedano 46 600 sztuk modeli CUPRY, czyli o 83% więcej niż w tym samym okresie w 2022 roku. Wciąż najpopularniejszym samochodem tej marki jest Formentor, którego sprzedaż od stycznia do marca 2023 r. wyniosła 28 000 sztuk. Z kolei dostawy elektrycznego modelu CUPRA Born wzrosły w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku czterokrotnie.

Popyt na samochody SEAT-a również utrzymuje się na wysokim poziomie, a sprzedaż tej marki rośnie. Łącznie dostawy pojazdów marki SEAT i CUPRA osiągnęły poziom 125 000 samochodów, co oznacza wzrost o 37% w stosunku do poprzedniego roku.

Warto wiedzieć

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Główny Urząd Statystyczny podaje, że w 2020 roku w Polsce zarejestrowanych było niecałe 33 mln pojazdów samochodowych i ciągników, a także prawie 1,7 mln motocykli. To przyrost o niecały milion w przypadku pojazdów samochodowych i ciągników oraz o ponad 80 tys. motocykli w porównaniu z 2019 r.

Analiza rynku motoryzacyjnego, wykazała, że liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wzrosła z 24,4 mln w 2019 r. do ponad 25,1 mln w 2020 r.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.