Centrum produkcyjne SEAT Components przechodzi na pojazdy elektryczne

Centrum produkcyjne SEAT Components przechodzi na pojazdy elektryczne

0 przez

Rozpoczęcie produkcji w fabryce El Prat nowych komponentów do produkcji samochodów z segmentu Small BEV planowane jest na 2025 rok. Transformacja jest wyrazem zaangażowania SEAT S.A. w poszukiwanie rozwiązań i utrzymanie miejsc pracy podczas przejścia na elektromobilność.

SEAT Components wyprodukuje pięć komponentów (mechanizm różnicowy, łożysko obrotowe, E-Box akumulatora, KMM – moduł chłodzenia akumulatora oraz aluminium do silnika samochodu elektrycznego), co stanowi znaczny wkład w przekształceniu centrum w kierunku produkcji elementów pojazdów elektrycznych.

Plan przebudowy fabryki El Prat SEAT S.A. to kolejny krok naprzód w ramach projektu przekształcenia Hiszpanii w europejskie centrum elektromobilności oraz we własnej transformacji, aby stać się punktem odniesienia w sektorze motoryzacyjnym i przemysłowym. Aby osiągnąć ten cel, firma planuje zainwestować w fabrykę miliony euro.

– Przyznanie nowych komponentów potwierdza udział SEAT S.A. i Grupy Volkswagen w utrzymanie stabilność zatrudnienia i poszukiwanie alternatyw, które zapewnią przyszłość SEAT Components, w ramach procesu transformacji, w którym zaangażowane są wszystkie zakłady Grupy – mówi Markus Haupt, Wiceprezes ds. Produkcji i Logistyki w SEAT S.A.

Obecnie w dziale produkcji SEAT Components pracuje około 900 osób. Powstają tam m.in. dwie manualne skrzynie biegów, MQ200 i MQ281, do samochodów z silnikami spalinowymi. Produkcja samochodów elektrycznych będzie oznaczała stopniową redukcję tych skrzyń biegów i możliwość wykorzystania wysoko wykwalifikowanej kadry i produktywności zakładu.

SEAT Components jest jednym z trzech centrów produkcyjnych firmy, obok Martorell i Barcelony, oraz jednym z dziewięciu wyspecjalizowanych zakładów produkcyjnych Grupy Volkswagen na całym świecie.

Założona w 1979 roku firma SEAT Components była wielokrotnie nagradzana za wydajność i wysoką jakość procesów produkcyjnych. W 2016 roku zakład otrzymał nagrodę Industrial Excellence Award w uznaniu strategii lean management jako punkt odniesienia w zakresie produktywności i jakości.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży. 

Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji. 

SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności. 

Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki. 

Warto wiedzieć

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.

Pomimo stabilnej pozycji i dobrych perspektyw, w najbliższych latach polską branżę motoryzacyjną czekają liczne wyzwania. Główne z nich wiążą się z programem UE dotyczącym przejścia z pojazdów napędzanych silnikami spalinowymi na zeroemisyjne do 2035 roku. Planowana transformacja będzie wymagała ogromnych inwestycji w infrastrukturę, rozwój technologii i szkolenia pracowników. Aby sprostać tym oczekiwaniom niezbędna będzie restrukturyzacja linii produkcyjnych w polskich zakładach wytwórczych, które koncentrują się obecnie głównie na małych samochodach osobowych z tradycyjnymi silnikami. 

Tylko w pierwszych dziewięciu miesiącach 2020 r. produkcja pojazdów silnikowych na europejskich rynkach wschodzących spadła o 23 proc. W 2021 r. Europa była najsłabszym rynkiem świata w sektorze automotive. W drugim półroczu ubiegłego roku spadła ilość rejestracji nowych pojazdów. Początek roku 2022 pokazał, że liczba ta była niższa niż w analogicznych miesiącach w trzech ostatnich latach. Ma to związek m.in. z zakłóceniami łańcuchów dostaw i problemami z dostępnością materiałów potrzebnych do produkcji aut.

Polska będzie musiała zmierzyć się z perspektywą utraty przewagi konkurencyjnej w kilku segmentach branży motoryzacyjnej, co ma związek z rosnącymi kosztami pracy w kraju.

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych obecnych na polskim rynku przejawiają pesymizm oceniając zarówno obecną, jak i przyszłą sytuację branży.

Wskaźnik nastrojów menedżerów branży motoryzacyjnej wynosi 46 punktów i jest niższy aż o 23 punkty w porównaniu z wynikami badania przeprowadzonego w połowie 2021 roku. Z najnowszej edycji badania PZPM i KPMG pt. „Barometr nastrojów menedżerów firm motoryzacyjnych” wynika, że większość przedstawicieli branży nie spodziewa się zahamowania rozwoju elektromobilności – prognozując że do 2030 roku więcej niż co trzeci samochód osobowy będzie ładowany z gniazdka.

Światowy kryzys na rynku półprzewodników spowodował spadek sprzedaży w 8 na 10 firmach motoryzacyjnych działających na polskim rynku.