Centrum produkcyjne SEAT Components przechodzi na pojazdy elektryczne

Centrum produkcyjne SEAT Components przechodzi na pojazdy elektryczne

0 przez

Rozpoczęcie produkcji w fabryce El Prat nowych komponentów do produkcji samochodów z segmentu Small BEV planowane jest na 2025 rok. Transformacja jest wyrazem zaangażowania SEAT S.A. w poszukiwanie rozwiązań i utrzymanie miejsc pracy podczas przejścia na elektromobilność.

SEAT Components wyprodukuje pięć komponentów (mechanizm różnicowy, łożysko obrotowe, E-Box akumulatora, KMM – moduł chłodzenia akumulatora oraz aluminium do silnika samochodu elektrycznego), co stanowi znaczny wkład w przekształceniu centrum w kierunku produkcji elementów pojazdów elektrycznych.

Plan przebudowy fabryki El Prat SEAT S.A. to kolejny krok naprzód w ramach projektu przekształcenia Hiszpanii w europejskie centrum elektromobilności oraz we własnej transformacji, aby stać się punktem odniesienia w sektorze motoryzacyjnym i przemysłowym. Aby osiągnąć ten cel, firma planuje zainwestować w fabrykę miliony euro.

– Przyznanie nowych komponentów potwierdza udział SEAT S.A. i Grupy Volkswagen w utrzymanie stabilność zatrudnienia i poszukiwanie alternatyw, które zapewnią przyszłość SEAT Components, w ramach procesu transformacji, w którym zaangażowane są wszystkie zakłady Grupy – mówi Markus Haupt, Wiceprezes ds. Produkcji i Logistyki w SEAT S.A.

Obecnie w dziale produkcji SEAT Components pracuje około 900 osób. Powstają tam m.in. dwie manualne skrzynie biegów, MQ200 i MQ281, do samochodów z silnikami spalinowymi. Produkcja samochodów elektrycznych będzie oznaczała stopniową redukcję tych skrzyń biegów i możliwość wykorzystania wysoko wykwalifikowanej kadry i produktywności zakładu.

SEAT Components jest jednym z trzech centrów produkcyjnych firmy, obok Martorell i Barcelony, oraz jednym z dziewięciu wyspecjalizowanych zakładów produkcyjnych Grupy Volkswagen na całym świecie.

Założona w 1979 roku firma SEAT Components była wielokrotnie nagradzana za wydajność i wysoką jakość procesów produkcyjnych. W 2016 roku zakład otrzymał nagrodę Industrial Excellence Award w uznaniu strategii lean management jako punkt odniesienia w zakresie produktywności i jakości.

SEAT to jedyna firma, która projektuje, produkuje i sprzedaje samochody w Hiszpanii. Należy do Grupy Volkswagen, a międzynarodową działalność prowadzi z siedziby zlokalizowanej w Martorell (w prowincji Barcelona). Eksportuje 80% produkowanych pojazdów i działa w 80 krajach na wszystkich kontynentach. W 2019 roku firma SEAT sprzedała łącznie 574 100 samochodów, ustanawiając nowy rekord sprzedaży. 

Grupa SEAT zatrudnia łącznię ponad 15 000 specjalistów w trzech centrach produkcyjnych zlokalizowanych w Barcelonie, El Prat de Llobregat oraz Martorell, w których powstają cieszące się dużym powodzeniem modele Ibiza, Arona i Leon. Pozostałe modele firma produkuje w Czechach, Niemczech, Portugalii oraz na Słowacji. 

SEAT jest największym przemysłowym inwestorem w badania i rozwój w Hiszpanii. Posiada własne centrum oprogramowania SEAT:CODE oraz centrum technologiczne, które funkcjonuje jako centrum wymiany wiedzy łączące 1000 inżynierów. Samochody firmy już teraz mogą pochwalić się najnowszymi rozwiązaniami z dziedziny łączności, a globalny proces cyfryzacji wdrażany przez SEAT-a ma na celu promowanie przyszłości opartej na mobilności. 

Stałe dążenie do innowacji przełożyło się na uruchomienie w Polsce w 2020 roku dwóch platform online ułatwiających klientom kontakt z marką SEAT oraz wybór i zakup samochodu. Wirtualny Salon dostępny na portalu SEAT.pl to interaktywny showroom oferujący ogólnodostępne pokazy samochodów na żywo oraz prywatne wideokonsultacje z doradcą, który przedstawi i omówi wybrany model. Platforma Sales Online dostępna pod adresem Sklep.SEAT.pl to z kolei kompletne narzędzie ułatwiające wyszukanie i zamówienie samochodu dostępnego w polskiej sieci dealerskiej SEAT-a. Sales Online zapewnia zarazem dostęp do atrakcyjnej oferty finansowej leasingu konsumenckiego, niedostępnego w stacjonarnych salonach marki. 

Warto wiedzieć

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Rozwój rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie w najbliższych latach upływał będzie pod znakiem unijnej propozycji “Fit for 55”. Celem tej propozycji jest zmniejszenie emisji gazów cieplarnianych o 55% do 2030 roku. Dzięki czemu UE zakłada osiągnięcie ostatecznie neutralność pod względem emisji dwutlenku węgla do 2050 roku. Aby osiągnąć ten poziom, konieczne byłoby wyeliminowanie tradycyjnych napędów i zastąpienie ich zeroemisyjnymi już do 2030 roku. Oznacza to również, że pojazdy niespełniające tych wymogów musiałyby zniknąć z rynku europejskiego po 2035 roku.

Dodatkowo, wskazuje się potrzebę większej cyfryzacji polskiego rynku motoryzacyjnego. Dotychczas kanały kontaktu z klientem i sprzedaży opierały się na punktach stacjonarnych. Pandemia wymusiła zmianę tego modelu i pokazała potencjał wirtualnej sprzedaży samochodów, zarówno dystrybutorom, jak i klientom. Ci drudzy zachęceni są do zakupu pojazdu online między innymi dzięki gwarancji satysfakcji, konkurencyjnym cenom, zaufaniu do marki oraz możliwości ulepszeń po zakupie.