BENTLEY ZANOTOWAŁ REKORDOWE WYNIKI FINANSOWE ZA PIERWSZĄ CZĘŚĆ 2023 ROKU. JEST TO DRUGI NAJLEPSZY WYNIK KWARTALNY W HISTORII MARKI

BENTLEY ZANOTOWAŁ REKORDOWE WYNIKI FINANSOWE ZA PIERWSZĄ CZĘŚĆ 2023 ROKU. JEST TO DRUGI NAJLEPSZY WYNIK KWARTALNY W HISTORII MARKI

0 przez
  • Brytyjska marka rozpoczęła rok z zyskiem operacyjnym w wysokości 216 mln euro, osiągając tym samym wzrost o 27% r/r.
  • Całkowity przychód marki wzrósł z 813 mln euro do 882 mln euro.
  • Najlepszy w historii pierwszy kwartał zbiega się ze wzrostem globalnej sprzedaży samochodów o 10%. Wynik sprzedanych pojazdów do tej pory wynosi 3 517 modeli.
  • Modele Bentayga stanowią 42% całkowitej sprzedaży brytyjskiego producenta.
  • Zwrot ze sprzedaży wzrasta do 24,4% dzięki personalizacji, edycjom limitowanym oraz pojazdom kolekcjonerskim typu Coachbuilt.

Luksusowa brytyjska marka rozpoczęła rok 2023 z zyskiem operacyjnym w wysokości 216 milionów euro, co stanowi wzrost o 27% w stosunku do tego samego okresu w roku ubiegłym. Całkowite przychody wzrosły z 813 milionów euro do 882 milionów euro, co oznacza przyrost o 9 punktów procentowych.

Liczby te są następstwem rekordowych wyników rocznych w 2022 roku, kiedy to zyski operacyjne w wysokości 708 mln euro wzrosły o prawie 1 mld euro w porównaniu z rokiem 2018. Ten wynik stanowił również wzrost o 319 milionów euro w stosunku do roku 2021.

Rentowność sprzedaży w pierwszym kwartale wzrosła z 20,9% w 2022 roku do 24,4%. W dużej mierze wynikało to z utrzymującego się silnego zainteresowania personalizacją modeli oraz wyższym poziomem wykorzystania opcji, w tym sprzedażą unikalnych modeli Mulliner Coachbuilt i Limited Edition.

Dane za pierwszy kwartał odzwierciedlają również dobre wyniki sprzedaży globalnej, która wzrosła o 10%, osiągając liczbę 3 517 sprzedanych modeli luksusowych aut. W Ameryce Północnej oraz Południowej odnotowano 39% wzrost r/r., z łączną liczbą 1 157 sprzedanych pojazdów, natomiast Azja i Pacyfik (+11%) oraz Bliski Wschód (+66%) również odnotowały zwyżkowe wyniki.

Szczególnie godne uwagi są rekordowe wyniki Bentleya w Ameryce Północnej i Południowej, gdzie nasze luksusowe samochody cieszą się imponującym zainteresowaniem. Wprowadzenie Bentaygi EWB oraz sukces sedana Flying Spur, były kluczowe dla osiągnięcia tych zadowalających wyników – wyjaśnia Hallmark.

Najnowsze dane globalne i wysoka sprzedaż nowych modeli, zapewniają firmie Bentley samofinansowanie przełomowej strategii Beyond100, która ma na celu wprowadzenie zrównoważonej, luksusowej mobilności. Strategia obejmuje inwestycję o wartości 3 mld euro w fabryce w Crewe, a także wprowadzenie na rynek 5 nowych modeli BEV w ciągu zaledwie 5 lat, począwszy od 2026 roku.

Warto wiedzieć

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

W pierwszym półroczu 2022 roku zarejestrowano w Polsce 212,4 tys. nowych samochodów osobowych – o 12,3% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Gorsze wyniki sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-18,3%), samochodów ciężarowych (-2,5%), przyczep i naczep (-8%) oraz autobusów (-8,9%).

Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w ciągu 6-ciu miesięcy 2022 roku zarejestrowano blisko 87 tys. tego typu pojazdów, o 10,3% więcej niż w analogicznym okresie 2021 roku.

Produkcja pojazdów samochodowych w Polsce w ciągu pierwszego półrocza 2022 roku wyniosła 214,3 tys. sztuk – co oznacza spadek o 14,6% rok do roku.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.