Akumulator – czy dotrwa do końca zimy?

Akumulator – czy dotrwa do końca zimy?

0 przez

Idą mrozy! Czy akumulator je wytrzyma? Gdy jest słaby, z pewnością może się zbuntować. Dlatego wielu kierowców zastanawia się, czy jeszcze zaczekać i dotrwać do wiosny, czy może nadszedł już czas, aby wymienić akumulator…

Reanimacja akumulatora

Gdy samochód nie odpala, najszybszym sposobem reanimowania akumulatora jest oczywiście skorzystanie z kabli rozruchowych – przy ich pomocy, i oczywiście drugiego auta, w miarę szybko jesteśmy w stanie podładować akumulator na tyle, by wystarczyło mu energii na rozruch silnika. Jeśli jednak mamy obawę, że jednorazowe doładowanie i ładowanie podczas jazdy nie wystarczą, aby akumulator uruchomił samochód następnego ranka – a przecież wysyła energię elektryczną nie tylko do rozrusznika i cewki zapłonowej, ale także do wszystkich obwodów elektrycznych, to powinniśmy przyjrzeć mu się uważniej, zapewnić dostępne sposoby diagnostyki i regeneracji lub… porzucić pytanie „odpali czy nie odpali?” i kupić nowy, lepszy model.

Poziom elektrolitu

Większość akumulatorów samochodowych opiera się na technologii kwasowo-ołowiowej, w której elektrolitem jest roztwór kwasu siarkowego – zanurzone w nim dodatnie i ujemne płyty akumulatora wywołują reakcję chemiczną. Tak powstaje energia elektryczna. – Jeśli akumulator funkcjonuje bez zarzutu, jest dobrze dopasowany do potrzeb energetycznych auta, a codzienna jazda owocuje odpowiednim poziomem jego naładowania, to będzie służył długo, niezależnie od pogody – mówi Krzysztof Najder, product marketing manager w Exide Technologies S.A. – Jeśli jednak z jakichś powodów zapotrzebowanie samochodu na energię jest większe lub akumulator dostarcza jej po prostu za mało, np. z powodu permanentnego niedoładowania, zaczynają się problemy z rozruchem. Najczęściej podczas mrozów – dodaje.

W sytuacjach awaryjnych kierowcy zaczynają baczniej przyglądać się akumulatorom. Pierwszym pytaniem, jakie sobie stawiają, jest to dotyczące poziomu elektrolitu. W starszych typach akumulatorów, tzw. obsługowych, reakcje chemiczne mogły powodować, że po pewnym czasie woda wyparowała i tym samym zmniejszał się poziom elektrolitu. Dlatego należało regularnie sprawdzać jego poziom i samodzielnie uzupełniać odnotowane braki.

Współczesne akumulatory to zupełnie inne, dużo bardziej zaawansowane konstrukcje   bezpieczne i bezobsługowe. Jeśli nic nie zakłóca ich pracy, poziom elektrolitu nie wymaga ingerencji z zewnątrz – a ta, w nowoczesnych akumulatorach, często jest nawet niemożliwa – mówi Krzysztof Najder.  

Regeneracja, czyli konserwacja i ładowanie

W jaki sposób pomóc akumulatorowi w okresie zimowej „zadyszki”? Przede wszystkim, jeśli już zaglądamy pod maskę z powodu akumulatora, nie poprzestańmy na szybkim doładowaniu kablami rozruchowymi – przyjrzyjmy się mu. Niektóre myjnie oferują czyszczenie silnika, o akumulatorze niestety zapominamy. A to błąd, ponieważ brudne klemy należy czyścić przynajmniej co trzy miesiące. Czym? Czystą bawełnianą tkaniną lub specjalnymi szczotkami, a nawet papierem ściernym, jeśli są bardzo mocno zabrudzone. Ich regularna konserwacja pozwoli na prawidłowy przepływ prądu i zmniejszy ryzyko wystąpienia zwarcia.

Oprócz utrzymania akumulatora w czystości, najważniejsze jest kontrolowanie poziomu napięcia – w warunkach domowych przy pomocy woltomierza, zaś u mechanika lub wyspecjalizowanego sprzedawcy, dzięki profesjonalnemu sprzętowi diagnostycznemu. W ten sposób możemy szybko wykryć jeden z czynników, który wpływa na obniżenie sprawności akumulatora – rozładownie lub przeładowanie.

Nowoczesne auta, które mają zapewnić kierowcy wygodę i bezpieczeństwo, są pełne różnych odbiorników prądu (radio, klimatyzacja, podgrzewane fotele, alarm, etc.). Dlatego auto zostawione na parkingu na czas ferii zimowych, po tygodniu lub dwóch mroźniejszych tygodniach może odmówić posłuszeństwa. Tymczasem nie tylko niska temperatura, ale każde rozładowanie obniża sprawność akumulatora, a w konsekwencji niepostrzeżenie dochodzi do jego zasiarczenia – wyjaśnia ekspert Exide.

Oczywiście możemy podjąć próby „regeneracji” akumulatora – regularnie kontrolować napięcie i wyrównywać jego braki przez podłączanie akumulatora do prostownika. Dobry prostownik może pomóc i uratować akumulator, pod warunkiem, że wiemy jak się nim prawidłowo posługiwać, a kolejne kontrole i ładowania wykonujemy regularnie.

Oprócz długich zimowych postojów akumulatorom nie służą także krótkie dystanse, które pokonują codziennie mieszkańcy dużych miast – auta użytkowane na stosunkowo krótkich odcinkach „dom – praca” i „praca – dom”, często nie mają szansy optymalnie naładować akumulatora, co może szybko doprowadzić do spadku jego wydajności.

Niebezpieczne dla akumulatora jest także przeładowanie, np. przez zbyt wysokie napięcie ładowania (złe użytkowanie prostownika) lub uszkodzony regulator napięcia – czynniki te mogą doprowadzić do uszkodzenia akumulatora. Dlatego warto zainwestować w nowoczesne prostowniki, które zapewniają zautomatyzowane, optymalne ładowanie, np. Exide 12/7.

Nowy akumulator?

Wielu kierowców zadaje sobie zimą pytanie – ratować czy wymienić? Ci mniej cierpliwi, którzy nie chcą uruchamiać auta kablami rozruchowymi w mroźny poranek (co przy okazji odbywa się zawsze ze szkodą dla rozładowanego akumulatora), albo nie mają czasu i chęci na kontrolę i ładowanie akumulatora, nie czkają na jego ostateczny koniec. A tym czasem stan akumulatora nie pogarsza się drastycznie podczas jednej mroźnej nocy – przeciwnie, to często wielotygodniowy lub wielomiesięczny proces, efekt niewiedzy i zaniedbań. Niewłaściwa eksploatacja, niesprawna instalacja elektryczna, awaria alternatora, zaśniedziałe lub brudne klemy – to wszystko powoli, lecz skutecznie psuje akumulator. Dlatego, jeśli nie chcemy co roku wymieniać akumulatora na nowy, warto udać się do mechanika, elektryka lub autoryzowanego sprzedawcy (np. na bezpłatną akcję diagnostyczną Centra Mocy), aby skontrolować akumulator lub samochodowe podzespoły, które mogą mieć wpływ na jego stan.

Jeśli jednak musimy już stanąć przed dylematem wyboru nowego akumulatora, pamiętajmy, aby dobrać właściwy produkt, dopasowany m.in. pojemnością i prądem rozruchowym do potrzeb naszego pojazdu. Dlaczego to takie ważne? Źle dobrany akumulator może nie udźwignąć wymagań elektrycznych bogato wyposażonego pojazdu lub przeciwnie, może być permanentnie niedoładowany z powodu źle obliczonej, przesadnie dużej pojemności. Dlatego warto zasięgnąć rady doświadczonych sprzedawców i mechaników lub skorzystać ze specjalnych wyszukiwarek, ułatwiających wybór akumulatora, jak ta na portalu www.akumulator.pl. 

A z nowym, dobrze dobranym i… zadbanym akumulatorem kolejne zimy nie będą nam straszne.

Źródło: Exide Technologies S.A.

Warto wiedzieć

W pierwszym kwartale 2022 roku zarejestrowano 102 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,4% mniej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

Spadek sprzedaży zanotowały również segmenty samochodów dostawczych (-12,3%), samochodów ciężarowych (-3,4%) oraz przyczep i naczep (-2,8%). Wzrosła natomiast sprzedaż samochodów osobowych z napędami alternatywnymi – w pierwszym kwartale 2022 r. w Polsce zarejestrowano 42 tys. tego typu pojazdów, o 13,5% więcej niż rok wcześniej.

Bardzo niepokojące wskaźniki odnotowano w obszarze produkcji pojazdów. W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2022 roku w Polsce wyprodukowano zaledwie 90 tys. pojazdów – co oznacza spadek aż o 33,4% rok do roku. To najniższy od lat wynik pierwszych trzech miesięcy roku.  

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Od momentu rosyjskiej inwazji na Ukrainę znacząco wzrosły ceny metali używanych do produkcji samochodów – od aluminium w nadwoziu, palladu w katalizatorach, po nikiel w akumulatorach. Wojna zahamowała również dostawy niezwykle istotnych wiązek przewodów, które są produktem niezbędnym do budowy samochodów.

Ukraina jest ich głównym zaopatrzeniowcem, co już teraz doprowadziło do zawieszenia produkcji w kilku europejskich zakładach. Według danych AlixPartners i Comtrade, z Ukrainy pochodzi prawie 7 proc. wszystkich wiązek importowanych do Unii Europejskiej.

Co więcej, Ukraina odgrywa kluczową rolę w produkcji gazów niezbędnych do wytwarzania półprzewodników, takich jak krypton, argon, ksenon oraz przede wszystkim neon – z tego państwa pochodzi aż 70% ogólnoświatowej produkcji neonu. Warto dodać, że po aneksji Krymu w 2014 r. ceny neonu wzrosły aż 7-krotnie.

Porada tygodnia AUTO Time

Bezpieczeństwo na drodze to kwestia kluczowa, mająca na celu ochronę życia i zdrowia wszystkich uczestników ruchu drogowego. Oto kilka podstawowych zasad bezpieczeństwa na drodze:

  1. Przestrzegaj ograniczeń prędkości: Zawsze dostosowuj prędkość do warunków drogowych, znaków drogowych i przepisów. Nadmierna prędkość jest jednym z głównych czynników wypadków drogowych.
  2. Zawsze używaj pasów bezpieczeństwa: Zapięcie pasa bezpieczeństwa może znacząco zwiększyć szanse na przeżycie w przypadku wypadku. Upewnij się, że wszyscy pasażerowie w pojeździe mają zapięte pasy.
  3. Unikaj jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotyków: Kierowanie pojazdem pod wpływem substancji psychoaktywnych jest niebezpieczne i może prowadzić do tragicznych wypadków. Jeśli planujesz spożywać alkohol, zorganizuj alternatywny środek transportu.
  4. Przestrzegaj znaków drogowych: Znaki drogowe zawierają istotne informacje dotyczące ograniczeń prędkości, kierunku ruchu, skrzyżowań i innych ważnych elementów drogi. Zawsze zwracaj uwagę na znaki i przestrzegaj ich.
  5. Uważaj na pieszych i rowerzystów: Bądź szczególnie ostrożny w obszarach, gdzie mogą pojawić się piesi i rowerzyści. Zawsze ustępuj pierwszeństwa pieszym na przejściach dla pieszych.
  6. Zachowaj bezpieczną odległość: Trzymaj bezpieczną odległość między swoim pojazdem a pojazdem przed tobą. To umożliwi ci reakcję na nagłe zdarzenia i uniknięcie kolizji.
  7. Regularnie sprawdzaj pojazd: Upewnij się, że twój pojazd jest w dobrym stanie technicznym. Regularne przeglądy, wymiana oleju, sprawdzenie hamulców i oświetlenia są kluczowe dla utrzymania bezpieczeństwa na drodze.
  8. Unikaj używania telefonu podczas jazdy: Rozmawianie przez telefon komórkowy lub przeglądanie treści podczas jazdy może być bardzo niebezpieczne. Zawsze skoncentruj się na prowadzeniu pojazdu.
  9. Ustępuj pierwszeństwa: Zawsze ustępuj pierwszeństwa, gdy to konieczne, zwłaszcza na skrzyżowaniach i w innych miejscach, gdzie istnieje ryzyko kolizji.
  10. Bądź elastyczny i cierpliwy: Nie zawsze wszystko pójdzie zgodnie z planem. Bądź elastyczny, cierpliwy i dostosuj się do zmieniających się warunków drogowych.

Przestrzeganie tych zasad może znacząco przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na drodze i zminimalizowania ryzyka wypadków drogowych.